Kommer ha ett vitt kök med ljust ek golv (inte lika ljust som på bilden). Klinkers kommer det vara hexagonmönstrat marmor. Vill helst undvika laminat även om mitt referens kök nedan använder det. Jag har börjat fundera på om stenskiva kan vara ett alternativ, dock så är jag osäker på färg/materialval. Tips?!

11797577216_7df364a7c3_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
svart granit röstar jag på, undvik marmor
 
Håller med Åsa men det finns en snygg svart stenskiva som är inslag av silverblänk
 
Ljus marmor blir snyggast, laminat med träkant är också snyggt i den stilen.

Svart granit må vara grymt praktiskt, men estetiskt känns det mycket 00-tal och inte riktigt klockrent baserat på din bild.
 
Gotländsk stenskiva, tror kalksten, kan passa tokbra!
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Ljus marmor blir snyggast, laminat med träkant är också snyggt i den stilen.

Svart granit må vara grymt praktiskt, men estetiskt känns det mycket 00-tal och inte riktigt klockrent baserat på din bild.
Jag tror inte heller på svart.
 
Jonatan79 skrev:
Gotländsk stenskiva, tror kalksten, kan passa tokbra!
Gotländsk kalksten ser ut att vara mönstrad. Blir det inte kaka på kaka med marmor klinkers och gotländsk kalksten?
 
Jo, man får kanske välja väg där och köra samma på båda. men båda materialen är riktigt snygga och skulle passa stilen på bilden.
 
Hemmakatten
Rostfri bänk passar också. Kalksten är snyggt men känsligt för syror och blir lätt missfärgad.
 
Svårt om du ska ha marmor på vägg men inte vill ha bänkskiva i marmor. Kanske hexagonformat kakel på väggen och corian/silestone om du ska ha helvitt. Marmor annars med något som bryter, rostfritt nr. 1 eller i andra hand något varmt träslag nr 2.

Väljer du granit, se till att det är mattpolerat, 1000ggr snyggare än blankt, även marmor ska vara mattpolerat om du väljer det, inte lika känsligt för syror som blankt.
 
Jag hade valt en ekskiva som matchar golvet i nyans. Det blir ofta väldigt bra om man matchar golv och bänkskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.