I ett rum blir det inte tillräckligt varmt på vintern. Det beror på att vid radonsaneringen vi gjorde för 4 år sedan ökades ventilationen så pass att elementen nu inte har tillräcklig kapacitet för att värma rummet.

Så - hur lösa problemet? Jag tänkte att man kanske kan sätta in ett element med större kapacitet (mer varm yta som värmer mer luft) helt enkelt. Men hur räknar jag på detta? Eller är det bara att höfta till på ett större element?

Alla element i huset är vattenvärmda, fjärrvärme i huset. Elementen är från husets byggår 1982.
 
Krilleman
Hur stor radiator har du nu?

Vilken dimension är det på ledningen fram till radiatorn?
 
Radiatorn är 160*40cm.

Rören är ca 12mm (yttermått förstås).
 
Ser ut såhär:


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är "platt" eller vad man ska säga. Är element med flänsar mer effektiva?



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Vilken typ av radiator?

Kanske någon av dessa?

Typen_radiatoren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Type 10? Se bilden ovan....?
 
Type 10.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Hur långt ut har du anslutningskopplingarna (centrum) från vägg på din typ 10 radiator?
 
Ca 25-27 mm.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns excenterkopplingar som löser det, dom bygger lite på höjden. Men du har ju gott om plats på höjden.

En C22 skulle ha nästan dubbla effekten vid motsv storlek. Men sen är frågan om rörinstallationen orkar med att flytta så mycket värme till den radiatorn. Det beror på flödet och hur hårt strypta resten av radiatorerna på den slingan är.
 
Krilleman
En 21:a räcker, du kan inte få mer värme ur ett 12mm anslutningsrör.

Purmo har det kortaste byggmåttet till anslutningen på en 21:a. 60mm vägg till cc anslutning.
http://www.purmo.com/publisher/onli...duktdatablad_Compact_SE_1113.pdf&locale=sv-SE

Så köp en purmo compact i samma mått som du har fast modell C21. 1600x400 RSK 6733626 + passande konsoller om dessa inte redan ingår i priset för radiatorn. Olika i olika butiker!

Du behöver även köpa lite tillbehör.
Exempel:
1st Radiatorkoppel 4757586 (Komplett koppel med övergångskopplingar)
1st termostat RSK 4809225
2st excenter M22 26mm RSK: 6606561

Då bygger excentern 26mm i sidled (34mm höjdledes - Så nya radiatorn kommer sitta 34mm högre) Dina anslutningar var ca 27mm ut från vägg.Totalt 53mm. Nya kopplet kommer hamna på 60mm. Men du ser ut att ha prisol/radisol upp till radiatorn (alltså anslutningsrören) och dessa är glödgade kopparrör. Ska inte vara några problem att böja ut 7mm.

Då har du lite mer "kött på benen" hur jag tänkt!
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
D
Höj framledningstemperaturen till radiatorerna så får de högre effekt. Med fjärrvärme borde det inte vara något problem.
 
DIY_freak skrev:
Höj framledningstemperaturen till radiatorerna så får de högre effekt. Med fjärrvärme borde det inte vara något problem.
Ofta styrs ju framledningstemperaturen av en ute- eller innetermometer, så justera upp temperaturkurvan och stryp dra åt termostaten på alla andra radiatorer så borde det fungera bättre i detta rum.
 
Krilleman
Strypa dessa gamla termostatventilerna är inte det lättaste.

Jag har aldrig försökt och tvivlar på att det går.
 
Det finns två slingor i huset (suterränghus) och jag TROR att de är uppdelade per våningsplan.

I det här fallet rör det nedre våningsplanet och det är inte möjligt att dra ner värmen på de andra elementen för då kvarstår problemet (eller det växer nog egentligen) med för kallt. Det element jag pratar om nu har två fönster ovanför och i dessa borrade man upp många ventilationshål och draget/kallraset från dessa är så stort att befintlig radiator inte räcker till.

Så jag tror att bästa vägen framåt är att faktiskt byta detta element. Och ev ett till i ett annat rum på nedre planet.

Jag kollade lite som hastigast på Rinkaby Rör på Lenhovda dubbelpaneler- är dessa bra, eller var ska jag kolla?

Om man antar att befintlig radioator är enkelpanel på 160cm så har det ca 959W (vid DT50 grader) enligt Rinkeby rör (jag vet att det är en 50cm hög panel det gäller så mitt element kanske har 15-20% lägre effekt egentligen). Om jag ersätter med en dubbelpanel 180*50 har det ca 1449W enligt spec. Är det rätt tänkt....??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.