Hej alla blivande husägare. Vi har fått tomt 51 på etapp två och även vi har samma funderingar angående skolan för barnen. Jag var således idag i kontakt med den ansvarige för rektorsområdena Hertsön och Furupark och fick besked att kronan ligger geografiskt mitt emellan dessa två rektorsområden. Detta innebär att det kan bli aktuellt att barnen kan få gå på Svedjeskolan. Jag påpekade att för oss föräldrar blir det att vi far förbi Furupark på vägen till Svedjeskolan, vilket givetvis känns felaktigt på mer än ett sätt.

Det jag fick ut av samtalet var att vi HAR en RÄTT att säga vart vi vill att barnen ska få gå i skola. Detta till TROTS kan det vara svårt att få in alla barn på Furupark men de försöker i den mån det är möjligt att låta oss välja skola. Det hon ville framföra var att det inte är helt och hållet klart att vi får ha våra barn på Furupark om det är det vi vill, vilket jag framhävde att de flesta av oss vill. Har fått den informationen genom att läsa inläggen på forumet. Vidare framgick det av samtalet att områdeschefen gärna träffar oss och så kan vi diskutera detta med henne. Det går som jag förstod det bra att alla träffar henne samtidigt eller enskilt om någon vill det.
 
Grehed - du har ett PM!
 
Ett stormöte med ansvariga för skolan på kommunen vore helt klart intressant...

Här bygger man en nytt område med massor av föräldrar och blivande föräldrar utan att ha en tanke på barnens skolgång.... Vi lever faktiskt i 2000-talet och föräldrarna borde helt klart ha något att säga till om....

Eftersom vi föräldrar får begära vilken skola som barnen skall gå på så verkar det inte som att Svedjeskolan är ett alternativ. Det kan inte vara lätt att som kommunal tjänsteman sitta och planera verksamhet på Svedjeskolan när det verkar som att väldigt få är intresserade av den skolan... och därmed inte kommer att välja den skolan till sina barn...

Svedjeskolan är förmodligen inte ens med på topp 5 listan för oss...
 
Det blir väldigt trist om Kronanbarnen kommer att vara utspridda på olika skolor. Det är ju roligare för barnen om de går i samma klass som de andra i området. Så Kronan ligger mittemellan rektorsområdet Furupark och Hertsön. Men varför välja Hertsön? Vad har kommunen och de ansvariga för argument? Kronan ligger ändå relativt centralt - ska vi som ska bo där tvingas att slussa våra barn åt ett håll som känns helt fel? För mig känns det helt baklänges .... bakvänt.

Blir de små Kronanbarnen helt beroende av skjutsande föräldrar om de ska gå på Herstön? Hur långt blir det för de större barnen att cykla själv under barmarksperioden?  Barn behöver en trafiksäker skolväg och som det ser ut nu verkar det inte speciellt säkert (en massa kringelkrokar). Dessutom verkar det bli långt.  Barn ska inte heller vara beroende av att föräldrarna alltid ska behöva köra dem till skolan.  För oss blir det dessutom värsta omvägen till våra jobb om man först ska följa barnen till skolan. I fall det nu blir Hertsön kommer vi hellre att välja montissori på Bergviken (de planerar ju att flytta in i Midskogsskolan). Den skolan ligger i allafall på vägen till jobbet. Det känns inte alls bra med Hertsön.  Vilka ansvaraiga ska man ringa på kommunen?
 
Idag pratade jag med "Lövgren" på den berörda förvaltningen angående Kronanbarnens skolplacering. Jag tyckte att det var en bra och konstruktiv diskussion, han var mycket intresserad av att lyssna på vad vi Kronanföräldrar har att säga.

Han vill gärna att alla hör av sig till honom och berättar hur de tänker och önskar i skolfrågan. Problemet för dem är att det endast flyttat in två familjer på Kronan så de har ännu inget underlag att planera skolverksamehten på.

Det bästa skulle vara om de hade vetskap om hur många barn etapp 1 & 2 "har" just nu och vad de berörda familjerna önskar... Även om inte Hertsöskolan är ett alternativ för oss så är det ju viktigt och veta hur alla andra föräldrar tänker. Vill ju helst att alla Kronan barnen går på samma skola... Som föräldrarna i Karlsvik, de har tillsammans skickat in ansökan angående den skola de vill att deras barn ska gå på tillsammans...

Maya
 
Birgi du har ett PM!

Maya
 
Hej alla Kronanbor och blivande!

Är ny här på siten men har följt "Kronantråden" på avstånd ett tag nu.

