Halloy igen!

Efter artikeln i NSD idag fick jag lite negativa vibbar... att det kanske inte blir så lätt att få igenom våra önskemål/krav.

1. "Lövgren" sa att Hertsöskolorna haft sviktande/minskande elevantal senaste åren och rektorn på Furupark säger att de har för lite lokaler...

2. De har redan fattat ett ogenomtänkt beslut(anser jag) då de bestämt att de första lägenhetshusena på Kronan ska tillhöra Furupark men eventuellt inte resterande lägenhetshus och villor...

Varför har Hertsöskolorna sviktande elevantal? Kommer kommunen av ekonomiska orsaker driva igenom Hertsöalternativet?

Man undrar...
 
Så många som möjligt borde gå på föräldraföreningens öppna möte i början av februari. Se länken jag la in i mitt förra inlägg.
 
Nej, det är inte svårt för kommunen att tänka själv och lyfta luren och ringa runt, OM VILJAN FINNS.
...Men om man struntar i att anstränga sig och bara hummar lite i skägget och kastar ur sig lite lugnande fraser kan man säkert lättare få igenom det man från början planerat för.
 
Jag befarar att beslutet redan är fattat trots vad som sägs... Jag beställde en blankett från Furuparksskolan - "Anmälan till förskoleklass lå 06/07"

Med blanketten följde en röd lapp där följande stod:

Till boende på Kronan:

Endast boende på Armévägen (etapp närmast vakten) tillhör Furuparksskolans upptagningsområde.

Elev boende utanför skolans upptagningsområde bereds plats om möjlighet finns.

OBS! Anmälan ska skrivas under av båda föräldrarna.

M v h
I.... Å.......



Måste säga att det känns som att beslutet är fattat....
 
Vi får verkligen hoppas att beslutet inte är fattat! Enligt artikeln i NSD lät det inte som det. Vem är det förresten som beslutar om upptagningsområden? Är det barn och utbildningsnämnden eller kommunfullmäktige? Om beslutet redan är fomellt taget så borde personen i tidningsartikeln sagt det.  Jag skulle gärna vilja veta vad de grundar beslutet på? Vilka argument har dem?  

Nej - innan vi skriver på något köpekontrakt på tomten vill vi vara helt säkra på att det inte blir Hertsön - Svedjeskolan!

Patte skrev:
Jag befarar att beslutet redan är fattat trots vad som sägs... Jag beställde en blankett från Furuparksskolan - "Anmälan till förskoleklass lå 06/07"

Med blanketten följde en röd lapp där följande stod:

Till boende på Kronan:

Endast boende på Armévägen (etapp närmast vakten) tillhör Furuparksskolans upptagningsområde.

Elev boende utanför skolans upptagningsområde bereds plats om möjlighet finns.

OBS! Anmälan ska skrivas under av båda föräldrarna.

M v h
I.... Å.......



Måste säga att det känns som att beslutet är fattat....
 
Hagaskolan är fint, där gick vi båda :) hoppas de kan få igång den, jag har dock hört något rykte om att det var en ny dagisavdelning på gång i den lokalen?

Vår Maja är ju inte ens ett år än men Hertsöskolan kommer inte att vara ett alternativ, så jag förstår alla er som blir upprörda!
 
Har ni läst artikeln i Kuriren i dag? Där låter det också som att Svedjeskolan är "spikad". Och nu är det områdeskontorets chef som uttalar sig.
Jag bli så j-a arg, för åtminstone mig har de (rektor och områdeskontor) LJUGIT rätt upp i ansiktet när jag för snart ett år sedan, innan vi tackade ja till tomten, frågade om barnen skulle rymmas på Furupark.

Är det någon som nu som ställer upp och protesterar offentligt? Detta löser kommunen inte som vi vill om vi bara tiger still. Det är min fasta övertygelse. Och det ger mycket större kraft åt tidningsskriverier om det finns föräldrar som säger vad de tycker. Då kan rubriken bli:
"Vi känner oss lurade - Kronanbyggare vägrar Hertsön"
istället för ett lamt konstaterande:
"Kronanbarnen ryms inte på Furupark!".
Vilket tror ni ger mer effekt?
Det är dags att vi samlar oss. Läs greheds uppmaning.
 
Läste artikeln i Kuriren i dag och det låter verkligen som om det är bestämt. Man känner sig riktigt lurad.  På infomötet i december frågade jag stadsarkitekten om skolan och han visade på kartan var Furupark låg och sa att det inte är speciellt långt dit. Mycket längre och helt bakvänt och fel känns Svedjeskolan även om områdeschefen sa (i dagens Kuriren) att det är lika långt till Svedjeskolan. Är det verkligen lika långt? Kanske fågelvägen men bilvägen blir väl rejält längre? Jag tycker att vi borde erbjudas den skola som ligger närmast. Det är en samhällsservice vi borde kräva som skattebetalare. Att det blir ekonomiskt bättre för kommunen (eftersom det finns platser där) att placera barnen på Hertsön tycker jag är ett dåligt argument. I första hand ska man se till vad som passar barnen bäst ... givetvis den skola som ligger närmast.

