End skrev:
Betänk att glättad yta dammar av sig rätt mycket. Det var därför jag bestämde mig att slipa ner till synliga ballasten. Om du orkar och är noga kan du också slipa med en handhållen maskin i några dagar men det är snudd på helvete med vibrationerna :) Kräver en del tålamod!
Tar du handhållen klarar du dig på ca 6000 kr men det svåra blir att få ytan plant, för segmentet till handhållna maskiner är 125 och 130 mm, men inga problem att få ytan bli blank.
Men går dessa att hyra?

Skulle kunna tänka mig en yta som är något mitt i mellan glättad och så fint polerad som din. Det behöver inte vara en så otroligt perfekt yta jag har inget emot lite grövre / fulare yta men slipper gärna damm.
 
Om man tar in folk så blir det ingen prisskillnad om de ska göra det blankt eller halvblankt för en så pass liten yta.
Diamantsegment till stora maskiner är som sagt svåra att hyra om ens möjligt, så du kan kanske ta reda på vad de kostar att köpa segment lösa (om du inte ska ha blankt räcker det med steg 1-3 el. 1-4) och addera hyrkostnaden för själva maskinen.
Även slipad yta dammar av sig om än mindre, så kemikaliker kommer måste du ha i varje fall.
Hade jag varit i ditt ställe med den ekonomiska situationen hade jag nog slipat för hand med en vinkelslip för att få bort betonghuden och sedan köra med några HTC segment till handhållna maskiner.
 
Hur halt blir det på vintern?
 
Niteowl skrev:
Hur halt blir det på vintern?
Fruktansvärt halt om det bara är lite is eller jättelite snö. Fick tipset av min slipare att inte salta för med tiden så förstör du betongen. Men vad ska man ut på uteplatsen och göra mitt i vintern?
 
Grilla?
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Jag gör ett försök att väcka liv i denna tråd, funderar på att göra motsvarande som Suhagg.

Hur gick det Suhagg? Vilket fall hade du på uteplatsen? Hur bred grusremsa till huset? Funkar avrinningen bra?

Hur tjock gjorde du plattan och hur mycket singel under?

Ja, det var väl alla frågor för tillfället :)!
 
Crebel skrev:
Jag gör ett försök att väcka liv i denna tråd, funderar på att göra motsvarande som Suhagg.

Hur gick det Suhagg? Vilket fall hade du på uteplatsen? Hur bred grusremsa till huset? Funkar avrinningen bra?

Hur tjock gjorde du plattan och hur mycket singel under?

Ja, det var väl alla frågor för tillfället :)!
Fall. Ca 1-2cm per meter. Dvs kanske 4-5cm på min platta som är ca 4m ut från huset. Skadar nog inte med några cm till. Inget du märker när du går på det. Funkar fint för mig för gjutningen är perfekt och slipningen lika så.
La 5cm frigg emot husets grund. Men tog bort översta cm eller två så det översta kakan på betongen ligger direkt emot husets grund. Inte rört sig något alls bara en fin spricka imellan de två.

Singlade samma som huset. Markduk och sedan ca 30-40cm. Noga med vibben. 10cm frigg. Ett armeringsnät. La en enkel armering utmed hela kanten på plattan också. Tjocklek på betongen ca 8-12cm.

Sen slip på detta. Blev perfekt. Inga sprickor att tala om nu så här några år senare. Jag har den helt obehandlad. Borde nog ha haft något som täpper igenom porerna i betongen. Har falu på huset och det har missfärgat plattan lite på några ställen, Patina säger Ernst och jag håller med :)

Sommardagar blir den riktigt varm. Okej att gå på men inte behagligt att stå still på helt barfota.
Desto skönare på sommarkvällen när det börjar bli kallt ute och plattan är fortfarande varm och skön.
Skötseln av den har bestått i att jag spolar av den med slang någon gång i bland när det är mycket skärp. Annars underhållsfritt.

Summering. 100 gånger bättre och snyggare än någon eländig terrass i impregnerat virke!!!
 
  • Gilla
Cookhie och 5 till
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Fall. Ca 1-2cm per meter. Dvs kanske 4-5cm på min platta som är ca 4m ut från huset. Skadar nog inte med några cm till. Inget du märker när du går på det. Funkar fint för mig för gjutningen är perfekt och slipningen lika så.
La 5cm frigg emot husets grund. Men tog bort översta cm eller två så det översta kakan på betongen ligger direkt emot husets grund. Inte rört sig något alls bara en fin spricka imellan de två.

Singlade samma som huset. Markduk och sedan ca 30-40cm. Noga med vibben. 10cm frigg. Ett armeringsnät. La en enkel armering utmed hela kanten på plattan också. Tjocklek på betongen ca 8-12cm.

