Jag har en stor och lång balkong/altan på övervåningen. Golvet på balkongen består av glesa golvbrädor, så regnet droppar ner under mest överallt.

Under balkongen - har jag en altan, som idag alltså saknar regnskydd. Jag vill på ett smidigt sätt kunna åstadkomma ett regnskydd med avrinning under balkongkonstruktionen (under en del av balkongen). Dimension ca 2,5 x 8 meter.

Konstruktionen får inte bygga för mycket nedåt, eftersom ståhöjden idag bara är ca 2,5 meter. Det vore också bra om konstruktionen gick att underhålla (rensa löv, barr och skräp etc).

Någon som har några idéer eller egna erfarenheter och lösningar?

Hela balkongkonstruktionen är i trä (står på pelare på plintar samt förankrad i huskonstruktionen).
 
..ingen som har några tips?
 
Kanske fästa en framåt lutande boardskiva i stolparna under balkongen. Täck först skivan med bandplåt + en stoppkant runt om. Fäst en hängränna i framkant och ett stup i en av stolparna. Vill du kan du även be plåtslagaren täcka in sidorna så slipper du se tillbyggnaden.

Detta sänker inte taket mer än ca 10 cm.

Vill du inte ha stupet i framkant kan du tippa den åt sidan och fästa hängrännan i en av sidorna + stupet i en av de bakre stolparna. Kanske inte lika snyggt!
 
Kom att tänka på takpapp som överdrag på skivan. Billigare och enklare.
 
Mycket gammal tråd och antar att du nu löst problemet :) Jag står nu själv inför samma fundering så jag vore glad om du kan berätta hur du löste detta!
 
Jag reglade upp och fäste plasttak under altanen med en hängränna framtill som leder bort vattnet.
Enda nackdelen är att taket blir smutsigt men eftersom det i mitt fall är ett trädgårdsförråd så spelare det inte någon roll.
Om man reglar upp med större fall på taket kanske det håller sig rent.
 
Finns en massa lösningar (mest med plåt) om man bildgooglar på "tak under balkong".
 
Mina föräldrar hade samma problem med balkong på övervåningen och uteplats under balkongen.
Ett tak i plast som skruvades i reglarna på undersidan av balkongen löste problemet
Visst det blir lite skräp på "taket" men detta går bra att spola bort från balkongen.
Fredrik
 
Plasttak låter ju smidigt. Grejjen är dock att jag skulle vilja sätta spontat innertak underst med spottar. Antar att man måste vara mer noggran då så det verkligen inte rinner ner vatten..
 
Spontat tak med spottar utomhus..Har du hittat takspottar som är ok att montera utomhus ?
 
G Gooner skrev:
Plasttak låter ju smidigt. Grejjen är dock att jag skulle vilja sätta spontat innertak underst med spottar. Antar att man måste vara mer noggran då så det verkligen inte rinner ner vatten..
Hej löste du problemet?
Har samma problem. Idag sitter skivor mellan balkongreglarna som inte alls håller tätt, samtidigt som jag vill få det tätt vill jag även ha plant undertak så det får inte bygga för mycket.
Ett alternativ är då att sätta reglar med olika tjocklek (tjockast längst ut, tunnast närmast huset) och skruva plasttak underifrån. Då bygger det tyvärr 10cm under reglarna och finns väl ingen möjlighet att sätta undertak då. Eller så får man väl regla upp nytt ramverk under balkongen med plasttak ovanpå och undetak under, bygger nog dock lite mycket.
Har 240 i höjd från mark till balkongreglarna idag. Hade varit snyggt att fästa undertaket direkt i dessa.

Hur har du gjort?
Själva undertaket tänkte jag inte ha helt tätt utan lite glipor så det behöver ju inte vara helt tätt ovanpå, men nu droppar det tyvärr lite väl mycket från mina otäta skivor mellan reglarna
 
E e3henri skrev:
Hej löste du problemet?
Har samma problem. Idag sitter skivor mellan balkongreglarna som inte alls håller tätt, samtidigt som jag vill få det tätt vill jag även ha plant undertak så det får inte bygga för mycket.
Ett alternativ är då att sätta reglar med olika tjocklek (tjockast längst ut, tunnast närmast huset) och skruva plasttak underifrån. Då bygger det tyvärr 10cm under reglarna och finns väl ingen möjlighet att sätta undertak då. Eller så får man väl regla upp nytt ramverk under balkongen med plasttak ovanpå och undetak under, bygger nog dock lite mycket.
Har 240 i höjd från mark till balkongreglarna idag. Hade varit snyggt att fästa undertaket direkt i dessa.

Hur har du gjort?
Själva undertaket tänkte jag inte ha helt tätt utan lite glipor så det behöver ju inte vara helt tätt ovanpå, men nu droppar det tyvärr lite väl mycket från mina otäta skivor mellan reglarna
Skickar den bilden jag hittade från min lösning sett från ovansidan under byggets gång. Beställde plåtar med uppbockade kanter (som ett U) och skruvade fast de med fall mot stupränna på insidan av varje regel. För att få ett överlapp för vattnet att rinna ner på plåtarna så la jag takpapp över reglarna ner över plåten.
Hoppas du förstår hur jag menar. Vet inte om detta är bästa lösningen men det bygger ingen under reglarna och det har varit tätt i 2 år för oss nu i alla fall. Har inte monterat något tak under än, men funderar på att sätta brädor med nån centimeter i mellan för att luft ska cirkulera.
Kan skicka kort på undersidan imorgon om så önskas.
Mvh, Martin

Ovansidan av en byggnad under konstruktion visar plåtar med uppbockade kanter och takpapp över reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
G Gooner skrev:
Skickar den bilden jag hittade från min lösning sett från ovansidan under byggets gång. Beställde plåtar med uppbockade kanter (som ett U) och skruvade fast de med fall mot stupränna på insidan av varje regel. För att få ett överlapp för vattnet att rinna ner på plåtarna så la jag takpapp över reglarna ner över plåten.
Hoppas du förstår hur jag menar. Vet inte om detta är bästa lösningen men det bygger ingen under reglarna och det har varit tätt i 2 år för oss nu i alla fall. Har inte monterat något tak under än, men funderar på att sätta brädor med nån centimeter i mellan för att luft ska cirkulera.
Kan skicka kort på undersidan imorgon om så önskas.
Mvh, Martin

[bild]
Jag skulle iaf vara väldigt tacksam om du kunde lägga in fler bilder! (y) :D Gärna på undersidan samt om det går att visa lite mer hur du gjorde fallet med plåtarna?
 
Hej, planerar för en liknande lösning. Har kollat på Til-Tak, men tycker det är mycket pengar, speciellt för til-tak light, en PVC-duk man hänger i varje fack med fall. Vad tror ni om att hänga byggplast i facken med fall? Skulle vara absolut billigast och snabbast, men är det tillförlitligt??
 
G Gooner skrev:
Skickar den bilden jag hittade från min lösning sett från ovansidan under byggets gång. Beställde plåtar med uppbockade kanter (som ett U) och skruvade fast de med fall mot stupränna på insidan av varje regel. För att få ett överlapp för vattnet att rinna ner på plåtarna så la jag takpapp över reglarna ner över plåten.
Hoppas du förstår hur jag menar. Vet inte om detta är bästa lösningen men det bygger ingen under reglarna och det har varit tätt i 2 år för oss nu i alla fall. Har inte monterat något tak under än, men funderar på att sätta brädor med nån centimeter i mellan för att luft ska cirkulera.
Kan skicka kort på undersidan imorgon om så önskas.
Mvh, Martin

[bild]
Har du någon mer bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.