Jag håller med Birgi om att vi allihopa borde protestera. Kanske skulle man be att få listan på alla i etapp 1 och 2 och börja ringa runt och informera alla som kanske inte vet. Listan borde väl gå att få digitalt från stadsbyggnadskontoret (offentlig handling).  Rubriken i tidningen borde vara som Birgi säger "Kronanbyggare vägrar Hertsön".  Det känns verkligen som om jag vägrar i allafall.
 
Detta är verkligen inte min sak, men jag kan helt enkelt inte låta bli att lägga mig i...
GÅ TILL TIDNINGARNA GEMENSAMT NU!!!!!
Ni kommer att vara chanslösa om ni inte visar gemensam front så snart som möjligt!
Tänk på att det är era barn ni värnar om. Låt inte någon egoistisk rädsla att inte vilja synas i media vara något ni ångrar längre fram...
Min erfarenhet är att det mesta går att påverka då det gäller barn o skola men man måste vara beredd på att ta en rejäl strid.
Ge dem inga alternativ, utan kom med ett färdigt förslag som ni alla står bakom som är genomtänkt och genomförbart.
Utse en kontaktperson och ställ upp i ALL media som tänkas kan, sätt press på befattningshavarna på kommunen inför allmänhetens ögon "take no prisoners..."

Förlåt att jag bryr mig ::)

Lycka till!!!
 
Ärligt talat!?
Vad är det egentligen för fel på Hertsöskolan och vad är det som gör att folk verkar vilja slåss med både näbbar o klor för att barnen ska slippa den? Duger den åt dom på Hertsön så duger den säkert jättebra åt era barn. Personligen tror inte att det har med avstånd och trafiksäkerhet att göra utan snarare att Hertsön tillsammans med Tuna räknas som ett "lågstatusområde" med en stor etnisk variation av människor. För det är väl inte så att era barn är för fina för Hertsöskolan?! Fast det kanske finns nån annan förklaring till folks negativa inställning till just denna skola.
/Jeppe.
 
Birgijobbar skrev:
[quote author=jeppeknaster link=1128681018/390#408 date=1138630139]Ärligt talat!?
Vad är det egentligen för fel på Hertsöskolan och vad är det som gör att folk verkar vilja slåss med både näbbar o klor för att barnen ska slippa den? Duger den åt dom på Hertsön så duger den säkert jättebra åt era barn. Personligen tror inte att det har med avstånd och trafiksäkerhet att göra utan snarare att Hertsön tillsammans med Tuna räknas som ett "lågstatusområde" med en stor etnisk variation av människor. För det är väl inte så att era barn är för fina för Hertsöskolan?! Fast det kanske finns nån annan förklaring till folks negativa inställning till just denna skola.
/Jeppe.
Ursäkta mig, men vem är du som anser dig veta precis hur vi Kronanbyggare tänker???
Och vilken koll har du på skolorna på Hertsön jämfört med skolan på Skurholmen?  >:(

FÅGELVÄGEN är det möjligen nästan lika nära till Hertsön som till Skurholmen men mina ungar kan iaf inte flyga.
Jag vill ha mina barn på Furupark för att de äldre syskonen redan går där och för att det är kortast och säkrast gångväg dit. Hade jag önskat bo och leva på Hertsön hade jag flyttat dit. Men det vill jag inte, inte på några villkor.
En enda sak har du rätt i: Ja, Hertsön räknas som ett lågstatusområde.[/quote]

Oj då. Lugn i stormen nu...:)
Har aldrig sagt att jag VET hur ni kronanbyggare tänker. Bara hur jag TROR många resonerar.
Sen är mitt inlägg skrivet som en fråga eftersom jag undrar hur folk resonerar när de ratar just Hertsöskolan. Och anledningen till varför jag undrar är ju att om man läser inläggen angående skoldiskussionen så verkar folk bli panikslagna när just deras barn verkar hamna på den "hemska" Hertsöskolan. Sen att du har andra barn på Furupark förklarar ju varför DU vill ha de andra barnen där också. Men du är ju dock bara en i mängden och kan inte svara för alla. Sen vad gäller min kunskap om skolorna så är den obefintlig och jag har aldrig heller påstått att jag har har kunskaper i ämnet. Utan jag undrar bara hur folk tänker när dom ratar en skola som har fostrat tusentals barn genom åren (och troligtvis med lika bra resultat som någon annan skola)för en annan.

