Jag har ett litet elelement, helt nytt, som jag vill måla om eftersom det har fel vit färg. Jag vill måla det helvitt (NCS S0500-N) med burk-spray.
Kan ni tipsa om en bra färg?
Vad måste jag göra för underarbete?
 
  • Gilla
streten
  • Laddar…
Hur varmt blir elementet ?
Vanlig sprayfärg kanske missfärgas eller släpper , det är mycket möjligt du måste ha en värmebeständig färg att måla på elementet.:confused:
Du får leta och se om det finns elementfärg i rätt kulör på sprayflaska.
Lycka till..:)
 
Min färgaffär (en stor en) har elementfärg bara i 0502.
på min fråga om "vanlig" färg 0500 skulle funka så var väl uppfattningen att den skulle bli 0502.

Om du ska ha på sprayburk så kolla med Mekonomen m.fl. om det finns färg för bilmotorer.

Protte
 
Vanlig sprayfärg spricker av värmen.
Varken firman jag brukar anlita för sprutlackering eller billackeringen ville/kunde lacka min elradiator.
 
Redigerat:
Vad står det på typ alla el-element? Ledtråd: det står sällan "får övermålas".
 
nemlan skrev:
Vad står det på typ alla el-element? Ledtråd: det står sällan "får övermålas".
Det står ( ei saa peittää ) och det betyder får ej övertäckas... Troligtvis handlar det om brandfarliga tyger mm..ej färg.
 
  • Haha
GubbenH
  • Laddar…
Standard är väl egentligen att måla vanlig snickerifärg, men ska man vara riktig så är det väl "elementfärg" som rekommenderas, alcro har en som heter just så!
 
Är det inte bättre att lämna in den på blästring och pulverlack...? Om det är resultatet som räknas alltså, för det är inte helt billigt :screwy: Jag vet dock inte om man kan uppnå den önskade kulören... för det är ju riktigt kritvit du vill ha. Men jag förstår dig... Skillnader i ton kan störa mig ganska hårt också.
 
Tror pulverlackaren kan göra den i rätt ton, men trodde att det inte funkade när jag inte kan montera bort elen från "skalet". Men det kanske går att pulverlackaren iaf?
 
Aha... det är på det viset. Då blir det ju knepigare... Tror att man härdar lacken i typ 200C, så det funkar ju inte då. Är du säker på att du inte kan lirka bort bara täckplåtarna, eller är det en oljeradiator?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.