Vi har fått tomt på etapp 2 och som för alla andra är skolfrågan mycket viktig. För oss är inte heller Hertsön ett tänkbart alternativ.

Vår dotter har inte börjat på dagis ännu (hon är 1 år och 3 månader) men tiden går fortare än man tror och en dag är det skolstart även för henne.

Jag ska ringa till kommunen på måndag för att höra vad och hur dom tänker!

Stå på er allesammans!

Trevlig helg!

/A

 
Jag tycker att det verkar rätt enkelt för kommunen att ta reda på ungefär hur många barn det kommer att finnas på Kronan de närmaste åren samt vilka önskemål föräldrarna har. De kan väl skicka ut en enkät till de som tackat ja till en tomt eller bara ringa och fråga. Jag ska höra av mig till kommunen och prata med dem men jag tycker inte att de kan förvänta sig att alla ska ringa dit. Alla kanske inte ens känner till att kommunen planerar att lägga Kronanbarnen på Svedjeskolan. Kommunen borde själva göra lite efterforskningar ....
 
Jajo skrev:
Jag tycker att det verkar rätt enkelt för kommunen att ta reda på ungefär hur många barn det kommer att finnas på Kronan de närmaste åren samt vilka önskemål föräldrarna har. De kan väl skicka ut en enkät till de som tackat ja till en tomt eller bara ringa och fråga. Jag ska höra av mig till kommunen och prata med dem men jag tycker inte att de kan förvänta sig att alla ska ringa dit. Alla kanske inte ens känner till att kommunen planerar att lägga Kronanbarnen på Svedjeskolan. Kommunen borde själva göra lite efterforskningar ....

När kommunen lämnar frädigklubbat beslut om att Kronan hör till upptagningsområde Hertsön lär det komma som en total överraskning för de flesta av nybyggarna som inte läser i denna tråd. Ju snällare och tystare vi alla är, desto lättare för kommunen att köra över oss. Och vi är alldeles för snälla och tysta.
 
Hej alla berörda föräldrar med barn. Jag blev kontaktad av både Kuriren och NSD igår om att ställa upp på en artikel om val av skola för våra barn. Det jag känner är att det går för fort för mig i och med att vi har inte ännu skrivit på kontraktet för vår tomt samt att vår äldsta dotter ännu inte fyllt fem år. Dock framgick det av samtalet med NSD att många är upprörda över rådande situation, men ingen är villig att ställa upp med bild och namn i tidningen vilket jag har förståelse för. Jag sa till båda reportrarna att det är mer kraftfullt om vi kan ställa upp som en grupp och föra vår talan istället för att en person ska agera frontfigur. Skulle det inte vara en bra ide om vi samlades samtliga av oss på ett ställe och sen kan reportrarna från Kuriren och NSD ställa frågor till och då kanske det är lättare för dom att få några av oss att ställa upp i tidningen med både bild och namn eller åtminstone med namn. Detta är en mycket viktig fråga som bör belysas sakligt av oss berörda föräldrar. Om detta är intressant för er kan vi väl träffas och prata om detta och sen träffa tidningarna på en given tid/plats. Jag kan även hålla med om att det är viktigt att detta kommer ut i tidningen så tidigt som möjligt för att uppmärksamma alla andra blivande kronan byggare om att detta är på tapeten. Jag tycker även att det är en bra ide om några av oss som inte har byggt kan förmedla att vi överväger att inte bygga alternativt skriva in våra barn på friskola eftersom vi känner så starkt för denna fråga.

Ni kan väl skriva om ni tycker att detta är en bra ide.
 
Jag är med på förslaget!
 
Hoppas många ställer upp på greheds förslag.
dessa krav tycker jag man kan ställa på kommunen:

1. Öppna det för två år sedan nedlagda C-spåret på Furupark. Det har funkat att ha tre spår i de lokalerna förr - det måste gå nu också.

2. Ta lokaler från nedlagda Hagaskolan (på Bredviken) i anspåk om det blir för trångt på Furupark. Hagaskolan är perfekt för kronanbarnen då det blir ännu närmare samt att barnen skulle slippa korsa stora vägar när de ska gå till skolan.
 
Vi är också med!
Birgis förslag om att öppna Hagaviksskolan är ett lysande alternativ för Kronanbarnen...Det finns en förskola i lokalerna bredvid och Hagaviksskolan som den var förut täckte åk 1-3.

Det är nästan så att vi redan skulle behöva en Kronanförening som tar till vara våra intressen... skolan, den eventuella vägen genom området osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.