Jag bor i en BRF i sthlm . Vi har en ganska stor tomt. Nu börjar snackat gå i området att några barnfamiljer skulle vilja ha en pool på tomten, riktig pool. Oavsett hur grannarna skulle ställa sig till en pool vid en ev. framtida motion så börjar jag fundera på ev. fallgropar. Något som spontant ploppar upp i tankarna är ;

Myndighetskrav?
Drukningsrisk o skydd mot detta, inhängnad?
Störande ljud från unga badgäster
Skötsel av pool?, mätning av klor o bakterier?
Vem kan och skall sköta poolen?
Hur fyller man en pool med vatten 30-50meter från fastigheten? Slang från utkastare?
Krävs elektriskt reningsverk?

Någon med erfarenhet?
 
Det är inte säkert att det måste vara bygglov, dock måste man ha skydd mot att barn kan trilla i. Så antingen inhägnat eller ett överdrag som tål att gå på.

Man fyller med vanlig utkastare men det tar lång tid.

Reningsverk är ett måste och det krävs ström.

Om det är en BRF så skulle jag låta leja ut arbetet med skötseln eller att en i föreningen får det som uppdrag med ett arvode.
 
Bara drunkningsrisken gör att jag hade röstat nej omedelbart, och framför allt om jag haft egna barn. Riskstratifiering är något många barnfamiljer är dåliga på. En bruten arm är inte hela världen. Att fiska upp en unge från botten slutar sällan bra. Bygg därför en ordentlig lekplats istället.

Sedan låter det som en dyr historia i längden. Även om det inte kostar speciellt mycket att anlägga poolen så blir löpande kostnaderna antagligen desto mer. Dess utom räcker det med att en unge lägger en skitkorv i poolen så behöver man sanera den för x antal tusenlappar. Lägg där till allt ordinarie underhåll. Med tanke på vilket krig det kan vara i vissa Brf om trapphusstäd och gräsklippning så har jag svårt att se att man inte skulle bli så illa tvungen att leja ut underhållet. Hur skall ni förhindra att det inte kommer badgäster utifrån?

Hur skulle ett poolbygge påverka föreningens ekonomi?
 
På det rent formella planet bör ni också undersöka hur det går ihop med föreningens stadgar osv. Detta innebär ju dels en stor investering i fast egendom, dels avsevärda skötsel och underhållskostnader för föreningen.

Det är tänkbart att detta är ett beslut som måste tas antingen enhälligt, eller med 2/3 majoritet (och i så fall godkännande i rätten efteråt). Jag säger inte att det är så, men det behöver ni kolla innan det går till omröstning på en föreningsstämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.