"Sen vilka värderingar du har beträffande lågstatusområde och kopplingen till den etniska mångfalden det vill jag inte befatta mig med, det tycker jag bara är tråkigt! "

eh..
Sen när blev det något konstigt i med att områden med en etnisk mångfald i folkmun ses som lågstatusområden? Varför tror du att det bara bor invandrare i Rosengård tex.? Jo, för att vi hycklande svenskar inte vill bo där. Det är inte nog fint för oss.
"-Vi tar gärna emot flyktingar, bara dom inte bosätter sig i våra områden..." Jag tycker också att det är tråkigt att det är på det sättet men så länge vi väljer att hålla oss på "vår" kant så kommer ingen förbättring att ske. Tyvärr. MEN, det är en annan diskussion.
Märker att detta var ett känsligt ämne på flera punkter...

Annars var det precis såna synpunkter som du tog upp som jag efterlyste. Bra. Om det nu är så att  kommunen har "lovat" att barnen på kronan ska få gå på Furupark och sen inte håller det är det ju definitivt inte sjysst.
/jeppe
 
jeppeknaster skrev:
"
. Om det nu är så att  kommunen har "lovat" att barnen på kronan ska få gå på Furupark och sen inte håller det är det ju definitivt inte sjysst.
/jeppe

Men herrejösses, det är ju det hela saken handlat om från första början. Du skulle läst våra inlägg innan du började ifrågasätta vår "kamp" .... *suck*
 
Roach skrev:
Undrar; vad fick ni betala för anslutningsavgiften för vatten och avlopp? Har fått prisuppgift om 76000kr (S.byn) och undrar om det kan stämma?

Runt 81.000 kostade det för oss.
 
birgi skrev:
[quote author=jeppeknaster link=1128681018/390#415 date=1138643592]"
. Om det nu är så att  kommunen har "lovat" att barnen på kronan ska få gå på Furupark och sen inte håller det är det ju definitivt inte sjysst.
/jeppe

Men herrejösses, det är ju det hela saken handlat om från första början. Du skulle läst våra inlägg innan du började ifrågasätta vår "kamp" ....  *suck*
[/quote]

Självklart har jag läst inläggen innan jag skrev. Dock ser jag inte på någon punk att det finns ett fastslaget beslut från kommunens sida om Svedjeskolan eller Furupark.
Bara att "tanken är att barnen ska gå på Svedje/furupark" osv. Kanske har jag missat något?

Sen är det ju tyvärr så med myndigheter att den ena avdelningen vet inte vad den andra gör eller säger, så vad man har hört från en viss person, ska man nog inte lita på allför mycket. Helt plötsligt kommer nya direktiv. Fast det är väl inget nytt?

Men det jag finner så intressant är när det till och med går så långt att vissa personer till och med överväger att avstå byggandet av sitt drömhus eller att inte alls köpa tomten, bara pga. att barnen kanske hamnar på Hertsöskolan. Då tror iaf inte jag att det handlar om nåt brutet sk. "löfte" från kommunen utan att nåt annat stör. Därav min frågeställning i tidigare inlägg.
/jeppe
 
jeppeknaster skrev:
Ärligt talat!?
Vad är det egentligen för fel på Hertsöskolan och vad är det som gör att folk verkar vilja slåss med både näbbar o klor för att barnen ska slippa den? Duger den åt dom på Hertsön så duger den säkert jättebra åt era barn. Personligen tror inte att det har med avstånd och trafiksäkerhet att göra utan snarare att Hertsön tillsammans med Tuna räknas som ett "lågstatusområde" med en stor etnisk variation av människor. För det är väl inte så att era barn är för fina för Hertsöskolan?! Fast det kanske finns nån annan förklaring till folks negativa inställning till just denna skola.
/Jeppe.
Jeppe - det är kanske dina egna värderingar som speglar dina inlägg???

