murak
Vi ska bygga Villa Västervik nu i höst och jag har börjat fundera en del på ovanvåningen (oinredd kallvind, utan takkupa).

Vilket cc mått har takstolarna? Alltså ska jag räkna med att jag kan isolera med standard isolerskivor? Jag har inte frågat smv ännu utan skulle vilja veta vad andra fått levererat.
 
S
cc 600 eller 1200 (y)förmodligen
 
Redigerat av moderator:
120cc är nog ganska standard. 60cc blir onödigt tungt och dyrt. Sen fäller man in extra bjälklag för 60cc om man skall ha inredd vind/övervåning i halvplan (30cc i badrum). Men takstolarna är garanterat fortfarande 120cc oinredd eller inte..

60cc blir ca 25 takstolar på en vanlig villa (15m lång) vilket är väldigt mycket.
 
murak
Tack för alla svar!

Följdfråga: Om cc måtten skulle variera t ex cc55-cc65cm är det då ett fel som tillverkaren/montören ska rätta till utan kostnad för oss?
 
Om det är ett fel eller inte går inte att svara på utan att ha sett ritningar för det aktuella huset.

Skulle det vara ett fel så är det ganska svårt att fixa till om taket är lagt.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
S
murak skrev:
Tack för alla svar!

Följdfråga: Om cc måtten skulle variera t ex cc55-cc65cm är det då ett fel som tillverkaren/montören ska rätta till utan kostnad för oss?
får inte bli större än cc måttet, gärna mindre men aldrig större
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
SBH skrev:
får inte bli större än cc måttet, gärna mindre men aldrig större
Beror inte det på dimensioner. Någon takstol kan vara flyttad av någon anledning och de två takstolarna som berörs kan vara uppdimensionerade? Eller är jag ute och cyklar?
 
S
Thiger skrev:
Beror inte det på dimensioner. Någon takstol kan vara flyttad av någon anledning och de två takstolarna som berörs kan vara uppdimensionerade? Eller är jag ute och cyklar?
alltså hellre ett bestämt cc mått flera olika
vilket är normalt bestämt något matrial du kommer att använda
20,30,45,60,90,120
 
S
dock så kan ju ett fabriksgjort hus ha hel konstiga mått bara för att kunnas block monteras
 
SBH skrev:
dock så kan ju ett fabriksgjort hus ha hel konstiga mått bara för att kunnas block monteras
Ja precis, det är så jag tänker. Eller att olika genomföringar för skorsten till kaminer etc kan göra att någon takstol behöver flyttas lite..
 
S
Thiger skrev:
Ja precis, det är så jag tänker. Eller att olika genomföringar för skorsten till kaminer etc kan göra att någon takstol behöver flyttas lite..
men det hör till ovanligheter.
 
murak
Ok, tack för alla svar! Så måtten bör iallafall vara "jämna", dvs 60, 120 etc. Jag har ingen ritning med måtten, men jag utgår från att de är "jämna" och inte varierar nån cm från balk till balk. Jag skall givetvis försöka uppdatera tråden när vi fått huset (16 okt).
 
Finns massa svar på den här frågan redan. Måtten är olika beroende på att det blir dubbla reglar i skarvarna mellan takkasetterna. Sen kan dimensionerna variera pga snözon.
Det är definitivt inte ett fel eftersom konstruktionen är sådan. Dessutom säljer ju faktiskt SMV bara ett enplanshus till dig om du läser det finstilta, sen råkar det vara förberett för att du på eget ansvar kan göra något med övervåningen.
I vilket fall är det lättare att sprutisolera taket.
 
S
murak skrev:
Ok, tack för alla svar! Så måtten bör iallafall vara "jämna", dvs 60, 120 etc. Jag har ingen ritning med måtten, men jag utgår från att de är "jämna" och inte varierar nån cm från balk till balk. Jag skall givetvis försöka uppdatera tråden när vi fått huset (16 okt).
sen kan ju det vara så att du tänker att det är annan sorts takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.