Som rubriken, vart hittar jag en led spotlight 230 V, GU 10 sockel 10, i styrkan 5 – 8 Watt och med en färgtemperatur på 4000 - 5000 K samt liten spridningsvinkel på 10-20 grader? :D

Knepiga önskemål kan tyckas, men jag ska ha lampan i takfoten. Gillar det här vita, koncentrerade, krispiga ljuset som mer belyser marken nedanför än fasden.

Jag har hittat min drömlampa, Soraa. Länk:
https://www.savemoneycutcarbon.com/product/soraa-led-vivid-3-gu10-7-5w-snap-system/

Men de kostar typ 450 kr styck, och jag behöver 12 stycken. Suck

Tips på billigare alternativ tas tacksamt emot.
 
Varför köper du inte bara vanliga downlights gu10 (finns med hög ip-klass för badrum) brukar vara 3pack för någon hundring. Och sedan stoppar i valfri ledlampa. Finns dem med riktigt blå/grönt ljus vilket verkar vara det du letar efter.
Billigare än så går det inte att göra. Är spridningsvinkeln fel (men rätt pris / färgtemp på lampan) så skulle jag ta ett nagellack och lämna en springa i mitten =)


Jag har gjort så i min takfot, inte en chans jag lägger 600-1100 kr / armatur med inbyggd ledljuskälla som jag måste byta hela paketet om 4 år när den går sönder. Då byter jag hellre bara själva lampan för en 50 lapp. (om 4 år kostar den säkert bara en 10a )
 
Redigerat:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Verkar som om jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag har armaturen, det är själva ledlampan jag är ute efter.

Men tipset med nagellacket var riktigt bra.
Någon som gjort så i praktiken och fått det att funka?
 
Prova med 2 tapebitar först=)
 
Om du målar över delar av glaset med nagellack eller tejpar för ljusutsläppet så minskar du kylningen och riskerar att armaturen överhettas och får kortare livslängd. Hade det varit halogen spottar så hade det faktiskt varit en brandrisk. med Leddar är den risken avsevärt mindre.
 
Inte exakt vad du är ute efter, men dessa var de billigaste (45 kr) jag hittade som jag använder till min fasadbelysning när jag satt och sökte runt:
3W - 3000K - 120°

Jag tycker 3W lyser upp ganska bra. Riktigt mysig belysning.

Dessa kostar lite mer (159 kr) men är väl lite närmare vad du söker, tyvärr också varmvita:
6W - 2800K - 35°

Annars kanske denna duger?:
5.5W - 4000K - 36°

Sen kryllar det ju av lampor från Kina på AliExpress och DealExtreme. T.ex här verkar finnas exakt dina specifikationer.
 
Redigerat:
  • Gilla
manjana
  • Laddar…
Bra inlägg mg765!

Kan faktiskt bli så att jag köper lampan från Conrad.
Billigt och dugligt bra.

Men jag har förälskat mig i Soraas specifikationer. (Om det nu är möjligt att förälska sig i en ledlampa :)
Till och med färgåtergivningen är på topp med ett värde på 95.

Ingen som jobbar i branschen och som kan fixa bra priser.

2000 kr för 10 stycken och jag köper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.