Halloj!

Har en Intex pool (6,5 kbm) som vattnet har börjat bli mjölkigt i. Poolen har inte nyttjats överdrivet mycket pga väder. Pumpen har jag försökt att köra så mycket jag kan eftersom det är en liten pump ca 1200L/T och rengjort/bytt filter när jag tyckt det var dags.

Jag har klorat och mätt med stickor och värdena ser bra ut. Problemet är att det börjar se ut som utspädd mjölk och linern känns slemmig, Även saker som ligger kvar i vattnet får samma yta tex temperaturmätare.

Vad är mest troligt att jag gör för fel här?
Är sådär lagom nybörjare på pool.
 
Mjölkigt vatten brukar indikera för högt ph.

Slemmig liner betyder alger. Jag gissar att du inte mäter fritt klor utan totalt klor och då ser du inte det verksamma kloret. Du behöver chockklorera för att reducera bundet klor till fritt klor som kan göra nytta.
 
Chockklorera först och kör pumpen dygnet runt. Har du sandfilter eller papper?
Byt filter om det är papper och blir brunt, har du sandfilter så backspola det.
 
Justera PH och sedan klorera....
 
Jag har Chockklorerat och det slemmiga försvann.
Jag har bytt filterpatron i pumpen. Men i den takt som filtret blir smutsigt så ser det ut som om jag måste byta filter flera gånger i veckan. Det är inte speciellt ekonomiskt tycker jag.

Dock är det fortfarande lite mjölkigt. Jag har kollat värdena varje dag med mätstickor och dem säger att PH är precis som det ska vara.
 
Utan bra filtrering är det svårt att ha ordning på vattnet. De billings patronfiltrena som följer med de enklare rampoolerna är riktigt dåliga.

Mjölkigt: frågan är väl om du mäter rätt....eller om stickorna visar rätt. Kanske kan vara en ide att ta ett vattenprov till när aste poolbutik så får dom möta med fotometriskt utrustning.
 
Det är tyvärr ofta så att ovanmarkspooler med filterpatroner inte klarar att rena tillräckligt bra om det blir obalans i vattnet utan då behövs ett sandfilter.

Först och främst (som Mathias redan sagt) så måste du se till att Ph blir korrekt. Vanliga mätstickor är inte att lita på fullt ut om det är alger/obalans i vattnet. Köp tabletter eller om du har en poolfirma i närheten åk iväg och kolla.

När du vet att Ph är ok (vänta minst 24 timmar mellan varje justering) kan du chockklorera igen och lägga i ett par flock-kuddar. Kör pumpen dygnet runt!

Hjälper inte det efter fyra-fem dagar är det antingen att köpa sandfilter eller byta vatten...
 
Jag har fått tips om att jag ska Flocka vattnet med flockmedel. Dock är frågan hur passa bra det fungerar när man har ett sådant filter som jag har.

Det finns även "klar pool" men vad är det till för?
Och små klortabletter verkar svårt att hitta, Jag hade mindre sen innan men dom börjar ta slut och det som säljs verkar bara vara stora tex 1 tablett för 20kbm.

Håller med er fullt ut att medföljande pump är ett skämt. Det är dessutom den minsta modellen som är på ca 1200L/tim som sagt och poolen är på 6,5kbm. Jag kör pumpen iprincip alltid. Satte i ett nytt filter igår kväll, Ska kontrollera det ikväll.

Varit inne på ett sandfilter, drog upp det i en annan tråd men var osäker på om det är värt att satsa på så här sent på året då poolen troligtvis kommer plockas ner i Oktober, beroende på vädret.

Ska kolla om det finns en butik i närheten som kan mäta vattnet åt mig, Kan vara bra att få reda på vad för fel man har gjort. Och som ni säger, Stickorna är kanske inte så bra.

anders07: Jag har tittat på den pumpen, Det blir väl runt 10kbm/tim om jag räknar rätt. Alltså så hinner allt vatten cirkulera på mindre än 1 timme, Jämfört med nu som är drygt 5timmar.

Synd att rubinpool tar 375kr i frakt. Lagom dyrt.
 
Redigerat:
Med en flockpåse så fastnar det i påsen så testa det. Det finns även påsar tror jag som man kan sätta in i filterpumpar för flockning. Tänk på att flockningen bara tar "partiklar", så du måste ändå få balans på Ph och få bort ev. alger som finns i vattnet först.

Alltid svårt att veta men om ni använder poolen mycket (och fortsätter nästa år) skulle jag säga att det ändå är värt att skaffa ett litet sandfilter...

Du kan ju ha en "dosett", en sån som flyter i poolen för att dosera klor. Har din pool en "riktig" skimmer kan du lägga i veckoklor också, klipp bara bort lite av ett hörn på påsen för veckokloret så det smälter väldigt långamt.
 
Flockmedlet är i en flaska i flytande form, ingen "påse"
Aldrig sett klor i påse heller, utan bara "tabs"
Har ingen skimmer eller andra bekvämligheter :)
 
Det finns flockningsmedel i "kuddar", en påse egentligen som flyter omkring i poolen och samlar flockningen så den inte hamnar i filtret (eller åtminstone inte lika mycket).

Veckoklorpuckar är inne i en påse normalt sett. I burken ligger alltså puckarna i individuella påsar... åtminstone alla märken jag hade innan jag byggde pool med saltklorinator.
 
Ah ok där ser man på. Får prova detta och se, Var inte så farligt dyrt.
Tycker man köper mer och mer saker till poolen helatiden :)

Nästan så att det blir enklare att skaffa en ordentlig på typ 30-40kbm med alla möjliga tillbehör :)
Nu är det väldigt mycket manuellt.
 
Skräp också, nu har min börjat grumla till sig. Undrar om detta är relaterat?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det där ser inte bra ut... alger...

Samma resa för dig då, osiris...

En "riktig" pool har ju förstås bättre grejer och man kan koppla till värme, sandfilter, etc. på ett bättre sätt. Naturligtvis kan man ju köra VP och sandfilter till en liten ovanmarkspool också men det kanske känns lite avigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.