Låter som ett bra pris. Det blir naturligtvis billigare om du gör det själv, beställer färdiga takstolar osv, men det tar mycket tid. Jag skulle nog slå till på det priset.
 
Jag har inte fått offertert än från elektriker och rörmokaren och ska till banken i morgon. Typiskt😐
Klarar jag 40k för elinstallation i 5rum (10 vägguttag och 6 uttag för taklampa) och dra vatten rör till 4 element?
 
Det var fasen, gör dom gubbarna ett gott jobb så skulle jag nog vilja anlita dom med :)
 
cubix skrev:
Låter som ett bra pris. Det blir naturligtvis billigare om du gör det själv, beställer färdiga takstolar osv, men det tar mycket tid. Jag skulle nog slå till på det priset.
Själv är inget alternativ då jag har 3 småbarn jobbar heltid osv!
Då hade jag varit utan tak i veckor😂
 
Hmm fick förhandsvärderingen idag och trots att denna utbyggnad kommer gå på 7tusen per kvm och är således en kostnadseffektiv utbyggnad så hamnar vi 400tusen under produktionskostnad!
Öken!
 
Något som brukar påverka priset en hel del är hur de väderskyddar under byggtiden. Skall det vara ställning med väderskydd runt hela huset brukar det kosta rejält jämfört med att man hoppas på bra väder och har pressar i beredskap.
 
harry73
MTech skrev:
Hmm fick förhandsvärderingen idag och trots att denna utbyggnad kommer gå på 7tusen per kvm och är således en kostnadseffektiv utbyggnad så hamnar vi 400tusen under produktionskostnad!
Öken!
Jag förstår inte helt hur du menar. Med 7000 per kvm och 70 kvm ny yta, blir värdeökningen 490 000 kr. Din produktionskostnad utan inredning var 300 000 kr och dit maxtak var 500 000 kr för allt.
Menar du att totalkostnaden skulle bli ca 900 000 kr?
 
  • Gilla
hellohello
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag förstår inte helt hur du menar. Med 7000 per kvm och 70 kvm ny yta, blir värdeökningen 490 000 kr. Din produktionskostnad utan inredning var 300 000 kr och dit maxtak var 500 000 kr för allt.
Menar du att totalkostnaden skulle bli ca 900 000 kr?
Nä där missförstod du mig! Jag har fått höja mitt maxtak till en totalkostnad på 550tusen och denna tillbyggnad värderade mäklaren skulle höja värdet på huset med enbart 150tusen! Därav skrev jag 400tusen under produktionskostnad!
 
pelle242 skrev:
Något som brukar påverka priset en hel del är hur de väderskyddar under byggtiden. Skall det vara ställning med väderskydd runt hela huset brukar det kosta rejält jämfört med att man hoppas på bra väder och har pressar i beredskap.
Färdiga moduler som byggs på fabrik så det kommer vara en relativt kort process vid rivning och montage!
 
harry73
Nytt tak och 70 kvm mer boyta innebär bara 150tkr mer vid försäljning?
Var ligger huset på ett ungefär?
 
Den värderingen lät lite märklig, är huset helt nyrenoverat nu? (Innan ev taklyft)..
 
harry73 skrev:
Nytt tak och 70 kvm mer boyta innebär bara 150tkr mer vid försäljning?
Var ligger huset på ett ungefär?
Ja precis, inte riktigt vad jag hade räknat med 😐
Huset ligger på landet i nordöstra Bohuslän!
 
Snigla skrev:
Den värderingen lät lite märklig, är huset helt nyrenoverat nu? (Innan ev taklyft)..
Ja i princip! Allt är renoverat utom kök och tak men det har inte funnits behov för det innan våran tilltänkta övervåning!

Jag är väl medveten om att varje krona man stoppar in inte höjer värdet men så här illa trodde jag inte det skulle vara!

Det är ju inget slott vi bygger utan vi bygger om ett mindre hus till ett vanligt familjehus!
 
Jag tror jag skjuter bygget 2-3år på framtiden så jag kan använda eget kapital istället! Det banken erbjuder nu efter förhandsvärderingen är ett stort privatlån med dålig ränta och aggressiv amortering! Det känns bättre att spara ihop en stor del av privatlånet och inte vara låst till dom här värdelösa villkoren!
Kommer nog byta både bank och värderare när projektet drar igång igen!
Tyvärr band jag mitt nuvarande bolån på 3år i våras annars hade jag bytt direkt!
 
Prata ändå med andra banker.
Ger de en annan värdering så bör du ju kunna lösa frågan ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.