Micro skrev:
Det är lugnt...vi är ju inte nygifta precis och jag kan ju skylla på åldern att jag börjar bli senil.
Smöra o smöra...hon får ju nymålade vindskivor av mig som är höjdrädd.;)
Den dagen är man alltid nygift haha.. det märkte du väl om hon va lite småsur ;)

Sen kan man ju alltid fira den på lite olika sätt såklart, allt behöver inte vara choklad champagne och röda rosor!
För mig så skulle en mysig middag o vindskivorna funka, det viktiga är att det koms ihåg bara..!

(sen har jag kompisar som definitivt inte hade räknat in vindskivemålningen..en sån dag haha)

:D
 
2015-08-12 09.37.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
Kört två lass skräp och skrot till tippen, 12 mil i bilen. Städat i uthuset och hittade en del som skulle varit med till tippen, nåja det får följa med när lasset går nästa år.
 
Efter att ha halkat och ramlat två gånger i trappan så tyckte både jag och fru att en snabbfix var på sin plats tills vi renoverar den...
DSC_0113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag har gjort färdigt bryggan, ja iaf stommen, så jag får säga att den är klar! Isbrädor är nästa punkt på bygget.
Helt slut i kroppen nu efter 2 dagars borrande och lyftande av stockar.
Kanske dags att uppdatera projekttråden med lite bilder också... :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Micro skrev:
Det är lugnt...vi är ju inte nygifta precis och jag kan ju skylla på åldern att jag börjar bli senil.
Smöra o smöra...hon får ju nymålade vindskivor av mig som är höjdrädd.;)
Oj då, nymålade vindskivor - det skulle duga för mig på en bröllopsdag! Är inte heller nygift precis.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
vectrex skrev:
Tillverkat och monterat upp ett nytt skärmtak. Har byggt med en aluminiumbalk i framkant för att hålla ner höjden. Lyckades efter mycket bankande att driva in en träregel (sågad till passform) igenom hela alubalken, detta för att enklare kunna skruva in i alubalken, den agerar dessutom mothåll.

Skall bli falsad plåt på detta sen. Undersidan skall kläs med panel. Har även tänkt fälla in några spottar om jag kan hitta några som får plats på 18+15mm djup.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Mycket snyggt entretak... Vad har du använt för skruvar för att fästa in det i väggen?
 
erk_s skrev:
Mycket snyggt entretak... Vad har du använt för skruvar för att fästa in det i väggen?
Själva konsolerna sitter infästa i övre delen med 2 st 6,0x140 träskruv in genom panelen, in i spikläkten och sen vidare in i en liggande regel i väggen bakom. I nederkant sitter de med en 5,0x90 träskruv in i panelen och vidare in i en spikläkt.

Sen är det en överliggare som 18mm plyfan vilare på (förutom konsolerna), den är fäst med rätt många 90mm skruv också. Eftersom plywooden är homogen så bidrar detta naturligtvis mycket till hållfastheten också.

Får man fråga varför du undrade?
 
vectrex skrev:
Själva konsolerna sitter infästa i övre delen med 2 st 6,0x140 träskruv in genom panelen, in i spikläkten och sen vidare in i en liggande regel i väggen bakom. I nederkant sitter de med en 5,0x90 träskruv in i panelen och vidare in i en spikläkt.

Sen är det en överliggare som 18mm plyfan vilare på (förutom konsolerna), den är fäst med rätt många 90mm skruv också. Eftersom plywooden är homogen så bidrar detta naturligtvis mycket till hållfastheten också.

Får man fråga varför du undrade?
Absolut får du det.. Jag håller på att bygga ett likande och är lite fundersam ang hållfastheten och hur jag ska fästa in taket på bästa sätt. Hade funderingar på frans träskruv men vanliga ser ju helt klart trevligare ut.
 
erk_s skrev:
Absolut får du det.. Jag håller på att bygga ett likande och är lite fundersam ang hållfastheten och hur jag ska fästa in taket på bästa sätt. Hade funderingar på frans träskruv men vanliga ser ju helt klart trevligare ut.
Jag har inte räknat på det, fransk träskruv är väl det klassiska sättet så inget fel med det. Jag är dock rätt övertygad om att det räcker med min lösning så länge det är trä längs hela skruvens längd. Att bara fästa i panelen är nog högst tveksamt.
 
Puh! Nu har jag rödmålat baksidan krypandes på knäna. Jag tänkte att när vi nu kan se stockarna så ska de vara vackra att se på. Hoppas att folk vill krypa, annars ser det väl knappt att det är nymålat. Själv har jag ställt dit bord och stolar, så att jag kan beundra den vackra baksidan.

Jag har även fyllt en av tre nya pallkragar med jord och gödsel. Undrar vad jag ska plantera i dem bara. Kanske rädda smultronen från att bli överväxta av myntan ...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gjort något jag dragit mig för länge. Borra ner elen från köket till källaren. Problemet var att det inte gick att borra rakt ner bara för då hamnar man in i lättbetongväggen under.. Så man fick borra med lutning. Stoppade ner ett 70 avloppsrör i hålet så spånet slapp rasa ner.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Satt knutbrädor och målat stugan
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tidigare har jag anställt röris för att sätta dit ett par ballofixer i köket för att jag skulle byta blandare. Idag gjorde jag det själv istället, men i badrummet. Fyfan vad lätt det var! Allt är så lätt om man bara provar...
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
D09
Lastar av en vedsäck för hand :)

Var bara o skjuta av den.. Tog 5 minuter sen var kärran redo för en vända till.

Nästan så jag blev sugen på att sälja traktorn
😁😁😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.