Hej,

Har en granne som är totalt usel på att bygga och totalt ego, lyssnar inte på någon. Han har byggt sitt hur själv, vilket syns. Det ser för jävligt ut. Sen så har dom fortfarande underlagspapp på halva taket, kanske 6 år gammalt. Spånten under är möglig och jag skulle inte förvåna mig om det läcker in. Dessutom har dom, enligt en granne, satt plasten utanpå isoleringen trots hans påpekande. Jag tvivlar inte en sekund på att det är så.

Jag skulle av flera anledningar vilja att huset rivs och byggs korrekt. En anledning är att kommunen tvingade mig ha en kvalitetsansvarig, trots att jag själv har kunskapen. Dvs det kostade mig pengar i onödan. Samtidigt som min granne tydligen får bygga hur mycket fel som helst. Den andra anledningen är att jag tycker synd om deras son som tvingas bo i ett hus som troligtvis inte är så hälsosamt. De vuxna har jag inte mycket sympati för övers då dom är riktiga gnällspikar. Tredje anledningen är att de jävlas med mig genom att inte skicka in delgivningskvitto på vårat beviljade bygglov. Dvs bygglovet vinner inte laga kraft förrns dom skickat in delgivningskvittot och det går 3 veckor utan att dom överklagar.

Jag kommer troligtvis aldrig göra det men skulle kunna använda det som argument för att få dom att sluta jävlas. Skulle kommunen kunna ålägga att huset byggs om?
 
Sätter du plasten utanför isoleringen kan du nog räkna med fukt- och mögelproblem.

Dock verkar du ha en konflikt på ett annat plan. Varför inte låta din granne vara. På vilket sätt påverkar din grannes potentiellt felbyggda hus dig?
 
Ursäkta TS men det låter som om du är släkt med Tony Rickardsson " jag är inte bitter" som föregående talare sa det verkar som om du har något otalt med grannen. Jag förstår faktiskt inte vad du har med detta att göra !
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Du behöver inte säga till mig vad som händer om man sätter plasten på fel sida.

Om ni läser vad jag skrivit så tycker jag det framgår ganska tydligt. Det är dom som ska låta oss vara. Skriv under delgivning och skicka in. Sluta jävlas.

Har har ni två anledningar till:

Varje dag tvingas jag se deras hemska hus.
Deras hus gör vårat hus mer svårsålt.
 
Känns i detta fall som det är som i de flesta fall det krävs två för att slåss!:thumbdown: som oftast påpekas här det är fan nästan omöjligt att påverka något hos grannen, det är vara sig själv man kan påverka!
 
Måste ju vara bättre att bygga på en annan plats. Låter inte som någon bra början.
 
Klaga jos kommunens miljönämnd. Två mina grannar söktebygglov o det kom till mig som rekommenderat brev. Ingen delgivningskvitto frågade de efter.
Jag tror du får anlita en advokat.
 
Vad är en kvalitetsansvarig?
 
Som svar på den direkta frågan, nej du kommer inte att få kommunen att besluta om rivning av dessa skäl.

Sedan "delgivningskvittot", vet inte vad du menar där. Numera så skall kommunen meddela alla berörda när ett bygglov har beviljats. De skickar ut handlingarna som information. Grannen som tar emot detta har sedan 3 veckor på sig att överklaga. Den tiden räknas från att handlingarna skickats ut. Det tar 3 veckor att vinna laga kraft oavsett om grannen svarar eller ej. Så din granne har inte fördröjt ditt bygglov (såvida han inte faktiskt överklagar).
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Det krävs en som ger ut slagen och en som tar emot. Nu har den som tagit emot slagen ledsnat och vill hitta ett sätt att den som slår slutar med detta.

Vi har redan ett hus på plats, bygglovet gäller bergvärme.

Delgivningskvitto är ett papper som skickas i samband med tillståndet. Det skall skrivas på och skickas tillbaka, som ett bevis att dom mottagit beslutet. Detta kvitto skrivs under med datum, utifrån det datumet har dom 3 veckor på sig att överklaga. Jag fick likadant. Vettigt till viss del. Hade jag fått avslag och varit på semester när beslutet skickades hade jag ju velat kunna överklaga. Men om någon inte skickar in delgivningskvittot inom, säg 2 veckor borde kommunen försöka kontakta personen i fråga. Det som kommer hända nu om dom inte skickar in delgivningskvittot är att en delgivningsman kommer åka ut och se till att det blir påskrivet. Något dom är vana vid, har haft delgivningsman där tidigare.



