Jag håller på och bygger garage och tänkte ha något annat än gips i innertaket. Praktiskt i garage om man vill hänga upp saker och ger ett lite roligare utseende än det vanliga släta taket.

Jag tänkte mig någon billig panel av något slag. Ytterpanel ligger på runt 100 - 120 kr per m[SUP]2[/SUP]. Någon som har någon annan bra lösning? Takstolar sitter idag på 120 cc så antingen får man dra på glespanel eller så sätter man panel/annat direkt på takstol. (med diff. spärr)
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Jag har vit takplåt, TRP 20 både i tak och på väggar. Bara smälla upp och sedan klart. Ingen spackling eller målning och tar man det i beräkning är det inte så dyrt. Dessutom bra om man t.ex. tvättar bilen. Och det blir inte speciellt "bullrigt", korrugeringen i plåten fungerar som "bullerbrytare".
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Ahh just det, den videon kollade jag på häromdagen faktiskt. Nackdelen är väl att det enligt Byggmax prislista går på en 6-7 000 kr.
 
Vanlig hederlig 22mm råspont.
 
hama65 skrev:
Vanlig hederlig 22mm råspont.
Jag har faktiskt c:a 60 kvm råspont över men den tänkte jag ha som golv på garagets kallvind. Men det är klart att jag kan ju komplettera den med 20 kvm och ha både till golv och tak.

@bertilsso Takplåt kanske funkar också men jag gillar ju trä! :)
 
Vi satte kortplank i gips. Snyggt och enkelt men skall man sätta något i taket behöver man ju träffa gles men det är ju inte så himla mycket man hänger i taket och med cc30 som kortplanken kräver så finns det ju att sikta på.

Det kräver ju lite spackling efter men det är ju bara skruvhålen. Fasade skarvar gör att det ser prydligt ut.
 
Vanlig OSB kanske? Förmåla i lämplig färg och skruva upp.
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
L
Billigt och bra, då är det gips. Annars om jag skulle byggt ett lyxgarage. Då hade jag valt, ljuddämpande plattor likt sådana du har på finare kontor i taket. Kostar lite mer, men klart bättre.
 
Jag har satt upp bred timmerpanel i taket. Riktigt snyggt när den är vitmålad. Jag fick den dock till ett vrakpris av ett lokalt sågverk pga missfärgning. Syns inte efter det blev målat. Perfekt att skruva upp saker i. Så mitt förslag är nån form av panel iaf...
 
Hade nog kört på osb eller plyfa då kan du även hänga upp saker i de och du slipper regla en massa.
 
Jag kan tänka mig att alla skivor kommer bukta ned eftersom stolarna ligger på C/C 120? Och att hänga nåt på en skruv som tex hamnar mitt imellan takstolarna tror jag kommer göra att skivorna buktar ännu mer?

Om du inte vill köra gles tror jag det är råspont som gäller.... Kör du gles så kan OSB funka
 
Hemmakatten
Vitmålad råspont har vi som innertak i hela huset, billigt och snyggt.
 
Tråden vaknade till liv igen ser jag!

Sen sist har jag visserligen fått nåt 10-tal gipsskivor som blev över från huset men jag tror jag ska köra på råspont då jag har kanske 10-15 kvm liggandes.

Jag tror jag behöver gipsen på väggen på grannfastigheten för att klara brandskyddet (ei30). Detta eftersom vi har lagt garagen mot varandra med c:a två meter emellan. Så väggen blir nog innifrån och ut: osb, gips, plast, 120 iso, vindduk, luftspalt, liggande panel.

Jag
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vitmålad råspont har vi som innertak i hela huset, billigt och snyggt.
Gammal tråd men frågan är aktuell :)
Hur har det fungerat för er med råspont i våtutrymmen? Vad behöver man tänka på då, jag tänker om fukt tränger upp bakom (mellan glespanel och fuktspärr) kommer det inte mögla på ovansidan råsponten som jag misstänker är obehandlad?

Vi funderar på att spika upp glespanel i vårat garage och verkstad, garaget håller ca 10-15c och där kommer ju bilarna dra in en hel del fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.