Hej,

Har funderingar på att göra om lite i min lägenhet. Endast ytterväggarna är bärande.
Tips/förslag uppskattas.

Nuvarande planlösning:
nuvarande.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag:
test.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur påverkas ventilationen av en sådan lösning? Funkar det att sätta ventiler in till sovrummet och en luftspalt i nederkant av dörren mot hallen?
I dagsläget består ventilationen av en ventil i vardagsrumsfönstret och en i sovrumsfönstret. Luften dras ut genom ventil i kök/badrum.
 
Personligen skulle jag inte vilja ha ett sovrum utan fönster. Det är ju inte bara ventilation utan även möjlighet att öppna för att vädra/ljusinsläpp samt känslan av att vara instängd. Ska du en gång sälja och får en klaustrofobisk spekulant går ju denne bort.
Bor du i bostadsrättsförening måste du även kolla vad som godkänns innan du sätter sågen/släggan i väggen.
 
Sätt glasrutor högt upp i vägg mellan nya sovrum och vrum så får ni in lite ljus. Är osäker om du behöver styrelsens godkännande om du inte rör bärande vägg eller flyttar v/a i lägenheten?
 
Om jag hade gjort om det där så hade jag nog gjort såhär:

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MSjöström
  • Laddar…
Nackdelen med den första ritning är att sovrummet då inte längre räknas som rum eftersom det saknar fönster.
 
På vilket sätt menar du att det inte räknas som rum?
 
fredrik1234 skrev:
På vilket sätt menar du att det inte räknas som rum?
"Som rum räknas utrymme om minst 6 m2, med direkt dagsljus från fönster."

D.v.s. ska lägenheten säljas kan den inte längre annonseras som en 2:a.
 
Måste kök ligga där det ligger idag?
 
FRS skrev:
Måste kök ligga där det ligger idag?
Stammarna går där i det "extra" hörnet mot badrummet. Kan bli lite knepigt att flytta.
 
Skum orginalplanlösning med vardagsrum utan fönster
 
falkn skrev:
Nackdelen med den första ritning är att sovrummet då inte längre räknas som rum eftersom det saknar fönster.
Fast det gör ju inte vardagsrummet som det är idag heller så det är redan en etta
 
vänta nu det är ju ett fönster där, sorry *går tillbaka och lägger mig*
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.