Jag behöver såga upp 8 stockar för att elda eller köra till tippen men har ingen motorsåg... Funderar på att köpa en billig elmotorsåg eftersom jag skulle kunna såga lite smågrenar och skräp (inget stort) och det kostar att hyra en "riktig". Eller är de för klena?
 
Nej. Jag köpte en på Jula för 900:- för 6 år sen, den har sågat många många timmar då jag eldar ved.
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Det funkar säkert, själv föredrar jag ju en "riktig" bensinsåg, man slipper sladden och blir mer flexibel, har väl lite mer kraft med...
Köp med ett riktigt sett med fil och filmall också, är så mycket lättare om man håller kedjan vass...

Var försiktig bara, egentligen bör man väl ha riktiga sågskyddsbyxor, stövlar och hjälm, samt kunskap om hur man använder såget, gör man fel kan det bli riktigt farligt...
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Haha, tänker på min kollega vars granne på landet kör motorsåg i bikini och flipflops :).
 
Köpte en billig på Hornbach, vi skulle också "bara" ta ned nåt enstaka träd och grenar samt såga upp dessa. nu har den sågat säkert 4 stora ekar och minst 3 rejäla björkar samt sågat upp dessa. Inga problem alls och funkar bra och är lätt vilket jag tycker är bra.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Jag köpte en på jula för flaggstången, den lever än dock vibrerar kedjespänningen lös så man får hålla koll.
Men till mina behov inga problem, kör lite virke till kaminved också.

Oavsett så köp byxor och använd dem fast du svettas ihjäl, jag har slaktat älg med motorsåg och kan lova att du hinner inte ens säga farväl före du är död om sågen tar dig i låret.

Lär dig fila kedjan också, men skydd är prio ett
 
Nog tar det en minut eller två innan man förblöder, även om man skulle råka kapa a femoralis. Ett farväl hinner man med, men inte mycket mer än så.

Med det inte sagt att man inte bör använda sågbyxor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tar du dig från vedbacken/skogen/baksidan/sommarstugan på två minuter och med ett och ett halvt ben?

Man kanske hinner göra en statusuppdatering på fejan och det kanske räknas idag ;)
 
  • Gilla
Micro och 2 till
  • Laddar…
Jag sa väl inte att nån nödvändigtvis skulle lyssna? :p Dessutom ringer man väl kanske på telefonen om man tycker det är viktigt.
 
PeterStrandberg skrev:
Jag köpte en på jula för flaggstången, den lever än dock vibrerar kedjespänningen lös så man får hålla koll.
Men till mina behov inga problem, kör lite virke till kaminved också.

Oavsett så köp byxor och använd dem fast du svettas ihjäl, jag har slaktat älg med motorsåg och kan lova att du hinner inte ens säga farväl före du är död om sågen tar dig i låret.

Lär dig fila kedjan också, men skydd är prio ett
Blir inte älgköttet sådär med kedjeoljan ? trodde man oftast använde tigersåg till styckningen där
 
I våran familj har vi varje år fällt och sågat upp 25 kubik björk sen jag var en liten sparv.... med konsumentsågar typ enkla partner och dyligt.

Och det har då gått alldeles utmärkt.
 
NU blir jag mörkrädd!

Råd om att man man /bör/ skaffa skyddsutrustning och folk som kör med sågar med undermålig kedjespänning... Hua!

Du SKA ha skyddsutrustning, moderna byxor är inte ens så varma, stövlar med sågskydd och en hjälm alternativt skyddsglasögon och hörselskydd är ett minimum vid arbete med motorsåg även om du så bara ska såga av en pinne på äppelträdet. När man får ett kast på sågen går det dj-ligt fort...

Dessutom måste du skaffa dig kunskaper om hur du sågar säkert, det finns bra filmer på UR ich säker skog vill jag minnas.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Motorsåg körkort är ett måste nu om man ska få ta ngra hyggen av Svea skog tex (kanske av alla skogsägare). Och det är nog inte så dumt.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
MultiMan
Jag har sågat sporadiskt sedan jag var 10 och aldrig fått något kast. Tänker man efter före och inte är extremt klent byggd så stannar sågen där den ska vara dvs i det man kapar.

Utbildning är nr 1, skydd nr 2, i min värld alltså.

Hjälm använder jag alltid oavsett andra omständigheter eftersom det är där mina bästa tillgångar sitter, även om andra säkert har invändningar mot det! :p
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
MultiManOriginal skrev:
Jag har sågat sporadiskt sedan jag var 10 och aldrig fått något kast. Tänker man efter före och inte är extremt klent byggd så stannar sågen där den ska vara dvs i det man kapar.

Utbildning är nr 1, skydd nr 2, i min värld alltså.

Hjälm använder jag alltid oavsett andra omständigheter eftersom det är där mina bästa tillgångar sitter, även om andra säkert har invändningar mot det! :p
I säkerhetstänket med sågskyddsutrustning är att det räcker med ett misstag och kast, kanske efter 30 år, så kan en allvarlig skada hända. Det är precis det du beskriver som är det farliga när man säger att det aldrig har hänt, därför så räcker det med att "tänker efter för" så fixar det sig.
Utbildning är även den viktig, men människan är känd för att göra misstag oberoende av hur välutbildad man är.
Även jag har sågat en del, men säger tvärtom, sågskyddsbyxor, stövlar, greppsäkra handskar och hjälm med visir används alltid tillsammans med motorsåg. Däremot kan det bli skjorta hemmavid, men i skogen gäller alltid jacka i varselfärg för att synas.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.