Laggeman skrev:
"Hen" är ett skällsord man använder när man vill vara politiskt korrekt. :cool:
Det lite roliga blir när man ska förklara det till någon på engelska då det inte finns något som är jämförbart. Him, her, "hor"?
Trams. Hen är ett könsneutralt pronomen som bör användas när man inte vet könet på den som avses, alternativt att det inte är intressant. Innan hen fick spridning skrev man vanligen han/hon eller h*n. Könsneutrala pronomen finns i många språk, vissa språk har inte ens några könsbestämda pronomen.
 
  • Gilla
aries och 12 till
  • Laddar…
M
Uttrycket hen är väldigt känsligt för många. Antagligen på grund av ordets historia och allt runt ikring vad gäller politiska genusdiskussioner osv. Men kan man lämna det där bakom sig och använda/uppfatta "hen" utan en massa känslomässigt bagage så har det en plats i vår kommunikation. Det finns ofta fler fördelar än nackdelar med att släppa gamla saker man hängt upp sig på...
 
  • Gilla
FunkishJonny och 2 till
  • Laddar…
Laggeman skrev:
"Hen" är ett skällsord man använder när man vill vara politiskt korrekt. :cool:
Det lite roliga blir när man ska förklara det till någon på engelska då det inte finns något som är jämförbart. Him, her, "hor"?

[bild]
Med då är alltså även lagom ett skällsord eftersom det inte heller finns på engelska eller? Jag vet hen inte menade så. Men att kalla hen för ett skällsord förstår jag inte hen används som sagt där man inte vet könet på personen eller då man vet att personen själv inte uppfattar sig som kvinna eller man. Jag förstår inte riktigt vad det är med ordet som upprör en hel del!
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Hej Draccatryck! Jag tror att själva åkermarken är en naturlig utgångspunkt för bygget, inte sjöutsikten. Och passar byggnaden in naturligt på åkern och på den intilliggande gårdsbebyggelsen som hör till åkern? Det kan också vara så att grannarnas byggnader framstår som torp som hör till gården och att man får se det hela med denna utgångspunkt. Alltså ju naturligare byggnaden passar in på åkern desto större acceptans! Kan också finnas skyddsavstånd att ta hänsyn till. Buller och brandfara. Eller annans brunn. Och ledningar. Gör en lista på alla objektiva förutsättningar och pricka av! Med vänliga hälsningar, PerOF
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har tillfrågat mina grannar när jag nu ska anlägga odlingsyta och växthus, det är min åker, men enbart för sakens skull så har de fått möjlighet att ha en åsikt om placering och utseende.
Detta är kanske lite ovanligt, men för mig/oss som skall göra i ordning ytan så är det viktigt tycker jag att de närmaste grannarna får vara med på ett hörn och "bestämma"
Till saken är att jag inte börjat ännu, den ena grannen har till och med varit med och visat på åkern var han helst skulle uppskatta var bäst rent estetiskt!
Nu har vi bäckar och sjöar till förbannelse runt oss så sjöutsikten spelar ingen roll, här handlar det mera om att de blir tillfrågade.
Hade det varit så att jag skymde utsikten så tror jag inte att det hade gjort så mycket för någon av "mina" grannar, det är nog mera att det ser snyggt och propert ut och smälter in i omgivningen.
Jag tror att om du pratar med din granne innan du bygger så får du veta om han har några åsikter om placeringen, sedan är det upp till dig vad du gör med den informationen.
Till saken hör att det blir ingen extra utgift för mig om jag väljer en annan placering, det enda jag vill är att ha växthusen relativt nära bostadshuset!
Du sitter i en helt annan sits, men som så många andra skrivit så är det din mark, men hör först med kommunen, de kan ha åsikter, jag antar att ni har en stadsarkitekt där ni bor också.
Hoppas att det löser sig för dig!
 
