Hej!

Jag har en automover 308 som jag är väldigt nöjd med. Vad jag inte gillar är när det klippta gräset blir liggande och torkar. Jag har en yta på tomten dit jag lyfter klipparen där den får gå på manuell då det är svårt att få den att gå dit automatiskt. Så det beror säkert på att gräset hinner växa lite mer där som det blir liggande. Hittills har jag krattat upp de men det tar ju en evighet. Och det gula liggande gräset tycker jag förstör helhetsintrycket av en annars kanonfin gräsmatta.
Googlade lite på gräsuppsamlare men hittade endast EN manuell! Och den har inga recentioner så vet inte ens om den är bra. Finns det andra alternativ?
Tacksam för hjälp!
MVH
 
Hmm... Är det inte bättre att lösa problemet istället för symptomen?

Problemet som jag ser det är att klipparen inte hittar till denna del av tomten. Jag är ingen expert på din klippare, men kan man inte lösa det med guide-kabel eller att låta den gå oftare? Finns det buskar eller andra hinder som gör att den inte tar sig dit?
 
eviljava skrev:
Hmm... Är det inte bättre att lösa problemet istället för symptomen?

Problemet som jag ser det är att klipparen inte hittar till denna del av tomten. Jag är ingen expert på din klippare, men kan man inte lösa det med guide-kabel eller att låta den gå oftare? Finns det buskar eller andra hinder som gör att den inte tar sig dit?
Det blir en del på övriga tomten också. den kommer inte till ytan eftersom det är en asfaltsparkering ivägen. Det går att fräsa ner i asfalten men då kan man inte parkera där.
Ingen som vet någon bra manuell gräsuppsamlare?
 
Ja, någon annan kanske har ett bra tips?

Hade jag varit i din situation hade jag gjort något av följande:

* Om ytan det handlar om är så pass stor att en robotklippare är motiverat, hade jag införskaffat en sådan även för denna del. Kanske det räcker med en mindre (billigare) modell?

* Om ytans storlek inte motiverar införskaffandet av extra robot, hade jag ordnat en vanlig enkel gräsklippare (batteridriven) med uppsamlare istället. Denna hade jag tagit fram vid behov. Hellre det än att lyfta över robotklipparen, vänta på att den skall bli klar, lyfta tillbaka den, inse att det ligger högar kvar på gräsmattan, tvingas köra runt med en gräsuppsamlare.

Om det nu är som du säger att du även får samma problem på andra delar av gräsmattan indikerar det att din robotklippare går för sällan, alternativt är underdimensionerad. Någon annan anledning till varför gräset skulle hinna växa så långt att det blir liggande i högar kan jag nämligen inte se.
 
En handgräsklippare med uppsamlare som du kör över ytan vid behov är en bra lösning på problemet/symptomet. Köp en ordentlig bara, inget Biltema.

Eftersom det gula gräset ligger ovanpå gräset så följer det med in i uppsamlaren. Som bonus får gräset en ruggigt fin och jämn yta med skalpell-snitt på grässtråna.

Gör så här själv ibland om det regnat en tid och gräset blivit långt, och robotgräsklipparen inte hunnit med att köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.