Den här frågan verkar dela in läsarna i tre läger:

1 - Grannen får skylla sej själv, skulle köpt sjötomt om han ville ha sjöutsikt, bygg på bara.
2 - Fy fan vad taskigt av TS, grannens liv blir förstört, buhu
3 - Blandning av 1 och 2

Jag är kategori 3 men bara pga av att det är en maskinhall som TS vill bygga. Om det hade varit ett bostadshus hade jag inte sett några som helst problem med att bygga bort grannens utsikt. Värdet av platsen bevaras, bara det att den förflyttas till den som äger marken närmare utsikten. Medans vad det gäller maskinhallen så försvinner värdet av utsikten så att varken grannen eller någon annan har glädje av den så därför sympatiserar jag lite med kategori 2 också i det här fallet.

Det påminner om en tråd här på byggahus som jag var inblandad i för ett tag sen. En klassisk hata-hantverkartråd där jag tyckte att bara för att hantverkare har rätt att skicka faktura upp till tre år efter utfört arbete betyder det inte att jag inte kan tycka att det är dålig stil att vara så sen med att skicka fakturor. Medan andra tyckte att man får skylla sig själv för hantverkaren har rätten på sin sida.

TS har antagligen rätten helt på sin sida, men det kan ju ändå vara på sin plats att han inte utövar den om det drabbar andra mer än det skulle behöva göra.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
D
Jag röstar för att du pratar med grannen och berättar att du hade behövt en ny maskinhall men ända stället är där det är.

Kan vara så att grannen inte bryr sig eller att grannen har en annan lösning.
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
berätta dina planer för grannen, är det viktigt för han med fortsatt utsikt får han köpa en bit mark åt dig i närheten där du kan bygga maskinhallen..
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Maskinhallen får du bara bygga lovfritt om det är en komplementbyggnad för ditt lantbruk. Är det entreprenadmaskiner så går det inte lovfritt. Det finns flera intressanta rättsfall kring detta.
Här har en typ byggt en jättestor maskinhall utan bygglov med påståendet att den skulle vara till hans vinodling (=jordbruk) vilket bara finns på papper. Kommunen gick på (så är han också i samma whiskyklubb som byggnadsinspektören). Men efter en del inlägg från grannar så får han inte använda den för annat än jordbruk. Men iom att det inte finns någon jordbruk får han inte använda den alls.
Han har svartmålat alla fönster så att ingen kan se de båtar och husbilar som står där för vinterförvar.
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
beror väl på i vilken kommun det är samt om det är detaljplanerat eller inte?
 
Rent krasst säger även jag som flera andra, man kan inte bestämma över andras mark utan att det då ska få kosta om så önskar, dvs man får ersätta den merkostnad det innebär för markägaren som det innebär att kunna få bestämma.
Är man i behov av en maskinhall för att bedriva sin verksamhet, och på egen mark finns bara ett alternativ, så presenteras detta för den granne som det påverkar. Du kan sedan be grannen fundera på alternativ lösning men om det innebär ökade kostnader eller andra olägenheter så blir det en förhandlingsfråga.

Även jag är av åsikten att jag kan inte köpa 1000m2 för mitt boende och sedan bestämma hur x ha mark runt omkring ska hanteras för att jag ska kunna få den utsikt jag önskar. Vill jag det så är det bara att öppna plånboken och betala för det.
 
  • Gilla
andyv och 8 till
  • Laddar…
De förra ägarna till två av mina grannhus har haft en långdragen rättstvist pga förlorad sjöutsikt. Den ena parten byggde nytt garage och blev stämd av den andre parten. Om jag förstått det hela rätt så blev en hel del pengar kastade i sjön :screwy: och båda parter sålde pga osämja. En liten del av kostnaderna hade räckt till att byta takvinkel på garaget och då hade problemen varit ute ur världen..
.
Så jag skulle rekommendera att klura ut en annan lösning.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att man måste skilja på vad man har rätt till och vad som är vettigt att göra. Om TS vill kan hen ju odla upp en 6m Thujahäck längs hela tomtgränsen utan att grannen kan göra ett skvatt åt det. Målet måste vara att bygga maskinhallen med bevarad grannsämja, och då handlar det att hitta en lösning som grannen UPPLEVER som rimlig.

Hur man kommer dit är mycket en mellanmänsklig fråga.
 
  • Gilla
yalazy och 5 till
  • Laddar…
Tycker också att den bästa lösningen är att ta en dialog med grannen om detta, antingen skiter han i det och då är det bara att bygga på eller så blir han förtvivlad och då kan du erbjuda dom möjligheten att ge bort en bit av sin tomt mot att ni skriver något papper på att det ej får byggas framför deras hus.osv Eller att dom betalar en plats i närheten där du kan bygga och eventuellt sälja loss en bit framför deras hus, så att dom är " safe " i framtiden ifall du skulle flytta!

Borde lösa sig tämligen enkelt och smärtfritt om alla får vara med och säga sitt...
 
  • Gilla
Jipmannen och 4 till
  • Laddar…
Det går inte att arrendera en bit av kommunens tomt för maskinhallen? Vet om en granne här som byggt en carport på kommunens mark, helt utan lov. Kommunen kom på honom genom att någon anmälde. Lösningen blev dock att kommunen erbjöd honom att arrendera marken... för ca 800kr/år.
 
Får man fråga vad maskinhallen är till för? Och vad betyder "hen"?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Får man fråga vad maskinhallen är till för? Och vad betyder "hen"?
"Hen" är ett skällsord man använder när man vill vara politiskt korrekt. :cool:
Det lite roliga blir när man ska förklara det till någon på engelska då det inte finns något som är jämförbart. Him, her, "hor"?

HEN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
traditionalisten och 15 till
  • Laddar…
Ursäkta om jag upprörde någons världsbild genom att skriva hen, visste inte om TS är en man, kvinna, fjäderfä eller något däremellan och jag iddes inte omformulera mig. Förhoppningsvis är inte förlusten av glasklara könsidentiteter lika upprörande som en förlorad sjöutsikt :)
 
  • Gilla
Skånematte och 13 till
  • Laddar…
Hen kan bland annat användas då man inte vet om den man pratar om/till är en kille eller tjej. Kan vara lite trixigt att hänga med på ibland, ett bildmontage kan hjälpa vissa :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.