Hej,
Lägger ut några bilder på ett av sommarens projekt, en omläggning av en gammal sten-uteplats.
De gamla kalkstensskivorna hade spruckit flera ställen, fogarna likaså. Jag tror orsaken var bl.a. att skivorna var lite för tunna.
Jag fick tag på lokalt producerad (Sandvik) röd kalksten (som är den snyggaste enl. mig) med båda sidorna släta (hyvlade?). De är i samma bredd men i fallande längder. Det är ca 12 kvm som är omlagd. Fogen är 12 mm (en plyfa tjocklek) och med cement fogar.

Stenläggning-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla skivorna borttagna och ett nytt lager stenmjöl pålagt och avvägt för att höja ca 30 mm och säkra avvrinning.

Stenläggning-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla nya skivor utlagda med 12 mm mellanrum.

Stenläggning-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogning med cement. Det gick åt många P3 dokumentär i lurarna under arbetet, mycket enformigt...

Stenläggning-04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättade rent överskott efterhand.

Stenläggning-05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenläggning-06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigfogat! En liten cementkant skall till för att låsa ihop sidorna och hålla kvar stenmjölet.

Visst blev det bra? :)
 
  • Gilla
johel572 och 10 till
  • Laddar…
Hur snyggt som helst!
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
Jäkligt snyggt, är det halt på vintern?
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
Ser fint ut!

När man lägger om en gammal stenläggning, räcker det med att lägga på stenmjöl för det mesta. Eller måste man ta bort gammalt underlag och så att säga "börja om med grundmaterial"? Jag har nämligen en altan som är lagd ca -85 och den är skev och dålig nu och behöver läggas om. Jag har sett framför mig att jag måste dels ta bort stenen (betong med dansk sjösten på) och dels ta bort underlaget och göra om allt. Men om det går att slippa det blir ju jobbet bra mycket mindre omfattande och enklare..!
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
Om den gamla stengången hållit sig bra och inte rört sig finns det ingen anledning att riva bort mer än plattorna och lägga nytt.

Sen beror det ju lite på om du kan acceptera någon cm-högre plattor, så du får plats med sättgruset? Annars får du helt enkelt bara ta bort lite innan.

Men använd hellre makadam 2-5 än stenmjöl - jag tycker det är lättare att sätta i. Myrorna ska trivas mindre sägs det också, men om det är sant vet jag inte :)
 
Redigerat:
Om halkan... Vet inte än, jag lade det nu i sommar... Vi kommer inte sitta där på vintern och entrén ligger vid sidan av så vi kommer inte ha några bekymmer med halka. troligtvis blir det ganska halt.
 
magda136 skrev:
Ser fint ut!

När man lägger om en gammal stenläggning, räcker det med att lägga på stenmjöl för det mesta. Eller måste man ta bort gammalt underlag och så att säga "börja om med grundmaterial"? Jag har nämligen en altan som är lagd ca -85 och den är skev och dålig nu och behöver läggas om. Jag har sett framför mig att jag måste dels ta bort stenen (betong med dansk sjösten på) och dels ta bort underlaget och göra om allt. Men om det går att slippa det blir ju jobbet bra mycket mindre omfattande och enklare..!
Håller med "Mexitegel", finns ingen anledning att ta bort det gamla underlaget om det ligger bra, bara fylla ut och jämna av isf. Lägger man nytt material (sten) med annan tjocklek kan man ju förståss vara tvungen att anpassa.
 
mexitegel skrev:
Men använd hellre makadam 2-5 än stenmjöl - jag tycker det är lättare att sätta i. Myrorna ska trivas mindre sägs det också, men om det är sant vet jag inte :)
Jo, så är det. Sand eller stenmjöl "flyttar" myrorna lätt medans 2-5 makadam är mer svårflyttat och därmed mer "myrsäkert". För vem vill ha en massa myrbon under plattorna......
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bankeryd skrev:
Fogning med cement. Det gick åt många P3 dokumentär i lurarna under arbetet, mycket enformigt...
Fråga från okunnig. Kan man inte foga på samma sätt som när man fogar kakel/klinkers? Eller är cement för fast? Torktid?
Väldigt snyggt blev det iaf (y)
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
Väldigt vacker natursten! Grattis! Den är inte hyvlad, utan sågad. Om du tittar på denna bild så är den främre raden hyvlad och de övriga bakom sågade. Hyvlat är dyrare och ger en ljusare yta med mörkare gropar. Stenen på bilden är röd kalksten från Kinnekulle. Det klassiska sättet att lägga kalksten på är utan fog i bruk, med en gjuten platta under. Men mer modernt är att skita i plattan och padda på ordentligt istället. Jag tycker iaf din läggning är riktigt snygg.
 
Gjuten platta under? Jaha, där ser man - man lär sig något nytt varje dag :)
 
mexitegel skrev:
Gjuten platta under? Jaha, där ser man - man lär sig något nytt varje dag :)
Japp så är det. Pratade med säkert fem murare och de var samstämmiga. Nu pratar vi alltså om man lägger foglöst i bruk, vilket alltså gjuter fast allt i en stor kaka. Med riktigt bra underarbete kan man våga sig på att skita i plattan, men det var inte rekommenderat. Även leverantören av kalksten förordade plattan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.