Om priset inte är ett problem ring en trädgårdsmästare som sköter om gräsmattan .
Då får du nog överlägset bäst resultat
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Har du sett hur en gräsmatta ser ut efter något år med en robotklippare med rakblad? Vet inte hur det skulle kunna bli bättre än så med cylindrar, speciellt som robotarna är så lätta att det inte blir några märken i gräsmattan annat än där hjulen trycker ner gräset - som dock ställer sig upp igen efter någon timme eller så.

Dessutom måste du klippa gräset nästan dagligen för att hålla det kort, och eftersom i princip ingen gör det i verkligheten så kommer mattorna som klipps med robot för det mesta att se mycket bättre ut.
En cylinderklippare som är välservad klipper gräset. Även en robotklippare slår av det, om än med tunnare blad än en rotorklippare. Därför ger de bättre resultat. Men om du inte orkar klippa varannan-var tredje dag, ja då kommer roboten ge bättre resultat.

När det gäller att gräs skall resa sig igen så är jag lite bekymrad. Min grannes HQ kör upp ett ordentligt spår längs guidekabeln, inget jag skulle acceptera.
 
D
Man kan ställa hur bred korridor klipparen har att köra i bredvid guiden. Ställer du den väldigt snålt blir det bara ett spår den kan åka i och det blir spårigt.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
DennisLarsson skrev:
Man kan ställa hur bred korridor klipparen har att köra i bredvid guiden. Ställer du den väldigt snålt blir det bara ett spår den kan åka i och det blir spårigt.
Intressant. Skall tipsa grannen.
 
elpaco skrev:
När det gäller att gräs skall resa sig igen så är jag lite bekymrad. Min grannes HQ kör upp ett ordentligt spår längs guidekabeln, inget jag skulle acceptera.
Springer du och klipper gräset en gång om dagen, antar i perfekt mönster dessutom så borde ju du också göra spår i din gräsmatta, eller växlar du mönster för varje dag som går?
 
Henke2 skrev:
Springer du och klipper gräset en gång om dagen, antar i perfekt mönster dessutom så borde ju du också göra spår i din gräsmatta, eller växlar du mönster för varje dag som går?
Varför skulle någon klippa gräset med klippare varje dag? Det är verkligen inte att rekommendera. Men var 2-3 dagar (som jag skriver ovan), och det ger inga spår kan jag lova.
 
D
elpaco skrev:
Intressant. Skall tipsa grannen.
Jag kan inte se var mina guider går och de enda spåren det blivit är precis utanför laddstation där den alltid kör likadant. Planen är att lägga sten där framöver.
 
galento
DennisLarsson skrev:
Jag kan inte se var mina guider går och de enda spåren det blivit är precis utanför laddstation där den alltid kör likadant. Planen är att lägga sten där framöver.
Samma här,de va tur man tog en massa foton direkt efter nedkörningen av trådarna så man kan kolla om det är nåt man undrar över.
 
D
galento skrev:
Samma här,de va tur man tog en massa foton direkt efter nedkörningen av trådarna så man kan kolla om det är nåt man undrar över.
Gjorde inte jag.... fan gissar att detta straffar sig framöver.
 
galento skrev:
Samma här,de va tur man tog en massa foton direkt efter nedkörningen av trådarna så man kan kolla om det är nåt man undrar över.
Samma här, filmade dragningen samt skissade en karta på allt inkl de ställen jag la extra kabel fram och tillbaka.

Trots att jag klamrade kabeln uppepå gräsmattan, är det väldigt svårt att hitta den nu ett år efteråt. Man få sticka ner en skruvmejsel och ploga med.
 
Ställ ner korridorbredden till noll så ser ni snart var guiden går. ;)
 
Guiden är ju bra att ha när man letar efter kabelbrott på slingan. Är ju snabbt kollat vilken sidan om guiden anslutningen ute på slingan som brottet ligger. Bara skifta kontakter på laddstationen.
 
  • Gilla
Clabbefix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.