jhenrikj skrev:
Nja...inte enligt konsumentverket..och jag inbillar mig att de har koll. De säger följande, obs sista stycket i fetstil. Man kan alltså inte automatiskt hävda att ett köp skall hävas bara för att en sak inte fungerar.
Men det är ju precis det dennis_f skrev:
Enligt lagen har du rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig.
Kontra:
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Definitionen "stor betydelse" vet ju köparen bäst....

Snälla försök att läs inläggen ordentligt innan man postar, trådarna blir totalt värdelösa och svåra att få en röd tråd i.
Mycket sådant, tyvärr, i detta forum.
 
Redigerat:
Har du läst hela mitt inlägg Cust3000?`Vad i meningen

"Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig."

va det du inte förstod? Är det på något sätt otydligt att säljarens rätt är att först försöka laga eller byta ut varan innan det kan bli tal om hävning?

Och det är inte köparen som avgör om ett fel är väsentligt eller inte. Kommer man inte överens med säljaren så avgör ARN om felet är väsentligt eller inte.
 
jhenrikj skrev:
Har du läst hela mitt inlägg Cust3000?`Vad i meningen

"Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig."

va det du inte förstod? Är det på något sätt otydligt att säljarens rätt är att först försöka laga eller byta ut varan innan det kan bli tal om hävning?

Och det är inte köparen som avgör om ett fel är väsentligt eller inte. Kommer man inte överens med säljaren så avgör ARN om felet är väsentligt eller inte.
Vi kommer inte längre i detta...
 
cust3000 skrev:
Vi kommer inte längre i detta...
Se där....äntligen är vi överens ;=)
 
H
jhenrikj skrev:
Nja...inte enligt konsumentverket..och jag inbillar mig att de har koll. De säger följande, obs sista stycket i fetstil. Man kan alltså inte automatiskt hävda att ett köp skall hävas bara för att en sak inte fungerar.
Det är detta som brukar gälla. Det får man väl anse är OK. Det som jag dock tycker är mindre bra är att ersättningsprodukten är i regel en renoverad produkt. Helt plötsligt så kanske produkten blir 12 månader gammal istället för den som man lämna in vilken var kanske 3 månader. Det är samma sak inom bilindustrin. Går din växellåda sönder så kommer det en utbyteslåda vilken kan vara gammal. Sett ur köparen perspektiv så är ju redan öppet köp kostsamt då de köper tillbaka varan. Skulle detta även gälla under garantitiden så hade inte många funnits kvar. Hade ett fall igår. En router frå Netgear funkar dåligt. Fick en RMA och de skickar mig en HELT ny router, men här lönar det sig inte att reparera. Vart vill jag komma. Man får nog acceptera att de får x antal försök på sig att fixa produkten innan man skriker om återköp.
 
Tycker lite synd om TS som bemödar sig att registrera sig här i hopp om att få med sig en mob gentemot Tretti...

Han hade nog inte förväntat sig så mycket mothugg i hans ideer om att häva köp hipp som happ.
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
...och vi har ännu inte fått reda på vad felet var??? Hemligt?
Efter att ha skummat tråden... ->troll...
 
Det är kutym även här att såga alla trådstartare och alltid ta parti för deras motpart i form av okända grannar, hantverkare, leverantörer och hussäljare/-köpare.
 
Undanhåller man, förmodligen medvetet, viss information för att stärka sin position vid frågeställandet så lär man åka på såna smällar, i de flesta fora....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.