En sak som jag funderar på, enligt Eksjöhus offert skulle bara själva entreprenaden kosta 720.000kr, men hos Skidstahus kostar entreprenaden 450.000kr. Husen är lika stora, samma typ av hus egentligen.
Dessutom, Skidstahus har räknat på 10.000kr i byggel, medan Eksjöhus räknar på 30.000kr i byggel. Hur kan det skilja så mycket i offerten när båda bygger prefab?
 
Mitt tips är att du fortsätter planera och står för grunden själv. Se tex på Fiskarheden där priset på deras hus är exkl grund. Då kostar tex Morkullan 1 miljon. Fiskarheden jobbar sedan med en lokal byggfirma som reser själva huset. Du skriver alltså två avtal - vilket är det vanligaste. Ett för material-satsen och ett för entreprenaden.

Grunden kommer din entreprenör upphandla och vidare-fakturera till dig med sedvanligt påslag. Du får lättare att jämföra offerter om du ber om offerter exkl grund.

Många av dessa leverantörer jobbar med sälj-agenter. Representanten du träffar från Fiskarheden driver eget företag och säljer på provision åt dem. Det viktigaste är din relation till entreprenören, långt mycket viktigare än vilken leverantör du har på byggsatsen. Agenten är säkert trevlig och lovar massor men har i praktiken inget ansvar eller befogenheter när projektet väl startat.

Så vill du komma ner i pris - ta kontakt med ett par lokala byggfirmor. Fråga vilka husleverentörer de har bra erfarenhet av och vilka de helst jobbar med. Då kan du kapa sälj-agentens provision och kanske till och med få bättre pris då entreprenören förhandlar åt dig istället. Annars sker det omvända, hus-leverantören spelar ut de bygg-firmor de har kontakt med mot varandra.

Min personliga gissning är att du kan få en lokal byggfirma att resa ett Fiskarheden-hus för lite mer än 1 miljon. Lägg till ungefär det samma för byggsatsen. Grund tillkommer. Med en del eget jobb på den så bör det finnas goda möjligheter att få ihop det hela en bra bit under 3 miljoner.



Använder Fiskarheden som exempel då nära vänner nyligen byggt med dem.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
catherineb skrev:
En sak som jag funderar på, enligt Eksjöhus offert skulle bara själva entreprenaden kosta 720.000kr, men hos Skidstahus kostar entreprenaden 450.000kr. Husen är lika stora, samma typ av hus egentligen.
Dessutom, Skidstahus har räknat på 10.000kr i byggel, medan Eksjöhus räknar på 30.000kr i byggel. Hur kan det skilja så mycket i offerten när båda bygger prefab?
Varför inte låta Eksjöhus räkna på deras Prio 3 eller Balans som är fina 2-planshus, fast med färre valmöjligheter i planlösning (de är dock inte omöjliga... Vi fick göra vissa justeringar på vårt prio 2 ;) )? Gissar att ni hamnar närmare 3 milj. Samma höga standard som i kataloghusen.

Man får lite vad man betalar för har vi upplevt när vi började jämföra olika tillverkares resultat med vad de offererar för prisläge...!! Det är fortfarande samma jobb som ska utföras. Får entreprenören mindre betalt har de sparat in någonstans för att få så stor vinst som möjligt och arbetstid är det som är enklast att spara in på. Samma hantverk ska alltså gå fortare. Fortare brukar, iaf vad vi sett, innebära mer slarv = inte lika hög finish på slutresultatet.

Sen kanske det skiljer också på vad som ingår i entreprenaden. Jag vet iaf att i Eksjöhus entreprenad ingår tapeter, färg, kakel o klinkers mm medan det kanske tillkommer som en annan post hos andra tillverkare? Värt att kolla upp kanske.

Byggel är det bara en fördel att räkna högt. Skulle det slumpa sig så att huset reses i januari och det ska stå med byggfläktar och torka platta utan isolerat tak och smällkall vinter blir det lätt väldigt, väldigt dyrt! Då räcker inte några 10 tkr långt. Byggel tyckte jag var den mest osäkra posten i vår budget. Nu hade vi tur med mild vinter, huset kom i slutet på oktober och hade isolerat innertak i början av december. Har för mig att vår byggel hamnade någonstans runt 15 tkr.
Annars följde Eksjöhus budget till punkt och pricka, förutom en del avsteg vi själva valde att göra längs resans gång.

Lycka till!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.