Ska dränera och isolera källaren på vårt sutteräng hus får plats med ca 50-70 mm ovan mark och vill ha ca dubbelt under mark vill gärna använda samma typ av isolering samt helst kunna återfylla med gamla massorna. Kommer att sätta Steni terra eller minerit skivor på utsidan och ev ha luft spalt om det behövs. Nu till frågan vad ska man isolera med ? finns ju speciella källarskivor men tror dom är för tjocka kan man välja vanlig frigolit eller ska det vara speciella markskivor ?
 
Isolera utvändigt under jord med isolering som släpper ut fukt, typ Isodrän eller Pordrän. Frigolit (=Cellplast) släpper inte ut fukten. Du kommer få lika många kubik jord över, som isolermaterialets volym under jord. Isodrän kan läggas 10cm eller dubbelt 20cm. Hurvida isoleringen passa ovan mark, vet ej. Kolla info med tillverkarna. Jag googlade på "källarskivor" får EN träff: Denna tråd. Utgår från att ingen vet vad det är.

Notice: Isodrän är frigolitkulor som är sammanlimmade.

Markskivor är bara till för att de tål mer last ovanpå, Alltså till för att lägga under mark som man skall gå på.
 
Redigerat:
Frigolit är diffusions öppen så dom borde släppa ut fukten eller ? Var ut och mätte och får dit 100 mm skiva ovan mark om jag inte behöver ha luft spalt bakom mot mineriten. Skulle nästan kunna nöja mig med 100 mm under mark också borde inte göra så stor skillnad i en källare som håller kanske 18 grader fast å andra sidan varför inte dubbla lager när det är uppgrävt ? Med källarskiva menade jag tex jackon källarvägs skiva eller liknande som Pordrän eller isodrän. Måste kolla med tillverkarna om det behövs luft spalt men behövs det om skivan är diffusions öppen som tex minerit.
 
Kolla gärna med tillverkarna, själv tror jag man kan ha Isodrän ovan mark och då utan ytterligare luftspalt eftersom all ånga når runt minerit-skivorna med Isodrän.

Ang diffusions öppen så kan det vara en mycket begränsad gas-genomtränglighet. Isodrän/Pordrän är vätske-genomtränglig, och jag blev starkt rekomenderad detta av de flesta källor när jag isolerade.

Jackon kaller det faktiskt för "källarskiva". Jag ser inte om den har samma egenskaper som Isodrän. Jag är tveksam, ser ut som "spårad" frigolit, samma princip som patonskiva. Isodrän bör då ha bättre avfuktnings egenskaper då den leder ånga fritt i alla riktningar.
 
Har ställt frågan till tillverkarna får se när jag får svar. Då kom jag på nästa fråga finns det färdiga u bockade plåtar att köpa tex 25 mm invikt på sidorna och 50 mm breda naturligtvis galvade och ca 0,7 tjocka så det går att skruva i dom..
 
smurfen72 skrev:
Har ställt frågan till tillverkarna får se när jag får svar. Då kom jag på nästa fråga finns det färdiga u bockade plåtar att köpa tex 25 mm invikt på sidorna och 50 mm breda naturligtvis galvade och ca 0,7 tjocka så det går att skruva i dom..
Till vad ?
 
Till att fästa minerit skivorna i lägger man tryckvirke 22*'95 bakom som man brukar bygger det 22 mm extra och det har jag inte plats för.
 
Förstår inte en sak, skall ubalkarna färstas i nuvarande fasad ?
Skulle du inte ha 100 mm isolering och 100 mm breda ubalkar då, eller ?

Har inte tillverkarna färdiga lösningar och material ?
 
Redigerat:
Jag fäster 100 mm tjocka skivor direkt mot väggen och monterar u plåtar genom att skära ett 2 st 25 mm djupa spår i skivan så att plåten får gå in där och utsidan blir plan så jag kan skruva skivan där allt som allt bygger det ca 110 mm med minerit. Om man följer de anvisningar jag sett monterar man 22*95 tryckvirke utanpå skivan och fäster mineriten i träet vilket bygger 22 mm extra vilket jag inte har plats för utan måste då välja tunnare isolering vilket jag inte vill och sen gillar jag inte att bygga in trä mot marken. Tillverkarna har ingen färdig lösning som jag hittat som är bra för mitt ändamål.
 
Jag tror att din metod riskerar att bli problematisk. När det gäller Isodrän kommer kulorna flyga omkring och ditt spår blir lätt en tjock oregelbunden krater. Till och med cellplast låter svårt att göra de bearbetningar du pratar om.

Jag skulle överväga följande metod. Följ anvisningarna med byt bara ut 22mm tryckvirka mot plan galvad plåt. Mycket enkelt att klippa till.

Dock måste metoden du väljer provas ut att det går att skruva minerit skivorna.
 
Redigerat:
Isodrän har 65mm skivor och Pordrän har 70mm skivor
 
I cellplast är det inga problem att spåra med en handklinga men har ingen erfarenhet av isodrän men bör inte vara några problem att spåra i en så pass lös skiva. Släta plåtar känns inget vidare blir nog väldigt vekt. Känns dumt att välja en tunnare skiva om det går att få dit en tjockare på nått viss.
 
Ok. Kan funka som du tänkt. Jag tänkte mer på att "skära" som du skrev. Men en en cirkelsåg är en annan sak.

Jag kan säga att Isodrän är porösare och inte lika tåligt som cellplast eftersom kulorna är limmade med liten kontaktyta.

Lycka till !

Problemet att hitta ubalkarna återstår då, om någon kan svara !
 
Hittar jag inga färdiga u plåtar går det ju alltid att beställa har bra kontakt med min lokala plåtfirma men väntar på svar om det behövs luft spalt måste jag ha det får jag tänka om helt.
 
M
Har funderat på Jackon Siroc Isolerelement till min grund.
http://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-kantelement/isoler-element

Det är cellplast med fibercement på. Man får tillverka en U-plåt för ovankanten så det inte regnar in bakom dem, tanken var att skruva upp U-plåten på huset och sedan klämma in skivan i den underifrån. Sedan limmar man den mot sockeln i nederkanten där den står ovanpå plastlisten som avslutar isodän isoleringen någon dm under mark. Har inte kommit på hur man gör med väggen mot källartrappan, kanske inte lönt att bry sig om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.