Gokväll kunniga människor!

(Vet inte om detta hamnar i rätt tråd?)

Vi köpte vår villa för 3 år sedan snart. Det är en gulteglad murarmästarvilla från 1955. Se bild nedan.
Den har varit ganska väl omhändertagen av tidigare ägare, som har gjort uppdateringar efterhand (badrum senast mitten 90-talet, fönster likaså, uterum på tidigare altan också ca. mitten 90-talet).

Nu märker vi att det börjar bli dags igen + att vi är väl en "modern bortskämd" familj med 2 vuxna samt 2 barn. De som bodde här senast flyttade hit 1982 och hade också 2 barn, men de delade ju även sovrum.

Problem:

*) Läckande uterumstak (kanalplast, modell tunnare)
*) Fönster börjar ge upp smått, stängningsmekanism etc
*) Fasad mot söder som tar mest vind och väta har fogspricknigar, vilket även släppt igenom så att fönster på den gaveln har börjat läcka uppifrån (fogsläpp ovanför fönster)
*) Viss fukt i källare, putssläpp etc
*) Taket är aldrig omlagt så det är 30 år x 2 över sin livslängd

Annat:

*) Elen är nog dragen av någon hemmapulare, eller så var det inte så viktigt på 80-talet med hur elen drogs
*) Ålderdomlig planlösning (inget "fel")
*) Köket är litet, i storlek med vår gamla 2-rumslägenhet

Så nu till saken: Vi tänkte göra en del renovering, lite själv (invändigt ytskickt, eventuellt kök) och de "stora" grejerna tar vi hjälp av hantverkare. Vi har en del kapital och vill helst inte låna. Jag klassar mig själv som "snäppet bättre än tummen mitt i handen" (har byggt helt ok kök i vårt gamla radhus, målat, lagt golv, satt lister etc). Men i vilken ordning ska vi göra allt?

Vi vill gärna ha allmoge/30-tal-ish! Drömscenariot (ej ekonomiskt bundet):

Drömkåken:

*) Nytt tak (tegelpannor, röda)
*) Vitputsa fasad + gråtonad grund
*) Nya fönster runtom (spröjsade äldre modell)
*) Uterum (se bild) rivet till grund (vilket är garagetaket!), uppbyggt på nytt med panel, spröjsade fönster, spegeldörrar ut mot trädgård, vinterisolerat, panel. Det ger oss 15m2 extra boyta och kommer fungera som matplats.
*) Nytt kök ( IKEA är ok)
*) Bygga någon form av "hall/entré" utanpå ytterdörren för att göra hallen större. I samma stil som panelade uterummet.



I vilken ordning börjar vi? Är det som man brukar säga, börja med grund (dränering) och tak? Alla hjälp och tips för att starta upp en byggplan mottages tacksamt!

pilgatan51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pilgatan52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Ja hade börjat med taket, mössan är viktigast, sen tagit grunden eftersom ni hade fukt i källaren, man kan leva med fula tapeter, men sova i regnkläder är ingen höjdare

Ni hade eget kapital, och allt blir dyrare och tar längre tid än man tror, så medans du har stålar så gör tak o dränering, läckert golv mister sin charm när de regnar på de
 
  • Gilla
RobertLidstroem
  • Laddar…
buspojken skrev:
Ja hade börjat med taket, mössan är viktigast, sen tagit grunden eftersom ni hade fukt i källaren, man kan leva med fula tapeter, men sova i regnkläder är ingen höjdare

Ni hade eget kapital, och allt blir dyrare och tar längre tid än man tror, så medans du har stålar så gör tak o dränering, läckert golv mister sin charm när de regnar på de
Klokt (och förväntat!) svar! Vi vet ju ungefär, men vill ändå ha mer input!
 
Med perspektivet att bo kvar en längre tid så är det väl klokt att göra de "tråkiga" men viktiga renoveringarna först. Som ovan talare sa, tak och källare. Speciellt med tanke på att de är problemområden. Det är sannolikt mer "strul" än vad man tror när det börjar rivas samt att det ändå blir billigare att göra det nu istället för sen. Problemen växer ju med tiden :)
 
  • Gilla
RobertLidstroem
  • Laddar…
KristinaRT
Jag hade nog också försökt fixa de läckande fönstren iaf provisoriskt ganska omgående - inte kul om det kommer ett rejält åskväder och man får översvämning inne....
 
  • Gilla
RobertLidstroem
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Jag hade nog också försökt fixa de läckande fönstren iaf provisoriskt ganska omgående - inte kul om det kommer ett rejält åskväder och man får översvämning inne....
En svåger är snickare m.m. han har lagat det temporärt, 2 dagar efter att vi upptäckte det!
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Jag kallar hustypen "Höganäs-hus" och ja, deras planlösning är en smula ålderdomlig...
Tak och grund är som sagts bra att börja med, men tänk noga igenom om ni vill bygga ut/till. Det är dumt att dränera och fixa källaren, bara för att inse ett år senare vill bygga ut mer än bara det befintliga uterummet och måste dränera nytt.

Jag tror ni behöver skissa upp en "slutvision" av huset - dvs hur ni vill ha det när allt är klart, inte bara tänka på vägen dit.

Förresten, jag har sett ett liknande hus som förlängdes och belv nästan dubbelt så stort men i samma stil -superfint och mer "normal" planlösning för vår tid :)
 
  • Gilla
RobertLidstroem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.