Tja!

Renoverar sommarstugan och det är dags att klä insidan av ytterväggarna. Valet har fallit på panel i form av spontade brädor, typ råspont. Vissa färdigmålade varianter är så tunna som 14 mm och frågan är om det blir för klent när man ska hänga upp tv, bokhyllor och så vidare. Bör jag sätta osb först? Vanlig råspont finns ju i runt 20 mm, skulle det räcka utan osb?

Bör jag sätta osb oavsett, för att ge stadga åt väggen? Stående 45x95, liggande fjällpanel på utsidan. Diagonala strävor finns i båda facken i varje hörn. Tidigare satt bara någon form av semiporös fiberplatta på insidan, (tretex, kan det heta så? ) och huset har stått sen 50-talet....

Mvh,
ToRy
 
Ingen som har någon input alls?
 
Jag skulle själv satt OSB bakom, mest för att jag tycker att det är enklare att göra det när man har möjlighet, än att bli osäker om t.ex. TV'n skall hänga kvar på väggen om man snålat..

Sen kan jag inte svara på om det gör någon stor skillnad, eller om det mer är en placeboeffekt! :)
 
OSB blir bra för bärigheten i väggen, men om det är ouppvärmt delvis på året så skall OSB inte skruvas kant i kant utan ett litet mellanrum runt om hela skivan (några mm 1/2 cm räcker) för att den kan "svälla" lite vid fukt/väderomslag.
Sedan är det att rekommendera spikläkt på OSB och fäst sedan panelen i läkten och inte direkt i OSB skivan!
Lycka till med bygget!
 
Om nu stugan är sedan 50-talet så är det kanske dags att se över elen!
Kanske dags att fälla in den i väggarna?
Om du gör det glöm inte att skydda genomborrade hål i reglar med plåtskenor för att minimera risken att spika eller skruva i trådarna!
 
Använd 20-25 mm råspont och skippa OSBn.
 
Tack för svaren! Lite följdfrågor och kommentarer:

Rosen: Ungefär så tänker jag också, fast det är ju trots allt en kostnad och det inkräktar på en redan snålt tilltagen golvyta.

Pagno: Varför spikläkt på osb:n? Är det för ventilationen eller för rörligheten?
Elen är helt utriven och ersatt provisoriskt. Dock har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra till slut. Ingen el i isoleringen i alla fall. Antingen infräst i golvlist/väggpanel/osb på något sätt, utanpåliggande eller mellan panelbrädor och vindväv. Det måste vara lätt att ändra/flytta uttag och så vidare då vi troligen kommer bygga till och byta användningsområde på vissa rum så småningom.

Oldboy: Vi satte råspont i toastugan men när vi målade så reste sig fibrerna och nu har vi nåldyna överallt, hårda, vassa stickor på upp till centimetern är inget roligt att skrapa i... :thumbdown: Har funderat på att måla en gång, därefter slipa bort det som sticker ut och sen måla en eller två gånger till. Mycket extrajobb men å andra sidan är färdigmålad roughpanel ca 7000:- dyrare än råspont (ej medräknat färg och extra arbete) så det kanske är värt det...
 
Bara för att om du spikar panel på osb-skivor i ett hus som står kallat vissa delar av året så rör sig skivan mera än panelen!
Det kan lätt bli att panelen knölar ihop sig, som ett dragspel, fast inte lika illa.
Så svaret är för rörligheten!
 
S
trä skivor skall aldrig skruvar kant i kant.
okej då limmade spån golv och liknande.
och ja. skulle satt osb baokm
 
Satte ni den sågade sidan inåt rummet?!
Nu är väl iofs inte råspont den mest välhyvlade ytan även på den hyvlade sidan, men 1 cm långa spågor är det väl inte i ngn nämnvärd utsträckning?
Hur som helst, vid målning av massivt trä så ingår alltid slipning efter 1:a och normalt även 2:a strykningen, såvida det inte är riktigt välhyvlat/planhyvlat. Om man vill ha det riktigt slätt vill säga. Dock 1 cm spågor har jag aldrig stött på annat än på grovsågat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.