Hej!

Då vårat tvättrum idag totalt saknar förvaring och bänkytor tänker vi slänga ut ett torkskåp, köpa torktumlare som vi ställer på tvättmaskinen och på så sätt frigör en yta som är 120 cm bred och 50 cm djup. Här har jag med HTH-köksstommar tänkt bygga en bänk med underskåp och ett överskåp med lysrör under.

Nu behöver jag hjälp med vilka sorts skåp som är lämpliga. Vi har idag ett HTH-kök från 2012 med nästan enbart lådor och är mycket nöjda med det. Problemet med köket är att där vet jag i detalj vilka saker jag vill förvara, och lådor passar till det mesta i husgerådsväg. I tvättrummet är jag inte alls säker på vad jag vill förvara mer än lite batterier, ficklampor, verktygslåda, ljus, glödlampor och en massa annat krimskrams som behövs i ett hus. Vi har dessutom källsorteringen här idag bredvid torkskåpet, i 3 st stora pappkassar (plast, kartong och tidningar/glas). Förmodligen är lådor bäst. Eller skåp med trådbackar.

Mina frågor är som följer:

1) Ska jag ha några bänkskåp med luckor alls eller ska jag köra lådor precis som i köket? I så fall hur många och hur breda?

2) Bästa sättet att lösa källsorteringen?

3) I köket har vi högglans vita luckor utan handtag. Det känns "konstigt" att ha samma i tvättstugan. Tänker jag rätt? På väggen har vi målad vit väv och på golvet en grisskär plastmatta (apful men funktionell)

4) Väggskåp, jag tänker ett 80x80 skåp för lite flaskor och annat som kan ställas i ett skåp. Inte säker än på vad jag vill förvara här faktiskt mer än ett "bra att ha" ställe. Lysrörsramp med uttag för t.ex. strykjärn under.

5) Kan man torktumla precis allt eller måste jag ha med utrymme för att förvara en liten torkställning?


6) Min fru har en idé om att vi endast har ett 60 cm bänksköp och låter de andra 60 cm vara fritt. Då kan vi här ha källsorteringen precis som idag. Vi får ändå bänkyta, 3-4 lådor samt ett väggskåp. Jag har också lite svårt att se hur källsorteringen ska lösas. VI har mycket utrymme i garaget men inte springer vi ut där varje gång en glasskartong ska slängas...

Tack på förhand

/S
 
Redigerat:
Jättesvårt att svara på. Utseende är ju en subjektiv fråga och funktion handlar mest om din familjs behov.
Även planlösningen i ditt hus är ju av vikt för vad du kan göra.

Men så här gjorde vi när vi gjorde om tvättstugan:

1. Inga lådor, bara 60-skåp och 80-skåp. I dessa skåp förvarar vi tvättmedel, rengöringsmedel, strykjärn och allt sånt...

2. Källsorteringen ville vi inte ha i tvättstugan. Det blir grisigt och kan lukta lite (beror på hur nogrann man är med ursköljning av mjölkpaket och liknande). Vi valde att ha den i ett annat förråd i källaren.

3. Vi valde samma luckor i tvättstugan som i köket (för att hålla ihop det). Dessa råkar faktiskt vara vita högglans utan synliga handtag. Vi gillar det och tycker absolut inte att det ser konstigt ut. Tvärtom!

4. Vi valde att köra utan väggskåp. Utformningen på tvättstugan gjorde att vi prioriterade en stor bänkskiva med "fri luft" ovanför. Praktiskt om man ska vika tvätt, etc.

5. Det här är inte mitt starka område. Jag tror inte att man kan/bör torktumla allt (ungarnas galonkläder t.ex.)? Hursomhelst valde vi att även montera torkställningar på väggen (som går att fälla in). Men det handlar ju om man har utrymme för detta? Finns utrymme skadar det knappast.
 
Tack för bra svar!

Vi har tyvärr inte så stor tvättstuga och inga möjligheter att ha källsortering någon annanstans, så mycket lutar för att vi kommer att lämna 60 cm "öppet" under bänken för soppåsarna, även om det är väldigt tråkigt att ha det så. Hade gärna haft en större tvättstuga/soprum med rejäla behållare men bor man litet så gör man. Det får bli till nästa hus ;)

Väggskåp tror jag absolut att vi vill ha, jag testade att vika lite tvätt på köksbänken och det gick alldeles utmärkt trots väggskåp där över. Eftersom det är det enda stället som vi kan ha väggskåp på så kommer vi att behöva det, annars känns det inte som någon större mening att göra denna åtgärd.

Intressant att ni valde skåp och inte lådor, många hävdar att man får plats med mer saker och utnyttjar volymen bättre med lådor, då det brukar finnas mycket luft i skåp. Detta märkte vi när vi bytte ut det gamla köket mot ett nytt med bara lådor, vips fick vi plats med ca 40% mer husgeråd, mjöl osv. På samma yta!

Funderar vidare lite, det börjar dock klarna hur vi vill ha det, men alla åsikter och funderingar är välkomna. Ska göra en skiss i IKEAS köksprogram, postar den snart...

/S
 
steve5432 skrev:
Intressant att ni valde skåp och inte lådor, många hävdar att man får plats med mer saker och utnyttjar volymen bättre med lådor, då det brukar finnas mycket luft i skåp. Detta märkte vi när vi bytte ut det gamla köket mot ett nytt med bara lådor, vips fick vi plats med ca 40% mer husgeråd, mjöl osv. På samma yta!
I vårat kök valde vi att ha mer lådor, än skåp. I tvättstugan kändes det dock inte aktuellt.

I skåpen står rengöringsflaskor och tvättmedelsförpackningar (av varierande storlek). Vi har även en del maskiner/verktyg (strykjärn, fönsterputsare, osv).

Vi skulle kunna ha valt en lösning med en eller två lådor i ett 60-skåp (d.v.s. stora lådor). Men då hade dessa grejer förmodligen bara slängts ner i lådan? Jag är inte heller säker på att vi hade nyttjat volymen bättre?

Nu har vi istället sakerna på hyllor i skåpen och dessa fylls ut bra. Jag upplever inte att vi förlorar speciellt mycket volym. Men det kanske beror på att vi har anpassat skåpen så att antalet hyllor (och hyllhöjder) stämmer hyfsat bra överens med det som förvaras där?

Återigen, det handlar ju om vilka behov man har. I erat fall kanske lådor blir bättre?
 
Hej!

Försökte mig på en enkel skiss i IKEAs köksritprogram. Något sådant hade vi tänkt oss.

jreegmpkwwhuz

/S
 
varför inte ha två skåp med lådor under bänken och anordna källsorteringen i lådorna? Soppåsarna kan väl stå i lådorna? Blir snyggare, tycker jag.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.