Hej,

Min far fick en Electrolux spis med induktionshäll av mig i present (har inte modellnumret framför mig nu). Spisen har fysiska rattar för att reglera hällens effekt samt ugnstemperatur.

Tyvärr så händer det emellanåt att spisen inte reagerar då man vrider upp reglaget för t.ex. en platta. Vredet kan t.ex. stå på "8" men inget händer och displayen är svart, trots att spisen pipt som den brukar göra då man vrider på reglagen.

Jag har kontrollerat att plattorna haft "last" i form av en kastrull eller liknande, så jag tror inte felet har med själva induktionsfuntionen att göra. Och eftersom spisen piper då man vrider ratten tror jag inte att kontrollern är död heller.... så nu lutar jag mot att det helt enkelt är buggig mjukvara i spisen, som i vissa fall missar att hantera signalerna från encodern i ratten.

Problemet händer ca en gång per dag, och eventuellt händer det oftare om man vrider snabbt på ratten.

Min far stör sig enormt på detta då de trott att vattnet är satt på kokning i och med pipet, men sedan funnit att spisen inte startat. Dock så vet vi inte hur man ska hantera detta, ska man ringa ut en tekniker som får fixa det på garantin, eller vad ska man göra?

Jag har bett min far försöka filma det hela, men han har inte hitintills lyckats få med problemet på film.

Har någon annan råkat ut för något liknande? Vad ska man göra?

Tacksam för tankar och tips.
 
Redigerat:
A
Anmäl under garrantitiden tycker jag är en självklarhet
 
Ja, vi får prova det.

Eftersom felet är intermittent så har vi inte vågat ringa ut någon än, det skulle helt klart kännas bättre om vi hade det hela på film (vid ev. strul med reparatören). Jag kan inte tänka mig att det är fel på just vårt exemplar, eftersom det händer på alla plattor vilket också gör mig tveksam till vad en reparatör skall kunna åstadkomma.
 
Viktigt att just påpeka att det är ett intermittent fel, när man anmäler. Även att det gäller alla plattor.
Nu vet jag inte hur det ser ut i den spisen du har. Oftast är alla regulatorerna kopplade
till ett gemensamt kort innan det går vidare till effektmodulerna. Får du en erfaren reparatör,
så har han med sig det kortet vid första besök.
...och ja, det är alltid bra att ha fångat problemet på film/bild.
 
En liten uppdatering:

Min far ringde Electrolux service och en kille kom och kikade ganska snabbt. Han sade att han inte sett felet innan, men att de kunde byta styrkort, samt att han skulle återkomma inom kort.

"Inom kort" visade sig vara ca en månad, men till sist kom han och bytte kortet och nu verkar problemet vara löst.

Lite synd att han inte hade kortet med sig redan från början, men det var ju tur att det förlöpte utan tjafs iom det intermittenta felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.