Har en dörr av gammal standard med följande mått 625 mm x 2020 mm x 35 mm.

Kan jag byta till ny dörr utan att byta dörrkarmen?
 
  • Gilla
SaltPeppar
  • Laddar…
Hej,

Gammalstandard brukar vara 2015 mm. Vissa dörrtillverkare har gammalstandard som lagerprodukter men de flesta kan ta fram det mot en liten extra kostnad.

Gå till din närmaste brädgård och fråga är mitt tips.
 
Okej, kan vara så att det är 2015 mm. Hade inget bra måttband. Men går det inte att hitta nya dörrar med de måtten å sen köra ett mellangångjärn?
 
Gammal standard användes 1962-1972 innan dess så hade varje tillverkare sina egna mått.
 
123abc skrev:
Gammal standard användes 1962-1972 innan dess så hade varje tillverkare sina egna mått.
Dessa är från 1968 :)
 
Ta med en bild av gångjärnet som sitter i karmen. De flesta dörrar kommer med gångjärn som är anpassade efter
den gamla karmen.
 
K
Lånar tråden lite, är inne på samma sak.. dock har jag dörrblad med överfals hemma och ingen tillverkare jag varit i kontakt med/googlat upp har blad som passar till denna typ av karm.
Är karmbyte enda alternativet för mig? Eller är det någon som vet en tillverkare som har blad med överfals?
 
Om man nu vill byta karm, är det svårt, om man är lagom händig? Om jag då har dörrmått på 625 x 2015 är det modulmått 7x20 man ska ha för karmsetet?
 
KjellTimell skrev:
Lånar tråden lite, är inne på samma sak.. dock har jag dörrblad med överfals hemma och ingen tillverkare jag varit i kontakt med/googlat upp har blad som passar till denna typ av karm.
Är karmbyte enda alternativet för mig? Eller är det någon som vet en tillverkare som har blad med överfals?

Tyvärr är det nog det.. Jag har letat som en galning efter nya dörrar i gammalt mått med överfals men inte lyckats. Du kan alltid kolla med tex Rivners men överfalsade får dom sällan in och när dom får det brukar dom ryka fort.
 
Citera verkar inte fungera just nu men hoppas att ni förstår ändå.
Om du har ett dörrblad med måtten 625x2015 så tillkommer karm och med den nya standarden är det då M7x21.
Problemet med att byta till nya standarden kan vara att urtaget som karmen ska sitta i är lite för lågt och hur lätt det är att få det nya att passa varierar.

Överfalsade innerdörrar efter den gamla standarden är svårt att hitta och om du kan beställa dem så är det ofta inte ekonomiskt försvarbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.