Kvalitetsansvarig är en person som skall ha som uppgift att se till att det byggs efter de normer som finns. Vilket är totalt trams i mina ögon. Vill man bygga fel eller dåligt så får man väl göra det men då skall det vara lika för alla. Har man inte kunskapen så tar man rimligtvis reda på den. Denna regel om kvalitetsansvarig verkar uppenbarligen inte ha den effekten det är tänkt. Just att förhindra sådana hus som min grannes. Där någon bygger utan någon kunskap utan att ta reda på hur man bygger.
 
Nu låter det som din granne har hållit på med sitt bygge sedan före senaste versionen av PBL. På den tiden var det kvalitetsansvarig som gällde, nu har man kontrollansvarig. Den gamla rollen som kvalitetsansvarig skötte i princip bara rent administrativa saker. Om byggaren (ev. man själv) väljer att fuska så fylls bara egenkontrollen i som OK. KA (i gamla rollen) skulle bara kontrollera att egenkontrolls protokollet var ifyllt, och att vissa obligatoriska bes. protokoll fanns. Korrektheten av det som stod i protokollen hade KA inget ansvar för.

I den nyare rollen så har KA ett visst kontrollansvar, dvs. måste faktiskt göra iallafall någon kontroll att saker verkligen utförs, på rätt sätt.

Bergvärme följer lite andra regler än vanliga bygglov. Det du får ut där är en form av grannehörande som tas in innan ett beslut fattas, ungefär som om du vill bygga med en mindre avvikelse från detaljplan, då måste grannar få en chans att yttra sig innan beslutet fattas. Min erfarenhet är att det tar 3v även om alla grannar skickar in att de godtar planen. Och jag kan inte påminna mig något delgivningskvitto, vare sig när vi själva borrade eller när grannar här borrade. Men det handlar alltså inte om ett besked som kan överklagas.

Det är först när beslutet faktiskt är fattat (efter grannehörande) som det går att överklaga , och då vinner beslutet laga kraft efter att överklaganstiden gått ut. Men den kan inte förkortas. Även en granne som utryckt sitt gillande i förväg har rätt att överklaga ett fattat beslut.

Har för mig att det finns en specialregel om du vill borra väldigt nära grannhuset (typ 4m), då krävs ett positivt besked från grannen.
 
Var glad om din granne "bara" är slarvig med att skicka in beskedet, ger han sig verkligen in på att överklaga så kan han utan ansträngning fördröja ärendet i 2 - 3 år. Och anstränger han sig så går det lätt att hålla igång i 5 - 6 år, Riktiga proffs (rättshaverister) kan hålla ett ärende igång i 10 - 15 år.
 
putte82 skrev:
Det krävs en som ger ut slagen och en som tar emot. Nu har den som tagit emot slagen ledsnat och vill hitta ett sätt att den som slår slutar med detta.

Vi har redan ett hus på plats, bygglovet gäller bergvärme.

Delgivningskvitto är ett papper som skickas i samband med tillståndet. Det skall skrivas på och skickas tillbaka, som ett bevis att dom mottagit beslutet. Detta kvitto skrivs under med datum, utifrån det datumet har dom 3 veckor på sig att överklaga. Jag fick likadant. Vettigt till viss del. Hade jag fått avslag och varit på semester när beslutet skickades hade jag ju velat kunna överklaga. Men om någon inte skickar in delgivningskvittot inom, säg 2 veckor borde kommunen försöka kontakta personen i fråga. Det som kommer hända nu om dom inte skickar in delgivningskvittot är att en delgivningsman kommer åka ut och se till att det blir påskrivet. Något dom är vana vid, har haft delgivningsman där tidigare.



Kvalitetsansvarig är en person som skall ha som uppgift att se till att det byggs efter de normer som finns. Vilket är totalt trams i mina ögon. Vill man bygga fel eller dåligt så får man väl göra det men då skall det vara lika för alla. Har man inte kunskapen så tar man rimligtvis reda på den. Denna regel om kvalitetsansvarig verkar uppenbarligen inte ha den effekten det är tänkt. Just att förhindra sådana hus som min grannes. Där någon bygger utan någon kunskap utan att ta reda på hur man bygger.
Då ber jag om ursäkt, Förstod det som ett nybygge.
 
Varför krävs detbygglov för att installera bergvärme? Det ska bara kräva miljötillstånd/anmälan om du inte bygger till något samtidigt väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.