Är det någon som vet hur man ska göra när man ska lasta av skjutdörrar som levereras i ett stycke med mått 3m x 2m?
 
Gaffeltruck som lyfter godset från sidan av lastbilen.
 
Om dom lastas av från sidan är det väl enklast att använda en truck eller traktor med pallgafflar och lyfta ner dom.
Det kan vara bra med lite längre gafflar som når in mer än 120cm men det är inget tvång.;)
Lycka till..och kör försiktigt om underlaget är ojämt.:)
 
Jag ska lasta av på min villatomt och är osäker på om en gaffeltruck får plats utan har tillgång till 4-5 starka personer
Är det bara dumt? Eller kan det gå?
 
Vad väger dörrarna och finns det bra "handtag" är väl vad som avgör hur många starka det behövs.

Protte
 
T
Som föregående inlägg skriver så är vikten och hur det är emballerat avgörande för hur det ska hanteras - men även vilka som ska lyfta.

En hantverkare som jobbar med kroppen och är van att lyfta/har styrkan klarar avsevärt mer än en "kontorsråtta" (även om "råttan" går på gym). Hur starka är starka personer och på vilket sätt?

Du kan nog räkna med att 50-70 kg per person är rimligt för en "knegare" att hantera men 30-50 är tungt nog för den som jobbar på kontor vardagligdags.
Den entreprenör jag ska anlita för ett större tillbygge räknar med ca 50 kg/gubbe när de ska lyfta större saker och det inte går att komma till med kran eller truck. Då anser han att det finns marginal för att inte alla kan lyfta max i alla situationer.

På plan mark och med enkel form på det som ska lyftas så går det lättare än lyft i trappor/på stegar och med aviga former/dåligt med handgrepp.
 
Nackdelen med att lyfta av för hand är att lastbilen är hög och man måste lyfta i en dum vinkel med armarna i huvudhöjd.
Det kanske går att dra ut det mesta av godset från flaket och lyfta men missar någon så åker det i backen.:confused:
 
harry73
kan man montera en säckkärra under den med hjälp av lite rep eller spännband, behöver man bara lyfta halva vikten
 
harry73
I det optimala fallet, där det finns gott om plats på lastbilen tror jag att man kan lasta av den med två personer. Har man sen en säckkärra under den, går det också att rulla bort den över bra underlag. Och är man lite praktisk hittar man också användning för en eller tå skottkärror.
Lycka till.
 
Hemmakatten
Vad är en säckkärra? Har aldrig hört talas om det och är nyfiken.
 
Googla på säckkärra och titta på bilder. Har många andra namn, bagagekärra, pirra m.fl.

Vad jag kallar SÄCKkärra finns inte på bild men hantering av säckar finns nästan inte numera.

Protte
 
Går det inte att dela på lasten? Alltså lyfta ur dörrbladen ur skenorna eller så?

Även om det är solida dörrar så borde ni 4-5 polare kunna lyfta det.

Många snickare som bygger hus får bära in värmepannor om 250 kg på 2 - 3 personer. :surprised:
 
Hemmakatten
@harry73 och prototypen
Aah, en pirra! En sån har vi förstås. Oumbärlig till lite av varje.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det får ju såklart lösa med olika experimentella konstruktioner. Tyvärr är min erfarenhet av när lastbilschaufförer kommer med gods så ska man lasta av snabbt som attan för de ska vidare till nästa ställe.
De vill nog inte att man håller på o krånglar med olika lösningar.
Det bästa är nog att försöka hyra in nån med lastmaskin med gafflar eller liknande så att et går snabbt o smidigt att lasta av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.