Hej!

Jag har en 40 kvm stuga som står kallställd stor del om året. Ingen el finns.

På ena väggen som går mot söder och lyser solen in genom 2 stora fönster till vardera rum. Där finns inga ventiler idag utan på våren blir det lätt fuktigt där. Tänkte nu installera frånluftventiler i respektive rum för att fuktig luft lätt ska ta sig ut under våren. Det borde väl funka?

Har även en ide om att installera en solcellsdriven fläkt på toaletten. Toaletts vägg är också mot söder. Tänkte att solcellen får vara avstängd under höst/vinter/vår men på under sommaren och då jobbar den aktivt under förmiddan. För att få luftväxling när vi är där. Verkar det klokt?

//Jonas
 
Det finns luftsolfångare som ventilerar med uppvärmd luft när solen skiner. Med en sådan kan du få det torrare i stugan. http://www.solarventi.se/ är ett exempel, men det finns även hembyggen. Självdrag fungerar när det finns en större temperaturskillnad eller när det blåser. Det är troligen inte då du har störst behov av att ventilera. Att det blir fuktigt beror till stor del på att det är fuktigt ute också. Det är svårt att få torrare inne än ute om det inte också är varmare inne än ute.
 
Stugan är i norrland och det är särskilt på vårvintern när solen lyser in och värmer inne i stugan. Då blir det lätt frost på rutan/väggar när temperaturen sjunker igen.
 
Om solen värmer inne i stugan (genom fönstren), så har du ju en 1/2 "Solarventi". Det som fattas är någon, gärna soldriven fläkt, som tar ut inneluften (=frånluftfläkt). Själv har jag 2 gästhus med Solarventi, men "Stora huset" har en inglasad altan och sedan tar 2 ventiler hand om friskluftintag + 1 SeparettToa med (kontinuerlig) frånluftfläkt hand om utblåset. Fungerar alldeles utmärkt ! :)
 
HasseTeknik skrev:
Om solen värmer inne i stugan (genom fönstren), så har du ju en 1/2 "Solarventi". Det som fattas är någon, gärna soldriven fläkt, som tar ut inneluften (=frånluftfläkt). Själv har jag 2 gästhus med Solarventi, men "Stora huset" har en inglasad altan och sedan tar 2 ventiler hand om friskluftintag + 1 SeparettToa med (kontinuerlig) frånluftfläkt hand om utblåset. Fungerar alldeles utmärkt ! :)
OK, så du har kontinuerlig genomströmning i "Stora huset" under alla årstider?
 
Ja via en fläkt i "Separett-toan".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.