Mycket bra sammanfattning av MartinP666
 
  • Gilla
jilldris och 1 till
  • Laddar…
D
Alla märken blir bättre för varje år. Har själv en 330x och är supernöjd. En snabb goggling på robotar bekräftar dessutom att gapen minskar men ännu är det 330x som vinner flest test.

Har inte connect och avvaktar tills den fått några uppdateringar innan den blir aktuell för mig.

Vi har en tomt på strax över 2000 med mycket uppvuxna träd som fäller både stora och små grenar. Knivarna slits men har inte gått sönder. Barnens leksaker har också klarat sig. Sånär som på en fjärillshov som låg på marken och blev tuggad. Funkar klockrent trots många fasta hinder och studsmatta.
 
Jag slår också ett slag för AM 330X.
Min rullar på tredje säsongen nu och är hittills felfri, inga stopp alls som kan relateras till klipparens funktion. Driftssäkerheten är verkligen imponerande.
Den är också mycket lättskött, många vill inte hålla på och greja för mycket. Med GPS-styrning, vädertimer och automatisk passagehantering behöver inga manuella val göras alls om man inte vill, plug and play!

Någon gång vid regn har den hamnat på fel sida slingan, alltid beroende på att den kanat förbi på väg ner mot slingan på svåra ställen som inte följer installationsanvisningarna. Efter montering av terrängkitet förra året har det bara hänt en gång.

Jag tycker inte den är för dyr, flera av Stigas robotmodeller är dyrare, de är säkert också bra men jag har ingen erfarenhet av dem. Man hör inte mycket om dessa vilket väl får anses som ett bra tecken(y)

Framförallt är en 330X mycket billigare än en kvalitetsåkgräsklippare som var alternativet, min förra Stiga park kostade 40k:rolleyes:
 
Redigerat:
Jag röstar på Viking, grannen har en sådan och jag väntar på min
 
Vore intressant med en tråd om just den gröna Viking klipparen. Kan inte minnas det finns någon tråd med just hur den fungerar som robot; å då menar jag både ris o ros om den.
 
Mikael_wi skrev:
Börjar tröttna lite på min Bosch indego, vill ha en klippare som man vet funkar, gärna med en app så man kan följa i sin telefon hur den klippt.

Vilken är bäst om man inte tänker på budget?

Har sett många fina gräsmattor där det står en huskvarna på.

Har en del kvistar och småsten och där har indegon funkat fint med sin teknik med knivar.
Alla gånger en Allett Kensington 20K med samtliga utbytbara kasetter .. så fort jag får 25' över.
 
Om det bara är bästa möjliga klippresultat man är ute efter så är det en cylinderklippare man ska ha, motordriven eller ej.
 
Huddingebo skrev:
Om det bara är bästa möjliga klippresultat man är ute efter så är det en cylinderklippare man ska ha, motordriven eller ej.
Motordriven eller ej? Vadsägeru? Nejnej nej. Motordriven ger långt många fler klipp per meter, och blir på så sätt överlägsen med den stora budgeten.
 
Kör Automower 330X med installation från leverantören.

Den bara går och går och har förvandlat vår skogstomt med 1100 kvm gräs till en grön oas.

Mossan som det fanns en hel del av har helt försvunnit.

Kvalité innifrån och ut, från HQ som nu har byggt automower sedan 1995, så de har massor av erfarenheter genom åren.

Knivarna har klarat 2 månaders daglig klippning, då med grenar som trillar ner, vilket vi förstås rensar från gräsmattan när vi är hemma.

Har gått över från en åkgräsklippare yrkesmaskin Toro och ångrar inte en minut av detta.

Det finns massor av smala passager, men den tar allt löpande, förmodligen med stor hjälp av den inbyggda gps.

Terrängdäck la vi på direkt vid nyleverans och klarar alla sluttningar med maximallutningar både vid torrt och regnigt underlag.

Kan lätt rekommendera denna om man vill ha en helt problemfri robotgräsklippare, inte rädd att resa bort långa perioder, kanske finns någon annat fabrikat, men denna har gjort väl ifrån sig.

Står i laddstationen 70 minuter och klipper 4 timmar och 35 minuter på denna laddning, väldigt bra då det inte blir många ladd cykler per dygn, mycket bra för hållbarheten för batterierna som är 2 till antalet med totalt 6,4 amp.
 
låter som en 330x, nästa säsong kanske den fått en efterträdare
 
Sannolikheten för det är stor iaf. Har ju kommit en hel del nya modeller ir, så nästa år blir säkerligen inget undantag. Köpa robotklippare nu mitt/slutet av sommaren känns bara dumt.
 
Jag tror snarare att nuvarande modeller kommer att leva åtminstone 4-5 år innan nytt kommer. I alla fall om HVA följer tidigare utvecklingstakt.
Bästa köpet är nog en ny 220AC eller 230 på utförsäljning. Kom ihåg: det är en gräsklipppare som skall klippa gräs som efterfrågas. ;)
 
Redigerat:
elpaco skrev:
Motordriven eller ej? Vadsägeru? Nejnej nej. Motordriven ger långt många fler klipp per meter, och blir på så sätt överlägsen med den stora budgeten.
Det är ju sant! Jag tänkte inte på det. Fast de manuella cylinderklippare jag har haft/prövat har alla klippt mycket bättre än de med roterande kniv/ar.
 
peternicklas skrev:
Ja, kan konstatera att du tyvärr lever i din egen lilla värld!
Jösses......undrar vem som lever i sin egen lilla värld
 
Huddingebo skrev:
Det är ju sant! Jag tänkte inte på det. Fast de manuella cylinderklippare jag har haft/prövat har alla klippt mycket bättre än de med roterande kniv/ar.
Har du sett hur en gräsmatta ser ut efter något år med en robotklippare med rakblad? Vet inte hur det skulle kunna bli bättre än så med cylindrar, speciellt som robotarna är så lätta att det inte blir några märken i gräsmattan annat än där hjulen trycker ner gräset - som dock ställer sig upp igen efter någon timme eller så.

Dessutom måste du klippa gräset nästan dagligen för att hålla det kort, och eftersom i princip ingen gör det i verkligheten så kommer mattorna som klipps med robot för det mesta att se mycket bättre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.