Jag har en tre år gammal Toro Super Recycler 53 AD som jag varit mycket nöjd med. MEN jag har tyckt att den slamrat en del när jag kört och funderat lite över det men den har låtit så från start så...
Förra gången jag klippte körde jag på en rejäl sten som låg gömd i gräset vid vägkanten. Det lät INTE bra men över alla under så tuffade gräsklipparen vidare efteråt.

Idag så lade den av... när jag drog i startsnöret så var det helt stopp. Rubbades inte. Jag kikade i oljetråget - helt tomt fastän jag fyllde på för ett tag sedan. Det rök lite ur från öppningen.
Så skulle jag nu tömma bensinen - fyllde helt innan jag började klippa - nu var det kanske en tredjedel kvar!!! Den borde varit i princip full...

Okej, nu till min fråga!
Jag tänker att motorn skurit eller att jag kört av någon kraftöverföringsgrej förra gången? Eller vad tror ni?
Är det lönt att reparera eller blir detta troligen en dyr affär? Maskinen kostade 6- 7.000 när jag köpte den.

Hoppas att någon kan råda mig!
 
Förra året ställdes jag inför samma fråga. Min MTD åkklippare (6 år gammal) skar och en ny motor kostar ca 7000 kr hos Briggparts och en del jobb med att byta den. Jag gjorde bedömningen att klipparen var så pass bra, därför bytade jag motorn. MTD är väl inte direkt någon kvalitetsklippare, men den gör sitt jobb och slitdelarna är billiga. Med ny motor blev den starkare och hade ett högre varvtal än tidigare. Efter några månader börja problemen. Allt vibrerar sönder, spricker eller går sönder. Det blev ständiga reparationer och jag kunde bara konstatera att jag nu har en skrotmaskin med ny motor. I våras bytte jag bort den mot en robotklippare. Jag fick då 4000 kr för den i inbyte.
Jag har lärt mig att aldrig satsa pengar på en gammal klippare
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
M
Låter som blocket spruckit och olja runnit ur, och antagligen något trasigt med tank eller förgasare då bensinen verkar försvinna. Har du sett någon pöl där den stått eller ser du på motorn att det läcker någonstans?
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
jag körde på ett järnrör med min klippare. Då var det vevaxeln som blev krokig. Tog lös den och provade pressa den rak men fick inte till det så köpte en ny för 700pix. Men jag körde inte min klippare efter jag kört på röret så din motor kanske har hunnit gå sönder mer. Jag brukar se sådana reparationer som att man kan alltid lära sig något(teknikintresserad). Du har ju en kvallitetsklippare så jag hade absolut tagit isär motorn. Den sitter ju oftast bara på 3-4bult o chassit sen kan man ta upp den på bänken och dela på den. Gör det och kika om du hittar något:)
//
M
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag kan inte se något läckage faktiskt - lite, lite olja precis vid tråget men inte mer än att det kan vara lite spill från när jag hällde på ny olja efter jag upptäckte att den var tom.
Kanske skall jag göra som trojlee föreslår; plocka av motorn och kolla igenom den. Även om jag inte kan laga den så lär jag mig ju alltid något på det! :)

Så får jag fråga grannen snällt om jag får låna deras klippare den här gången (om de nu vågar det efter min vårdslösa körning!) ;)
 
Prova att dra runt motorn baklänges får du den att snurra så kan den gå ingen. En bekant hade en snöslunga som skär men den drog han bakvägen och fick igång och kör med fortfarande men nu kollar han oljan lite oftare.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Något som präglade den här helgen var en ihållande otur (det var nästan som )
 
Inget behöver ha gått sönder i samband med stenkörningen. Gräsklipparmotorer är ganska grovhuggna och konsumerar olja i olika grad även om de är friska. Det är viktigt att hålla koll på förbrukningen.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
...som om någon kastat en förbannelse på mig... MEN helgen präglades också av att allt löste sig nästan mirakulöst! 😊

Jag pulade lite, rensade gräs som fastnat under kåpan till drivremmen, fyllde på olja, torkade av stiftet, drog kniven baklänges m.m.
Och någonting under allt detta så "lossnade" motorn och det gick att dra i startsnöret!
OCH den startade! Tjohoo!
Och klarade att klippa hela gräsmattan utan problem! 😀

Undrar om någon har haft en voodoodocka av mig den här helgen! Jag har aldrig varit med om så här många konstigheter och struligheter på en och samma gång!

Tack för alla svar!
 
  • Gilla
lassab999
  • Laddar…
Och tydligen försvann första delen av inlägget också... men oturen skall vara borta nu - det är jag säker på! 😉
 
R
Kanske var det så att du körde med nästan ingen olja och då nöp kolven fast i cylindern - bom stopp. När cylindern fått svalna o blivit mindre gick den att rubba igen. Var noga med att byta olja varje år, då vet du att du har tillräckligt med olja i maskinen.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Det låter som en väldigt rimlig förklaring. ☺
Nu håller jag noga koll på oljan kan jag säga!

Och igår var det klippdax igen och maskinen fungerade utmärkt! 😊
 
  • Gilla
Mackan84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.