Jag ska svara på din fråga om varför vi har vi en negativ inställning till Svedjeskolan. För oss är det väldigt viktigt att kunna gå/cykla till jobbet. Vi försöker i möjligaste mån undvika att köra bil och om Svedjeskolan skulle bli aktuell skulle vi säkert tvingas att köra barnen till skolan när de är för små för att ta sig dit själva. En anledning till att vi vill bo på Kronan är att det ändå ligger relativt centralt. Om vi ska börja tvingas att använda bilen pga skolans läge hade vi lika gärna kunna flytta utanför Luleå till tex. Rutvik, Antnäs, Bensbyn och på köpet få ett billigare boende. Dessa byar antar jag dessutom har en närliggande skola. Om vi tex. hade valt att flytta till Lerbäcken/Hertsön hade jag accepterat Svedjeskolan direkt (jag har dessutom hört att det är en bra skola) eftersom det är den närmaste skolan. Men nu kan vi inte under några omständigheter acceptera Svedjeskolan. Den ligger alldeles för långt borta! Dessutom är det viktigt att barnen ska kunna ta sig själva till skolan. Om det är för långt försvåras detta. Skolvägen ska dessutom vara trafiksäker.

Jag har kollat lite på en karta och gjort följande uppskattningar när det gäller avstånd per bil och cykel från Kronan (villaområdet).

Bilvägen till Svedjeskolan är ca 4,8 km och till Furupark är den ca 2,1 km. Kan nämna att bilvägen är ungefär lika lång som den är till Ormbergsskolan på Björkskatan. Midskogsskolan ligger den även närmare än Hertsön. Det är bara ca 2,8 km till Midskogsskolan!

Cykelvägen till Svedjeskolan är ca 2,4 km och till Furupark är den ca 1,4 km

När det gäller avståndsaspekten är Furupark det vinnande alternativet – så jag förstår inte varför de har valt Svedjeskolan. Jag vill gärna höra kommunens argument! Varför är den skolan bäst för barnen? Om man valt att etablera ett nytt område så får väl kommunen stå sitt kast och utöka den skola som ligger närmast. Har jag fel? Vad tycker du då Jeppe - varför tycker du att vi ska acceptera Svedjeskolan?
 
Jajo skrev:
[quote author=jeppeknaster link=1128681018/390#408 date=1138630139]Ärligt talat!?
Vad är det egentligen för fel på Hertsöskolan och vad är det som gör att folk verkar vilja slåss med både näbbar o klor för att barnen ska slippa den? Duger den åt dom på Hertsön så duger den säkert jättebra åt era barn. Personligen tror inte att det har med avstånd och trafiksäkerhet att göra utan snarare att Hertsön tillsammans med Tuna räknas som ett "lågstatusområde" med en stor etnisk variation av människor. För det är väl inte så att era barn är för fina för Hertsöskolan?! Fast det kanske finns nån annan förklaring till folks negativa inställning till just denna skola.
/Jeppe.
Jeppe - det är kanske dina egna värderingar som speglar dina inlägg???

Jag ska svara på din fråga om varför vi har vi en negativ inställning till Svedjeskolan. För oss är det väldigt viktigt att kunna gå/cykla till jobbet. Vi försöker i möjligaste mån undvika att köra bil och om Svedjeskolan skulle bli aktuell skulle vi säkert tvingas att köra barnen till skolan när de är för små för att ta sig dit själva. En anledning till att vi vill bo på Kronan är att det ändå ligger relativt centralt. Om vi ska börja tvingas att använda bilen pga skolans läge hade vi lika gärna kunna flytta utanför Luleå till tex. Rutvik, Antnäs, Bensbyn och på köpet få ett billigare boende. Dessa byar antar jag dessutom har en närliggande skola. Om vi tex. hade valt att flytta till Lerbäcken/Hertsön hade jag accepterat Svedjeskolan direkt (jag har dessutom hört att det är en bra skola) eftersom det är den närmaste skolan. Men nu kan vi inte under några omständigheter acceptera Svedjeskolan. Den ligger alldeles för långt borta! Dessutom är det viktigt att barnen ska kunna ta sig själva till skolan. Om det är för långt försvåras detta. Skolvägen ska dessutom vara trafiksäker.