Sen slip på detta. Blev perfekt. Inga sprickor att tala om nu så här några år senare. Jag har den helt obehandlad. Borde nog ha haft något som täpper igenom porerna i betongen. Har falu på huset och det har missfärgat plattan lite på några ställen, Patina säger Ernst och jag håller med :)

Sommardagar blir den riktigt varm. Okej att gå på men inte behagligt att stå still på helt barfota.
Desto skönare på sommarkvällen när det börjar bli kallt ute och plattan är fortfarande varm och skön.
Skötseln av den har bestått i att jag spolar av den med slang någon gång i bland när det är mycket skärp. Annars underhållsfritt.

Summering. 100 gånger bättre och snyggare än någon eländig terrass i impregnerat virke!!!
Ah, svar även på min missade fråga om hur lutningen upplevs, lysande .-)!

Frigg = frigolit?
Hm, så du lade frigolit under plattan med, det hade jag egentligen inte tänkt göra. Och jag hade trott att jag skulle slippa undan med ca 20 cm singel.

Tack för det omfattande svaret!
 
Crebel skrev:
Ah, svar även på min missade fråga om hur lutningen upplevs, lysande .-)!

Frigg = frigolit?
Hm, så du lade frigolit under plattan med, det hade jag egentligen inte tänkt göra. Och jag hade trott att jag skulle slippa undan med ca 20 cm singel.

Tack för det omfattande svaret!
Frigg = frigolit, cellplast

Tror inte det är några problem med 20cm grus och utan frigg. Allt beror på dina markförhållanden. Bara du som kan avgöra det. Men dumsnålhelt straffar sig i längden :)

till 50kvm
20cm grus extra = 2000kr?
10cm frigg = 3000kr?

Bara höftar till lite nu.

Sen ska du lägga pengar på gjutning och slip för 40-50.000kr. Gör det ordentligt!

Jag kollade aldrig på någon ytbehandling för att undvika missfärgning från div spillda vätskor eller det som min falufärg gjort. Det ångrar jag nu så kolla upp ytbehandling i samband med slipningen. HTC är ju duktiga på detta. Kostar en del men det är ju i det flesta fall en engångskostnad.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Frigg = frigolit, cellplast

Tror inte det är några problem med 20cm grus och utan frigg. Allt beror på dina markförhållanden. Bara du som kan avgöra det. Men dumsnålhelt straffar sig i längden :)

till 50kvm
20cm grus extra = 2000kr?
10cm frigg = 3000kr?

Bara höftar till lite nu.

Sen ska du lägga pengar på gjutning och slip för 40-50.000kr. Gör det ordentligt!

Jag kollade aldrig på någon ytbehandling för att undvika missfärgning från div spillda vätskor eller det som min falufärg gjort. Det ångrar jag nu så kolla upp ytbehandling i samband med slipningen. HTC är ju duktiga på detta. Kostar en del men det är ju i det flesta fall en engångskostnad.
Det är det där att jag nog inte får in en grävmaskin där utan måste gräva förhand som gör att jag snåltänker :).

Tack för all information!
 
Crebel skrev:
Det är det där att jag nog inte får in en grävmaskin där utan måste gräva förhand som gör att jag snåltänker :).

Tack för all information!
liknande kör du in på 60-80cm bredd. Fan hålla på och handgräva det är ju inte 1800-talet längre. Leksaker är till för att användas :)

1023015422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, del av dagens insats var att dystert betrakta det hela och inse att det måste till något sådant. Och få iväg det man gräver upp någonstans för det får inte plats någon annanstans.. Köper nog in den tjänsten, inget jag har lust med. (Verkar kul att gräva men inte att åka skytteltrafik med jord.)

Vilket nog innebär att det får vänta tills nästa år så att det hinner rinna in lite pengar efter att elektrikern och röris har varit här och kopplat in nya tillbyggnaden i systemet. Men det ordnar sig :)!
 
Har en lätt glättad uteplats som jag haft obehandlad i några år. Nu är jag trött på dammiga sockar och sen är den rätt besvärlig att hålla ren. Skulle det inte funka med ett varv betonglack blandat 1:1 med vatten sedan ett varv till med ren betonglack eller har ni några andra förslag? Tacksamm för svar
 
End End skrev:
Om man tar in folk så blir det ingen prisskillnad om de ska göra det blankt eller halvblankt för en så pass liten yta.
Diamantsegment till stora maskiner är som sagt svåra att hyra om ens möjligt, så du kan kanske ta reda på vad de kostar att köpa segment lösa (om du inte ska ha blankt räcker det med steg 1-3 el. 1-4) och addera hyrkostnaden för själva maskinen.
Även slipad yta dammar av sig om än mindre, så kemikaliker kommer måste du ha i varje fall.
Hade jag varit i ditt ställe med den ekonomiska situationen hade jag nog slipat för hand med en vinkelslip för att få bort betonghuden och sedan köra med några HTC segment till handhållna maskiner.
Hej End vilken betongkvalitet har du använt till betongaltanen samt ballast?
 
T Trompenberg skrev:
Hej End vilken betongkvalitet har du använt till betongaltanen samt ballast?
Använde C32/40, standard alltså.
Till uteplats spelar nästan ingen roll vad man använder, bara man vibrerar betongen ordentligt och noga om det ska slipas så man slipper porer under betonghuden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.