Nej men det är ett tecken på att det går trögt i hela oljebranchen. Och som sagt är priserna i botten på olja. Då borde man satsa i typ Statoil eller något annat. Köpa aktier i ett bemanningsföretag är bara dumt. Dom kommer och går hela tiden.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
...Köpa aktier i ett bemanningsföretag är bara dumt. Dom kommer och går hela tiden.
Varför inte utveckla resonemanget till att det är dumt att satsa en större del av sina hopsparade pengar i någon bransch eller något företag, om man saknar ingående kunskap i förhållandena.

Att gå på en "rekommendation" från anonyma skribenter på ett forum ser jag som inte "bara dumt", som du skriver, utan helt korkat.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Som jag skrev så kan jag inte så mycket om aktier, det var bara en tanke. Låter som du tolkade de jag skrev fel. Vi ska inte dra ner stämningen i denna tråden nu...
 
KnockOnWood skrev:
[länk]
Det låter bättre ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag skulle inte satsa på aktier när börsen som nu är "all time high". Själv inväntar jag nästa ekonomiska kris, den kommer förr eller senare.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Om den nu är värd 1,2 mer kan du ju få den värderad med den höjningen och då har du ju 65% i bostadslån att plocka ut.
Nu har du inte angett priset du gett men det kan ju gå att hyra ut hela och köpa en till med hjälp av värderingen.
Det är ju beroende på din ekonomi.
Men på så så får du ju 2 bostäder som du delvis var ute efter.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
magicm skrev:
Om den nu är värd 1,2 mer kan du ju få den värderad med den höjningen och då har du ju 65% i bostadslån att plocka ut.
Nu har du inte angett priset du gett men det kan ju gå att hyra ut hela och köpa en till med hjälp av värderingen.
Det är ju beroende på din ekonomi.
Men på så så får du ju 2 bostäder som du delvis var ute efter.
Jag har lagt om lånet nu och på så sätt sänkt mina boendekostnader. Efter jag skapade denna tråd har en handfull bostäder likt min sålts för tidigare nämnda pris. Kommer dock inte kunna köpa en till bostad som ni föreslår då banken inte delar min åsikt om värdering.

Just nu hyr jag ut hela bostaden med en marginal på ca 60tkr/år. Jag är fortfarande osäker på vad jag ska göra hädanefter. Då jag redan har ett annat boende är jag enbart intresserad av att skapa större avkastning. Har ni tips på något bättre?
 
> Har ni tips på något bättre?
Om du vill fortsätta med fastigheter så kan det vara idé att köpa något någonstans där hyresmarknaden är bra, och fastighetspriserna är låga. Spanien slår mig som ett bra alternativ just nu; inte bara för att vi håller på att slutföra just ett sådant köp just nu. ;-) Såväl direktavkastning (hyra) som värdeutveklcing torde vara bra på 5-10 års sikt, hoppas jag i alla fall.
 
Jag tycker det är rätt bra att fortsätta att hyra ut. Då får du en intäkt av bostaden, och du kan invänta en eventuell sänkning av reavinsten vid försäljning.
 
peterhjalmarsson skrev:
> Har ni tips på något bättre?
Om du vill fortsätta med fastigheter så kan det vara idé att köpa något någonstans där hyresmarknaden är bra, och fastighetspriserna är låga. Spanien slår mig som ett bra alternativ just nu; inte bara för att vi håller på att slutföra just ett sådant köp just nu. ;-) Såväl direktavkastning (hyra) som värdeutveklcing torde vara bra på 5-10 års sikt, hoppas jag i alla fall.
Vem/vilka assisterar med uthyrning och förvaltning av bostad/hus?
 
Det finns många varianter. Ofta är företagen knutna till någon av de stora icke-skandinaviska mäklarna, men det finns också en stor svart-grå marknad, med små, lokala spelare.
 
Jag har kommit fram till att det bästa är nog att jag bokar upp mig på nyproducerad bostadsrätt eller hus. Då kan jag fortfarande ha kvar min bostad och samtidigt som jag spekulera i fortsatt uppgång på bostadsmarknaden.

Vad tror ni om det?

I absolut värsta fall får man flytta och sälja sin befintliga bostad, vilket inte skulle vara helt fel givet att man bokar upp sig på ett boende man faktist tycker om.
 
Jag har läst tråden igen, men jag förstår inte vilka pengar du ska använda till att spekulera med. Du har köpt en lägenhet som gått upp mycket i värdering, ja. Men för att få ut dessa pengar behöver du låna ut dem eller sälja. Eller är tanken att du ska teckna dig för en ny lägenhet för att sedan sälja den innan det är dags att bo där?

Varför i så fall stanna vid en lägenhet? Du kan teckna dig för 2, 3, eller 4 nyproduktioner och sedan sälja om du nu är så säker på att bostadsmarknaden kommer fortsätta sin exponentiella utveckling ett tag till. Personligen tycker jag att det låter som ett typiskt fall av att lägga alla ägg i samma korg.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
jonmo skrev:
Eller är tanken att du ska teckna dig för en ny lägenhet för att sedan sälja den innan det är dags att bo där?.
Stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.