/jeppe

 
Hej, skulle vilja be er alla om lite hjälp.

Jag (vi) anmälde oss till kronantomterna på etapp 2 i höstas men fick ingen tomt, inte så konstigt för vi hade ingen bra kötid.

Idag ringer det en kvinna från kommunen och frågar om jag vill ha tomt 30 (alternativt 22) och tycker jag ska ge besked senast onsdag.

Så nu har jag lite lätt panik. Hur ska jag kunna ta ett vettigt beslut på mindre än 48 timmar.

Det jag framförallt skulle vilja ha hjälp med är hur mycket ni räknar med i kostnader för tomten. Känner att jag har lite svårt att överblicka precis allt som kan tänkas komma till. Men markarbeten och sånt, vad går det på i runda slängar?

Kan dessutom inte låta bli att bli lite skeptisk och undra varför just dessa tomter är kvar. Det måste ju vara ett gäng som tackat nej för att komma ner till vårat ködatum :-/

All information som kan hjälpa mig mottages tacksamt.
 
ida_77 skrev:
Hej, skulle vilja be er alla om lite hjälp.

Jag (vi) anmälde oss till kronantomterna på etapp 2 i höstas men fick ingen tomt, inte så konstigt för vi hade ingen bra kötid.

Idag ringer det en kvinna från kommunen och frågar om jag vill ha tomt 30 (alternativt 22) och tycker jag ska ge besked senast onsdag.

Så nu har jag lite lätt panik. Hur ska jag kunna ta ett vettigt beslut på mindre än 48 timmar.

Det jag framförallt skulle vilja ha hjälp med är hur mycket ni räknar med i kostnader för tomten. Känner att jag har lite svårt att överblicka precis allt som kan tänkas komma till. Men markarbeten och sånt, vad går det på i runda slängar?

Kan dessutom inte låta bli att bli lite skeptisk och undra varför just dessa tomter är kvar. Det måste ju vara ett gäng som tackat nej för att komma ner till vårat ködatum :-/

All information som kan hjälpa mig mottages tacksamt.
Det behöver inte alls vara dåliga tomter, folk kan ha tackat nej sedan de räknat på nybygge och tyckt att det blir för dyrt eller på grund av helt andra omständigheter, som inte alls har med tomten att göra.
För oss (etapp 1) kostar markarbetet ca 60.000 (fördyring pga "fynd" nere i backen, massor av gamla nedgrävda stubbar som man blev tvungen att gräva bort . Detta gav oss en jättegrop som man sedan blev tvungen att fylla).
Övriga kostnader som varit fasta utanför själva huset.: V/a-anslutning 81.000, Fjärrvärme 16.200, El 15.000, bredband 4.000 kr, nybyggnadskarta runt 4.000, allt som rör bygglovet runt 20.000.
Vilken köplats har ni? *nyfiken*
 
jeppeknaster skrev:
Ärligt talat!?
Vad är det egentligen för fel på Hertsöskolan och vad är det som gör att folk verkar vilja slåss med både näbbar o klor för att barnen ska slippa den? Duger den åt dom på Hertsön så duger den säkert jättebra åt era barn. Personligen tror inte att det har med avstånd och trafiksäkerhet att göra utan snarare att Hertsön tillsammans med Tuna räknas som ett "lågstatusområde" med en stor etnisk variation av människor. För det är väl inte så att era barn är för fina för Hertsöskolan?! Fast det kanske finns nån annan förklaring till folks negativa inställning till just denna skola.
/Jeppe.

En reflektion... Vad som räknas som lågstatus områden vill inte jag yttra mig om... Jag vet bara var jag vill bo och inte vill bo....

Jag gick in i ett projekt med en vision. Viktiga faktorer för mig var bland annat:

* Barnens skolmiljö.
* Läge i förhållande till mitt arbete.
* Närhet till naturen.
* Möjligheten att själv påverka och bygga mitt eget hus.

Läget på Kronan skulle göra det möjligt för mig att cykla till mitt arbete varje dag året runt och på samma resa lämna av mina barn. Om jag nu skall cykla omvägen via Svedjeskolan så känns inte detta inte möjligt, detta innebär en avsevärd förlängning av min färdväg.

Kommun folket har hela tiden hävdat att det är Furuparksskolan som är huvudspåret beträffande skolgången och med bland annat detta som grund accepterade vi erbjudandet om att köpa en tomt på Kronan. Nu raserar man en viktig grund för beslutet utan att ordentligt undersökt hur många barn som egentligen kommer att flytta in på Kronan under de närmaste 1-2 åren.

Sen vilka värderingar du har beträffande lågstatusområde och kopplingen till den etniska mångfalden det vill jag inte befatta mig med, det tycker jag bara är tråkigt!
 
Kolla Nordnytt i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.