Jag har kollat lite på en karta och gjort följande uppskattningar när det gäller avstånd per bil och cykel från Kronan (villaområdet).

Bilvägen till Svedjeskolan är ca 4,8 km och till Furupark är den ca 2,1 km. Kan nämna att bilvägen är ungefär lika lång som den är till Ormbergsskolan på Björkskatan. Midskogsskolan ligger den även närmare än Hertsön. Det är bara ca 2,8 km till Midskogsskolan!

Cykelvägen till Svedjeskolan är ca 2,4 km och till Furupark är den ca 1,4 km

När det gäller avståndsaspekten är Furupark det vinnande alternativet – så jag förstår inte varför de har valt Svedjeskolan. Jag vill gärna höra kommunens argument! Varför är den skolan bäst för barnen? Om man valt att etablera ett nytt område så får väl kommunen stå sitt kast och utöka den skola som ligger närmast. Har jag fel? Vad tycker du då Jeppe - varför tycker du att vi ska acceptera Svedjeskolan?
[/quote]


Ett bra svar Jajo, precis det jag ville veta! Att det är SÅ stor skillnad i avstånd visste jag inte och det är ju ett bra argument för att inte acceptera Svedjeskolan.
mvh
/jeppe



(Vad gäller mina värderingar så är det nog inget fel på dom. Har varit på utlandsmission två gånger på balkan och troligtvis sett mer elände än de flesta svenskar någonsin kommer utsättas för så jag har en stor förståelse för folk som flytt sina hemländer och skuffats in i svenska städers ytterområden.)
 
Jag ifrågasätter värdet av att öht debattera huruvida våra barn ska gå skola här eller där med folk som inte ens ska bo på Kronan .... Det räcker med att vi ska slåss mot kommungubbsen.
Lägg ner, Jeppeknaster!
 
1 km längre till Svedjeskolan är väl inte direkt långt? Det tar max 3-4 min längre än till Furupark och det kan inte vara något större problem för ett barn. Det finns många som har längre än så till skolan men inte funderar så mycket på det.
Det finns nog många som inte har barnens skola eller dagis i rät linje med resvägen till jobbet men inte funderar så mycket på det eller tycker att hela deras värld rasar samman.

Kommunen har uppenbarligen inte planerat inför bebyggelsen på Kronan vad gäller skolgången och beläggningen på skolorna. Men om det finns plats på Svedjeskolan, varför ska då kommunen/samhället lägga resurser på att bygga ut Furupark eller andra lösningar?

För att ett fåtal barn ska få 1 km kortare till skolan?
För att ett fåtal föräldrar ska slippa en kortare omväg till jobbet?

Det kanske finns mer prioriterade saker att lägga resurser på?

Tråkigt för er som byggt på Kronan på felaktiga förutsättningar men det är väl knappast någon större katastrof? Ni har väl fortfarande bra läge, centralt, och ett fint område att bo i?
 
Tomt 30 eller 22?

Behöver kloka synpunkter. Jag skrev ett inlägg igår och frågade om kostnader för tomtberedning. Tack för det svaret!

Jag har alltså fått ett samtal igår med frågan om jag vill ha tomt 30 eller 22 och ska svara senast imorgon. Först tänkte jag att 30 är bäst då den har baksidan mot en allmänning men nu börjar jag tveka. 30 är rätt så liten till storleken och den är framförallt smal nertill där man vill ha mycket tomt. Är dessutom tveksam till om man får in ett hus med långsidan mot vägen. Måste man vrida huset går ju ännu mer av baksidan på tomten bort. Dessutom vet jag inte hur träden i allmänningen kommer störa solljuset.

22:an har baksidan mot en annan granne men är i betydligt bredare och där tror jag inte att det borde vara några problem att få in ett hus med långsidan mot vägen (rätta mig gärna om ni tror jag har fel).

Någon som har några kloka synpunkter? Hur hade ni resonerat?

Sen har jag ytterligare en fråga. Med så här kort varsel så har jag inte hunnit få något lånelöfte från banken. Måste man ha det innan man tackar ja till tomten eller vad händer om man annars mot all förmodan skulle bli nekad?

