Hej,
Håller på att planera mitt garagebygge. Har tänkt bygga grundmur/ram i lättklinker och gjuta platta på det. Sedan tänkte jag ha väggarna i lättbetong. Eftersom jag tycker det är väldigt snyggt på gamla skånelängor med utskjutande grund så tänkte jag försöka få till det. Se skiss. Frågan är bara hur det avslutas i nedankant där det övergår till själva grunden. Ett tidigare garage jag byggt använde jag tunnputs hela vägen ner en bit över lättklinkerblocken. Då fick jag kommentarer av en besiktningsman att det inte var bra, då putsen leder upp fukt i väggen.
grundexempel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Eftersom jag tycker det är väldigt snyggt på gamla skånelängor med utskjutande grund så tänkte jag försöka få till det."
Äntligen någon som har förstått det här med estetik! Och hur viktigt det är! Och att estetik går före den svenska grågrötiga funktionalismen! (y)(y)(y)

Personligen hade jag gjort som du gjort tidigare. Lecablock leder ju ingen fukt, och puts har man på väggarna, och socklar, så hur det ska vara något problem förstår jag inte. Det är säkert bara en besiktningsman som vill helgardera sig. Kan tänka mig att det principiellt kan vara en risk, men i ditt fall verkar det vara en obefintlig sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.