Nytta (din) måste ändå gå före nöje (hens). Du bygger en maskinhall för att du är i behov av det, på mark du har betalat för.
Alternativet skulle kunna vara att grannen arrenderar den delen av din mark som behövs för sjöutsikten genom kontrakt för ett pris du anser vara acceptabelt för "förlusten av nyttan" med att sakna maskinhallen.
Annars är marken du betalat för en ren förlustaffär, då den för dig inte är till någon nytta, men ändå kostat dig pengar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Krullert skrev:
Nytta (din) måste ändå gå före nöje (hens). Du bygger en maskinhall för att du är i behov av det, på mark du har betalat för.
Alternativet skulle kunna vara att grannen arrenderar den delen av din mark som behövs för sjöutsikten genom kontrakt för ett pris du anser vara acceptabelt för "förlusten av nyttan" med att sakna maskinhallen.
Annars är marken du betalat för en ren förlustaffär, då den för dig inte är till någon nytta, men ändå kostat dig pengar.
Riktigt så enkelt är det inte, om jag köper en fastighet med en massa åkrar runt omkring mig som brukas som åkrar, så kan man i alla fall förvänta sig att det inte skall odlas några maskinhallar på åkern utan någon form av lågbyggande gröda.
Tomtmark är en annan sak än åker!
Den som köper en fastighet med en massa tomter (avstyckade för boenden) runt sitt framtida hem kan inte förvänta sig något annat än att det dyker upp fler byggnader runtomkring, men inte på åkermark, den är till för att brukas, så den är inte värdelös.
Det är bara därför som jag skrev att jag låter grannarna veta och få vara med och bestämma, förvisso bara liten del som de bestämmer, bygget blir av i vilket fall som helst.
Så det bästa är ändå att TS tar en riktig fundering kring och talar med "grannen", jag tror men vet ej helt säkert att det kan bli problem, speciellt om någon har köpt en fastighet med de förutsättningar att det skall vara sjöutsikt!
Det kan bli problem men behöver inte bli det, bäst att kolla med kommunen också!
 
Pagno skrev:
Riktigt så enkelt är det inte, om jag köper en fastighet med en massa åkrar runt omkring mig som brukas som åkrar, så kan man i alla fall förvänta sig att det inte skall odlas några maskinhallar på åkern utan någon form av lågbyggande gröda.
.
.
Många små lantbruk avvecklas. Där det igår var åker eller ängsmark blir det idag skog, men marken kommer att fortsättningsvis att brukas men då skogsbruk.
Men visst är det större ägor med levande jordbruk så är sannolikheten att det blir skog mindre.
 
Är det troligt att ett lantbruk bara har en exakt plats att bygga på?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
O
SueCia skrev:
Förstöra grannens liv kanske är att ta i, men det kan nog kännas så för grannen. Det är ju ingen hemlighet att sjöutsikt ökar värdet på ett hus, har han köpt huset med sjöutsikt för motsvarande pris, sen försvinner sjöutsikten så sjunker fastighetens värde samt en del av det njutbara med tomten.

Beroende på hur mkt sjöutsikt jag hade om jag var grannen så hade jag kunnat sträcka mig så långt att jag skulle säga att jag skulle göra ALLT i min makt för att jävlas med TS efter detta, och inom lagens ramar kan man fortfarande göra livet riktigt jävligt för sina grannar.

Detta är absolut inte menat att vara personligt mot dig TS, men om jag köpt en fastighet för sjöutsikten och den istället ersätts av en maskinhall så skulle jag inte släppa det.
Men om du köper en tomt så måste du vara medveten om att man inte äger utsikten. Vill man garantera sin utsikt så för man köpa de fastigheter som finns runt omkring. Om man betalar extra för att det finns en sjöutsikt men man äger inte marken så kanske man bör fundera lite på om man inte betalade lite väl mycket. För man måste hela tiden vara medveten om att grannen kan smälla upp en jätte kåk på tomten.
Så om det är sjö utsikt man vill ha, då får man köpa en fastighet där man äger marken ner till sjön.

Att gå runt å jävlas med grannarna för att de bygger något de har rätt till är barnsligt. Framför allt något man inte skulle må bra av själv... tänk att gå runt å va arg och förbannad på grannen hela tiden
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Bygg ett periskop till grannen.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Att bli osams med sin granne kan vara ett liv i helvetet (även om man har rätten på sin sida).
Rådet är att försöka hitta en annan lösning.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
harry73
Rent juridiskt beror det på om bygget är bygglovsbefriat eller om ts får bygglov.
Sen kan det vara osnyggt att bygga något just där om ts t ex precis styckade av tomten och sålde dyrt pga utsikten.
 
Laggeman skrev:
"Hen" är ett skällsord man använder när man vill vara politiskt korrekt. :cool:
Det lite roliga blir när man ska förklara det till någon på engelska då det inte finns något som är jämförbart. Him, her, "hor"?

[bild]
Du har så rätt. Man ska hålla sig till traditionella tydliga könspronomen, kärnfamiljer, och inte hålla på med massa konstiga engelska ord.
Att 'hen' betyder något annat på engelska är ett fullt vettigt resonemang för att det inte bör användas.
family2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 18 till
  • Laddar…
harry73
Ni får gärna klaga på hen, men jag märker att mina barn använder det mer och mer. Det dröjer inte länge innan det blir ett helt naturligt ord.
 
  • Gilla
SSHH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.