Min Makita-park börjar ha några år på nacken och jag har skruvat tak och reglar den senaste månaden, dagligen, så nu såväl 18V batterierna (mestadels BL1830) som anslutningen vissa maskiner blivit lite slitna och ibland svåra att ta loss. Vad kan man smörja plastspåren med som inte riskerar att isolera de elektriska kontakterna (knappast siliconspray t.ex.)?
 
små mängder siliconspray, kanske applicerat med tuss var min första tanke.
Nästa var att gnida in parafin på ytorna.
Oavsett tvätta med sprit eller likande innan,

Antagligen fungerar WD40 lika bra... :D
 
Paraffin eller vaselin.

Protte
 
Litiumfett?
 
Det är nog för kletigt. Prova parafin, det brukar göra susen på andra ställen.
Man vill ju inte att det ska samlas bös där, mest att det ska glida lättare.
 
Vitt vaselin.
Aldrig någonsin silkonolja i närheten av något som skall leda ström.
 
Ett billigt värmeljus...inget som är kladdigt...då fastnar det bara damm...
 
Johan Gunverth skrev:
Vitt vaselin.
Aldrig någonsin silkonolja i närheten av något som skall leda ström.
Väl medveten om det, därav frågan.

Är vaselin och paraffin verkligen elektriskt ledande?

Själv går jag i tankarna på något grafitsmörjmedel, men jag är rätt okunnig om det här.
 
norrbottenstorpet skrev:
Väl medveten om det, därav frågan.

Är vaselin och paraffin verkligen elektriskt ledande?

Själv går jag i tankarna på något grafitsmörjmedel, men jag är rätt okunnig om det här.
Känns som jag är den enda som inte förstår risken med att använda silikonolja på ett 18V batteri.
Vad skulle ens teoretiskt kunna hända?
Jag skulle utan eftertanke ta närmsta smörjmedel som jag fick tag i, tror både jag och batteriet skulle överleva det.
 
Som jag förstått det så är siliconolja smittsamt, det smetar ut på ytor man kommer åt och är mkt svårt att torka bort. På träytor omöjligt att torka bort, och hindrar andra ytbehandlingar från att få fäste.
 
Peter2400 skrev:
Känns som jag är den enda som inte förstår risken med att använda silikonolja på ett 18V batteri.
Vad skulle ens teoretiskt kunna hända?
Jag skulle utan eftertanke ta närmsta smörjmedel som jag fick tag i, tror både jag och batteriet skulle överleva det.
I ett gnistgap bildar silikonolja kiseldioxid, d.v.s. vanlig sand. Det leder inte ström så bra och skapar därmed glappkontakt och överhettningsproblem ;)
vitt vaselin bildar kolmonoxid och paraffin bildar koldioxid.
På 80-talet var det populärt att impregnera sin kameraväska med silikonolja. Ett par år senare slutade kameran som låg i väskan att fungera elektriskt.

http://www.kbs.se/pdf/bil_p00.pdf
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Du ska inte smörja kontaktytorna, bara plasten i styrningen.
(El)Kontaktytorna ska vara rena.

Protte
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Y
Är all "vitt vaselin" lämpade för fylla elkontakter såsom släpvagnskontakten?
Även Apotekets?

Har rengjort oxid, med spray och skrapning, samt lagt på nån underhållsspray, torkat av överflödet och tänkte dutta i vitt vaselin före jag slutligen klämmer ihop honan och hanen.

53012_hjartats-spc-vitt-vaselin-100-ml_7312440004481_a1c11.jpg
 
Funkar fint.
 
Klart att det funkar med vaselin, dock är batteripolfett lite "segare" och stannar kvar och skyddar längre.
Finns på B-tema för 35:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.