Hej,

Vi har en parobal kopplat till en mottagare som vi köpte från utlandet.
Parabolen har suttit på huset oanvänt sedan förra ägaren.
När vi installerade mottagaren så laddade vi ner hotbild som vi var ute efter. Det fungerade med hyfsad kvalitet så jag antar att riktningen på parabolen redan från början var rätt.

Nu idag skulle jag upp på taket för att finjustera skiten, då försvann all signal helt och hållet.
Hur jag än vrider på parabolen så är signalstyrkan 0%.

Vad har jag gjort? Pajade jag hela skiten när jag var där uppe eller?

Vi har inga instrument eller något, så jag har fått vrida lite och sen klättrat ner för att se vad mottagaren har för styrka.
Men som sagt, vad jag än gör så visar den 0%.

Någon som har något tips?

Mvh
 
Du kanske kom åt antennkabeln så att den hoppade ur lite grann.

Parabolriktningen i både X och Y led är väldigt känslig, det räcker att ändra någon 10:dels mm för att signalstyrkan/signalkvalitén ska gå från bra till dålig.

Om du går in på http://www.lyngsat.com så kan du få fram vilken kompassriktning och vilken höjdläge du ska ha till aktuell satellit. Det kan gå att använda smarttelefon som hyfsad kompass om ni inte har tillgång till riktig kompass.
 
Med en smartphone så laddar man ner en app typ Satfinder som man kommer rätt långt med vid injusteringen.

Man kan rikta kameran mot himlen och "se" var de olika satelliterna befinner sig.
 
Du gick alltså upp på taket och vred lite, och sedan klättrade du ner för att kolla resultatet?
Då är det inte konstigt att bilden försvann.

Det är omöjligt att justera en parabol utan att ha ett instrument eller att man på TV'n kan se mottagarens signalstyrka.
Det är väldigt små ändringar som ska göras. Köp ett instrument för några hundralappar eller ställ ut TV'n så att du kan se den från taket.

Jag försökte en gång justera genom att prata i telefon med en person som kunde se signalstyrkan på TV'n. Det var väldigt irriterande. Det kanske går att få bild utan att man blir ovänner, men jag rekommenderar verkligen inte den metoden.
 
"Jag försökte en gång justera genom att prata i telefon med en person som kunde se signalstyrkan på TV'n. Det var väldigt irriterande. Det kanske går att få bild utan att man blir ovänner, men jag rekommenderar verkligen inte den metoden."
Detta är en klassiker. Samma som när frugan ska vinka in husvagnen på campingplatsen (jag har ingen). Det gäller att ge tydliga instruktioner hur hon ska svara. Sen funkar det.
 
Signalkvalitet och signalstyrka indikerar på olika saker i olika märken på mottagare.

Men på många märken av digitalboxar indikerar just signalstyrkan på spänning i kabeln mellan digitalbox och LNB(Mikrovågshuvudet) på parabolen. Så mitt förslag är att börja med att kontrolera så att kabeln är i ordentligt i båda ändarna och om så är fallet börja med att skala om kabeln.
 
Demmpa,

Det var precis detta jag råkat göra, men på mottagaren. Värre än så var det inte Som tur är.

Nu går tv:n som den ska.

Jag har klättrat upp och ner för att få en bra sändning och riktning. Nu är det som det ska.

Tack för ditt tips och resten av er!

Trevlig dag!
 
Om det är twist-on F-kontakt(er) du har så ska dom inte hoppa om det är rätt storlek och rätt monterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.