Ok, detta kanske har diskuteras, men har inte hittat något efter att ha sökt lite.

Jag har en källarvåning som sommartid blir fuktig och skulle behöva ventilera den. I flera av rummen har jag källarfönster, det vill säga små (runt 90x30 kanske?) fönster på väggarna upp mot taket.

I ett av rummen där nere kommer jag att biorum och är inte i behov av ett fönster där.

Så jag undrar, kan jag använda dessa fönster för att skapa ventilation? Det fönster som är i blivande biorummet vill jag ta bort helt, då får jag ju ett stort fyrkantigt hål där. I det hålet vill jag gärna skapa både från och tilluft. Ena halvan har en fläkt som suger ut källarluften (och sommartid även luftfukt), samt en fläkt som via en kanal ned mot golvet suger in luft.

Finns det något färdig lösning i form av en kassett eller liknande man kan montera i ett sådant här hål?

De fönster vi har är gamla och igenmålade så de går inte att öppna. Ska jag byta ut alla fönster mot nya som har inbyggd ventilation? Vad finns det att välja på då?
 
Problemet är att att det inte kommer att hjälpa... Sommarluften är varm och fuktig, när den kommer in i din källare som är kallare kan inte luften bära lika mycket vatten och källaren blir fuktig.

Lösningen är att ventilera mindre på sommaren, höja värmen eller skaffa en avfuktare. Eller en kombination.
 
Mina erfarenheter säger att ventilera är bra. Körde med minimalt ventilation förra sommaren och en bra avfuktare och då frodades mögel och tillväxt. I år mycket ventilation och avfuktare och nu har vi kontroll på fukten och inga bekymmer med tillväxt i källaren!
 
Låter bra, men jag undrar mest om det finns någon sjysst lösning som passar i hålet av ett källarfönster
 
Christian Chibbe Bergvall skrev:
Mina erfarenheter säger att ventilera är bra. Körde med minimalt ventilation förra sommaren och en bra avfuktare och då frodades mögel och tillväxt. I år mycket ventilation och avfuktare och nu har vi kontroll på fukten och inga bekymmer med tillväxt i källaren!
Det där är mot naturlagarna.
Din avfuktare kan inte fungera om den inte kunde ta fukten ur den instängda luften.
Med ventilation så släpper du in ny fukt hela tiden som avfuktaren försöker ta bort.

Protte
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Förra sommaren när jag höll på i källaren stod fönstret öppet i ett rum nästan konstant, och kondensvatten rann från alla vattenrör konstant, även i närliggande rum. I år när fönstren hållits stängda så är rören inte ens fuktiga. Skippa ventilation på sommaren.
 
SandmanNet skrev:
Låter bra, men jag undrar mest om det finns någon sjysst lösning som passar i hålet av ett källarfönster
Antingen sätter du dit nya fönster som har vädringslucka eller spaltventil, eller så murar du igen hålet. Väljer du det senare alternativet kan du ju passa på att bygga in ett ventilationsrör. I ena änden (utomhus) fäster du ett ventilgaller. I den andra änden (inomhus) ett tilluftsdon. Klart!

Mexitegel har dock helt rätt i det han skriver! Sommartid skall du släppa in så lite luft som möjligt i din källare, såvida du inte brassar på värmen för fullt (vilket inte är brukligt denna årstid).

Oavsett vad vissa skriver så gäller fysikens lagar även i en källare!

Varm sommarluft bär större mängder fukt (högre mättnadsånghalt). När luften ventileras in i en sval källare kyls den ner och kan inte längre bära lika mycket fukt. Detta leder till att den relativa luftfuktigheten ökar. Det kan t.ex. fällas ut som kondens på kallvattenrör, osv.

Det räcker dock med en RH på 75% (under en kortare tid) för att du skall riskera mikrobiell påväxt i utrymmet.

Kör man luftavfuktare och ändå får mögel gör man således något fel. Det innebär nämligen att man trots luftavfuktaren inte lyckas få ner RH till under 75%. Antingen är luftavfuktaren inställd helt fel eller så har man ventilationen öppen och avfuktar då hela världen, istället för det utrymme luftavfuktaren befinner sig i.

Edit: Såg att fler hunnit skriva (jag är långsam). Lyssna på vad Prototypen och scim skriver! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias Marklund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.