Hej,

Jag tänkte lägga nytt parkettgolv i ett par rum där det idag finns en plastmatta. Jag vill ta bort plastmattan först, bland annat för att få samma höjd i alla rum.

Med bakgrund av detta undrar jag:

1. Hur noga är det att man får bort allt av fästmaterialet (tex lim / tjärpapp) under plastmattan? Är det ok att lägga foam och sedan parkettgolv ovanpå det även om inte alla limrester är borta? Eller bör man tex slipa betonggolvet för att få bort alla limrester?

2. Är det att föredra att flytspackla golvet istället efter att plastmattan är borttagen? Det har väl även fördelen att golvet blir helt jämt?

Tacksam för synpunkter.
 
1. Är limfläckarna av estetisk karaktär spelar det ingen roll. Bygger "limfläckarna" däremot på höjden kan du få ett golv som buktar upp lite eller sviktar när du går på dessa ställen. Foamen fungerar visserligen som en liten buffert, men inte för hur stora "limhögar" som helst.

2. Flytspackel bygger på höjden och då försvinner väl poängen med att ta bort plastmattan, eller tänker jag fel?. Då är det nog både enklare och billigare att lägga direkt på plastmattan.
 
  • Gilla
Roev08
  • Laddar…
En liten varning där också eftersom lim från 1950 till slutet på 70-talet kan innehålla asbest!

Är limmet svart och lite som asfalt/tjära är det stor risk att det innehåller asbest och du bör då vara försiktig att du inte sprider det i huset!
Limmet i sig är inte farligt utan det är om du har sönder och hackar i det som det frigörs asbestfibrer som du inte ska andas in.
Kortvarig exponering för asbest är i sig inte farligt men det kan stanna kvar länge i luften inomhus!

Kommunen bruka kunna hjälpa till med att få det kontrollerat om du vill, annars ring en saneringsfirma som kan kolla om du är osäker.

Och för att svara på dina frågor så har eviljava helt rätt!
 
  • Gilla
Roev08
  • Laddar…
Du nämner även en tjärpapp under mattan. Det är högst sannolikt att den också är asbesthaltig, och kommer att bli luftburen om du sliter bort den och/eller slipar bort rester.
Skicka tjärpapp och lim på provanalys innan du gör något med det.
 
Har man använt asbest i tjärpapp alltså?
 
Ja. I en del olika syften. Som alkalispärr t ex. Av samma anledning som man blandade asbest i asfaltslimmet (svartlim).
Sådan tjärpapp kan förekomma som i ett underlager till gamla vinyl/linoleumgolv
 
ok. så ingen fara i annan typ av tjärpapp som man hittar i väggar,tak osv?
 
S
öringen skrev:
ok. så ingen fara i annan typ av tjärpapp som man hittar i väggar,tak osv?
möjligheter finns alltid. har hittat asbest pmånga konstiga matrial och ställen.
alltid värre för yrkesutövare än vanliga hemmafixare
 
öringen skrev:
ok. så ingen fara i annan typ av tjärpapp som man hittar i väggar,tak osv?
Jag vet att viss takpapp av lite grövre tjocklek, kan vara asbesthaltig.
 
S
academia skrev:
Jag vet att viss takpapp av lite grövre tjocklek, kan vara asbesthaltig.
ja. men garanterat vet du inte. ända som ger garanterat svar är analys.
 
Inte många som tänker på asbest när man river bort pappen under sitt gamla tak antar jag.
 
öringen skrev:
Inte många som tänker på asbest när man river bort pappen under sitt gamla tak antar jag.
Nog vanligt att många inte tänker på asbest alls när de renoverar sina gamla hus. Har en släkting som t o m är byggnadsingenjör som t ex rivit ut vinyl o torrskrapat svartlim i flertalet av rummen i deras hus, utan minsta tanke på asbestförekomst eller skyddsprocedurer. Säger en del om kunskapsnivån idag...
 
  • Gilla
Nojo73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.