D
krilleman_215 skrev:
Strypa dessa gamla termostatventilerna är inte det lättaste.

Jag har aldrig försökt och tvivlar på att det går.
Varför skulle man behöva strypa de andra radiatorerna? Det ser ju ut att sitta termostater på elementen.
 
Vad jag menade med strypa var att ställa in termostaterna på en lägre temp än högsta.
 
Som sagt, jag har fullt blås på ytterligare tre radiatorer (dvs 4 av 9) på nedervåningen och resterande är någonstans runt halv-trekvartsfart på.
 
D
Blir elementet lika varmt som andra? Och jämnt varmt?
Kan vara så enkelt att effekten i det begränsas. Ex dåligt luftat. Justering i utloppet. igenkletat etc.
 
Elementet blir varmt över hela ytan. Bra kontrollfråga :) men det är helt enkelt för litet.

[OT] Däremot har jag ett annat element som bara blir varmt/ljummet precis runt termostaten. Så jag får nog ta hit en röris och banka lite på det...? Om inget har några toppentips att dela med sig av? [/OT]
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
gissar att hösten för med sig flera "mitt element blir inte varmt" frågor som bara är luftning.

[OT svar] Prova ta bort termostaten och se till så att du kan trycka in nålen. Kan vara att den fastnat i stängt läge. [/OT svar]
 
DennisLarsson skrev:
[OT svar] Prova ta bort termostaten och se till så att du kan trycka in nålen. Kan vara att den fastnat i stängt läge. [/OT svar]
[OT forts]Klart jag kontrollerat luftningen och haft bort termostaten och jobbat med nålen :) Flera gånger faktiskt. Ingen förbättring. Vad är nästa steg? [/OT forts]
 
D
Svårt att veta. Vissa provar allt och frågar sen andra frågar direkt.

Att nålen rör sig betyder inte att det faktiskt öppnar. Man kan prova att ge den ett eller flera slag på andra sidan från nålen. Är det en modern termostat kan den ha en finjustering som kan vara nerskruvad eller så kan det vara en strypning i utloppet...
 
För att återgå till ämnet i tråden:

Hur hitta nytt element? Vet inte var jag ska leta egentligen och vad jag ska titta efter (vad är bra kvalitet i radiatorvärlden..?)...

Jag kollade lite som hastigast på Rinkaby Rör på Lenhovda dubbelpaneler- är dessa bra, eller var ska jag kolla?

Om man antar att befintlig radioator är enkelpanel på 160cm så har det ca 959W (vid DT50 grader) enligt Rinkeby rör (jag vet att det är en 50cm hög panel det gäller så mitt element kanske har 15-20% lägre effekt egentligen). Om jag ersätter med en dubbelpanel 180*50 har det ca 1449W enligt spec. Är det rätt tänkt....??
 
Krilleman
Lenhovda panelradiatorer hade ju ännu bättre mått från vägg. Kör på en dubbel sådan så slipper du böja ut rören.

Edit:

Tänk på att kopplingarna kommer utanför radiatorn på lenhovda! Därför kanske du behöver köpa ett lite kortare beroende på platsen du har till vänster om radiatorn!
 
Redigerat:
Är det 1-rörsystem eller 2-rörsystem?
 
Krilleman
toto1 skrev:
Är det 1-rörsystem eller 2-rörsystem?
Bra tanke! Köper man en vanlig panelradiator med löst koppel är det ju inga problem då RSK 4757586 är omställbart mellan dess två.

Men för att kolla detta så är ju frågan om magda136 har en skruv likt denna på insidan av sitt koppel?

Namnlös666.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krilleman_215 skrev:
Bra tanke! Köper man en vanlig panelradiator med löst koppel är det ju inga problem då RSK 4757586 är omställbart mellan dess två.

Men för att kolla detta så är ju frågan om magda136 har en skruv likt denna på insidan av sitt koppel?

[bild]
Nu var ju inte det min tanke dock, utan hur reagerar den eventuella 1-rörslingans resterande radiatorer på en ny radiator med nästan dubbel effekt?
 
Här kommer några bilder. Verkar som att jag har ett 1-rör-system (vad är skillnaden mot ett 2-rör-system?).

IMG_1715.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar även med ett par bilder på de fönsterventilationer som sitter ovanför elementet och där det drar lite för mycket.

IMG_1719.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan skyddet på och det är ca 27 såna hål per ventil (en i varje fönster).

IMG_1721.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.