Tacksam för hjälp
//Ida
 
Inslaget på Nordnytt blev lyckat tycker jag... Jag vet av erfarenhet att det inte är allt man säger som kommer med men du gjorde det bra!

Beträffande de utomstående som har synpunkter så tror jag säkert att jag skulle kunna "trasa" sönder era ståndpunkter och ställningstagande kring en mängd frågor.... Men detta är inte intressant. Det gagnar inte min sak.

Jag förstår att samhället har ett ansvar och inte kan gå alla till mötes. Min rätt som medborgare är dock att faktiskt få försöka påverka och det är det vi gör. I detta fallet har faktiskt samhället (kommunen) gjort långt gående utfästelser över var barnens skolgång skall ske... Självklart måste vi få reagera....

Inom avtalsrätten finns en rättsregel som gör att om den ena parten är vilseledande i samband med avtals ingående så kan detta vara en grund för skadestånd....

Det är faktiskt det som kommunen har gjort. Kommunen har skrivit ett avtal beträffande marköverlåtelse. Den enskilde byggaren har tagit en mängd aspekter i beaktande bl a var barnens skolgång skall ske. Kommunen har gjort utfästelser om att det är Furuparksskolan som gäller. När man kommer till kritan så backar man ur sina tidigare uttalanden i såväl enrum som offentliga uttalanden i sessionssalen, skolvägar som inritats på kartor mm.

Klart att vi måste ha rätt att bli besvikna på kommunen och försöka få till stånd en förändring av beslutet. Om sedan beslutet kvarstår så måste vi självklart finna oss i det och sedan acceptera Svedjeskolan eller hitta alternativa lösningar för våra barn...
 
Glöm inte friskolorna som alternativ! Dels finns Montessori på Bergviken, dels öppnar troligen en ny friskola på Östermalm.
Om kommunen behandlar oss föräldrar så här och tvingar oss till Hertsön, så driver dom oss till privata alternativ!
Vi ställer gärna upp om det blir någon mer massmedial uppvaktning.
 
Hej, när måste ni skriva på kontraktet? Innan ni skrivit på kan ni ändra er. Därför är mitt råd att ni tackar ja och snackar med banken omg. När så kontraktet kommer för påskrift vet ni om ni får låna eller ej.

ida_77 skrev:
Tomt 30 eller 22?

Behöver kloka synpunkter. Jag skrev ett inlägg igår och frågade om kostnader för tomtberedning. Tack för det svaret!

Jag har alltså fått ett samtal igår med frågan om jag vill ha tomt 30 eller 22 och ska svara senast imorgon. Först tänkte jag att 30 är bäst då den har baksidan mot en allmänning men nu börjar jag tveka. 30 är rätt så liten till storleken och den är framförallt smal nertill där man vill ha mycket tomt. Är dessutom tveksam till om man får in ett hus med långsidan mot vägen. Måste man vrida huset går ju ännu mer av baksidan på tomten bort. Dessutom vet jag inte hur träden i allmänningen kommer störa solljuset.

22:an har baksidan mot en annan granne men är i betydligt bredare och där tror jag inte att det borde vara några problem att få in ett hus med långsidan mot vägen (rätta mig gärna om ni tror jag har fel).

Någon som har några kloka synpunkter? Hur hade ni resonerat?

Sen har jag ytterligare en fråga. Med så här kort varsel så har jag inte hunnit få något lånelöfte från banken. Måste man ha det innan man tackar ja till tomten eller vad händer om man annars mot all förmodan skulle bli nekad?

Tacksam för hjälp
//Ida
 
Roffe - du har ett PM!
 
Friskolan Nya Läroverket öppnar i Midskogsskolan nu till hösten
 
wendelclark skrev:
Friskolan Nya Läroverket öppnar i Midskogsskolan nu till hösten

Vi vet. Det är nästan fullt där redan, vissa årskurser är det kö till t o m. Många är Kronanbyggare, sa rektorn när jag pratade med henne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.