osiris skrev:
Skräp också, nu har min börjat grumla till sig. Undrar om detta är relaterat?


[bild]
Ja precis såg mitt också ut innan, Nu ser det lite vitare ut men fortfarande alger.
Hade jag vetet bättre ifrån dag 1 så hade jag nog bara tömt poolen och börjat om :p
 
Får åka och köpa fler filter... Har klorat det nu även om nivåerna såg helt ok ut enligt sticka. Det sjuka är att vattnet var helt klart efter 2,5 veckas bortsvaro utan pump men nu har det börjat grumla till sig. Är det pga användning, att man för med sig ämnen i poolen på huden?
 
För att inte glömma allt regnvatten som landar i poolen.
Det är skrämmande att poolerna säljs med så dåliga filter :(

Lite off topic, Såg idag att mitt drygt 2 månader gamla överdrag har börjat spricka.. Man börjar undra vad för kvalitet det är på sakerna.
 
Jag tror inte att ett sådant filter går någon som helst nytta. Men, oavsett filtreringen måste man sköta kemin. Sköter man kemin blir det inte grönt ens med ett dåligt filter. Jag tyckte det var svårt att ha ordning på vattenkvaliteten i den lilla rampoolen, det är svåra förutsättningar redan från början.
 
Det svåraste tycker jag är att alla instruktioner är beräknade för 10-20kbm pooler. Jag fick stå och dela mina klortabletter för att få korrekt mängd men även det är svårt.
 
Det är 12 m2 i min så jag behöver inte dela :)
 
Ok, köpt ph plus, klar pool, snabbklor (som var slut), klortabletter (som också var slut), flockningsmedel och nya pappersfilter. Dags för den lille hemkemisten att skrida till verket! (min bättre hälft undrar om jag vet vad jag håller på med efter att ha sett alla varningssymboler :) )
 
Lägesrapport: Chockade igår, kört ph-höjare idag. Vattnet är nu blått, inte grönt. Det finns lite partiklar kvar som grumlar lite, men inte som igår. Bytte filter och det nya blir grått/brunt, inte alggrönt. Funderar på att ändå köra klar pool till kvällen - eller borde jag köra flockning? Hur snabbt efter flockning kan man bada? (Pump med pappersfilter måste vara avstängd i 48h men man kanske kan bada ändå?)
 
Istället för att hälla i allt möjligt konstigt, fokusera på att få ph och klor rätt och se till att det förblir så. Skippa resten.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Istället för att hälla i allt möjligt konstigt, fokusera på att få ph och klor rätt och se till att det förblir så. Skippa resten.
Frugan tyckte vattnet såg bra ut idag (det var hon som först upptäckte att det var lite grönt och grumligt) så jag körde lite klor och mer ph plus.

Hur går det för dig danne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.