Hej!

Håller på att bygga till mitt hus efter arkitektritning. Arkitekten skyltade för att alla mått inte säkert stämde utan skulle stämmas av med de verkliga förutsättningarna. Före byggstart diskuterade jag ritningarna med min snickare som tyckte att de såg rimliga ut. Vi pratade om att ta in en ingenjör för närmare konstruktionsbeskrivning men han skulle klara det utan, med undantag för bärande bjälkar som fabrikörens ingenjörer räknade på.

Nu är väggar och tak på plats och alla fönster utom två. Följande fel har uppstått:

- Ritningarna (baserade på originalritningar från 40-talet) stämmer inte med husets riktiga mått, vilket inte uppmärksammades förrän plattan var gjuten och väggarna resta. Detta har inneburit flera speciallösningar, bla att ett fönster som skulle vara centrerat endast blir det från utsidan, inte insidan och att en köksarbetsbänk med tillhörande underskåp kommer behöva specialanpassas och gå i sned vinkel istället för att vara rak.
- Ett toalettfönster är placerat 10 cm för högt och livar då inte i överkant med intilliggande fönster i den gamla huskroppen. Detta är inte insatt ännu men förberett med reglar och väggen är invändigt isolerad.
- Snickarna har felbedömt ritningarna och sågat genom ytterväggen rakt in i en arbetshörna i befintlig huskropp, en hörna jag retfullt nog just gjort i ordning med nylagt golv, eldragning och målning.

Min fråga är - vad kan jag begära av snickaren? Ska jag behöva betala för justeringen av toalettfönstret? ska jag betala för att fixa upp i arbetshörnan? Vissa missar får man ju räkna med vid ett sånt här bygge, men vart går gränsen?

Vill påpeka att jag trots allt har fortsatt förtroende för min hantverkare och att stämningen oss emellan är god. Vill inte i onödan förstöra detta inför kommande arbete.

Tacksam för råd!
Karin
 
Åsa Lund
Var och en svarar för riktigheten i de handlingar den tillhandahåller.
Tyvärr faller det på ditt ansvar att stämma av hur väl den gamla ritningen stämmer med verkligheten.
Man kan tycka att arkitekten borde att sagt till att man skulle mäta upp allt noga innan han ritade vidare.
Snickaren borde kollat inne i huset innan han sågar hål i fasaden.
Men, inte lönt att hänga upp sig på det. Gör det bästa av situationen och kompromissa fram ett bra slutresultat!
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Varför kontrollmätte aldrig arkitekten då så att ritningen blev riktig?

Men det är alltid lika dant med ritningar. Det stämmer aldrig och arkitekten är alltid fri från ansvar. :)
LPP gäller alltid.
 
Åsa Lund skrev:
Var och en svarar för riktigheten i de handlingar den tillhandahåller.
Tyvärr faller det på ditt ansvar att stämma av hur väl den gamla ritningen stämmer med verkligheten.
Man kan tycka att arkitekten borde att sagt till att man skulle mäta upp allt noga innan han ritade vidare.
Snickaren borde kollat inne i huset innan han sågar hål i fasaden.
Men, inte lönt att hänga upp sig på det. Gör det bästa av situationen och kompromissa fram ett bra slutresultat!
Jag har byggt och renoverat en hel del hus under årens lopp, med och utan arkitekt ritningar.
Ibland stämmer inte måtten alls överens med det usrprungliga huset och ritningarna, tyvärr.

Så jag säger även jag: "Gör det bästa av situationen och kompromissa fram ett bra slutresultat!"

Det mår alla bäst av! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.