Hjälper min son Gustaf att skruva loss hjulet från hans sparkcykel. Men skuvarna är nästan sönderskruvade och hålen har blivit runda.

Hur gör jag för att skruva loss skruven? Han behöver en ny broms.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såga ett spår i skruven och en lagom stor skruvmejsel (rak). Du kan även testa med lite värme.
 
Jag skulle göra ett spår på lämpligt sätt och sedan använda en vanlig plattmejsel. Grispittar och annat är bara bök....

Edit 2a på den...
 
Kommer man åt med en papegojtång så funkar den klockrent. Kan med tur gå med en frisk polygrip också. :cool:
 
harry73
Lägg en bit gummiband mellan skruv och skrumejsel!
Lycka till!
 
Ta en Torxbit som är lagom mycket för stor, sen knackar du in den med lagom våld. Sen lossar du skruven kastar den. Sen åker du till järnhandeln och köper en ny skruv och en ny torxbit.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jäklar vad många bra svar jag får. :)
Nu väntar jag bara på att grabben ska komma tillbaka från rampen, dit han stuckit med sparken.
 
C
roland53 skrev:
eller

[länk]
Jag avråder starkt från s.k. grispittar om man inte vet med sig att skruven sitter relativt löst. De har nämligen en förmåga att gå av och då är det hus i h-e att få bort biten som sitter kvar eftersom den är härdad. Röstar för torxbiten, det är nåt man oftast har hemma också.
 
Jag hade sagt till killen att det ändå är vinter snart så det är bättre att svetsa på en skida!
(dummaste förslaget idag!)
 
Pagno skrev:
Jag hade sagt till killen att det ändå är vinter snart så det är bättre att svetsa på en skida!
(dummaste förslaget idag!)
En kapskiva i en dremel och göra ett snitt i bulten. Sedan hämta en ny m8 på firman.
 
  • Gilla
mlarsso3 och 2 till
  • Laddar…
Ännu ett trix, är att använda en vanlig spårmejsel
 
Om inget av dom andra tipsen fungerar kan du prova med en hammare och körnare.
Du tar och slår på skruvkanten (åt rätt håll) med hammaren på körnaren då brukar skruven lossna.
Det brukar fungera bra på avdragna skruvar istället för grispitt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Funka inget av förslagen så kan du ju borra upp skruven!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.