[Ytterligare brasklapp om självdrag från SP: "Har man självdragsventilation och placerar tilluftsdonen över fönster, finns annars en uppenbar risk att donet tidvis fungerar som frånluftsdon och därigenom släpper ut en massa övertempererad luft, vilket i sin tur leder till en förhöjd energianvändning (till ingen nytta). Sämsta fallet är då uteluftsdon i självdragsventilerade byggnader är placerade på övre våningsplan eller i lä när det blåser. Vid självdragsventilation bör därför uteluftsdonen inte placeras ovan fönster och radiator."]
Detta gäller inte bara självdragshus utan även de flesta frånluftventilerade hus i 2 plan. Med tilluftsradiatorer på övre plan ges större chans att det fungerar
 
Mikael_L
Ja trådens vändning oroar mig.
Jag har satt in tilluftsventiler uppe nära tak på övervåningen.
exerg får det att låta som att det inte kommer fungera. Jag borde kanske plugga dessa hål och göra nya lägre ner?

På nedre plan är det 3 st utsugspunkter för frånluft (till FLVP'n), kök, badrum, tvättstuga.
På övre plan blir det en eller två utsugspunkter, inte helt bestämt än.
Definitivt i badrummet, där blir det grövre rör (125mm) och större ventil än på nedervåningen tänkte jag, då denna ventil ska ta frånluft ifrån 65m[SUP]2[/SUP]
Men ev blir det också en liten ventil i ett litet förråd/klk också. Med 63mm rör.

Men du exerg tror inte det kommer funka så bra?

Tilluftventiler bakom radiatorerna skriver du. Om man inte har radiatorer då, utan golvvärme?
(Nu är planen för tillfället ändå radiatorer här, men jag vill ändå ställa frågan)
 
om du redan satt in ventiler uppe vid taket är det väl lätt att kolla om de fungerar. De ska släppa in luft i rummet.Inte tvärtom. De 6-8 l/s som bör komma in känns rätt markant om du väntar tills kvällen då det blir lite svalare ute.
 
exerg skrev:
om du redan satt in ventiler uppe vid taket är det väl lätt att kolla om de fungerar. De ska släppa in luft i rummet.Inte tvärtom. De 6-8 l/s som bör komma in känns rätt markant om du väntar tills kvällen då det blir lite svalare ute.
Det är då framförallt under uppvärmningsperioden när det är kallt ute som du menar att varmluft kommer pressas ut genom tilluftshålen (i värsta fall)? Då bör man alltså göra en flödesmätning/OVK när det är som kallast ute? Sommarsäsongen är mindre intressant då i detta sammanhang?
 
Det är lika illa året om. Ett enkelt ex:Den luft som sugs ut i huset( i ditt fall kanske 150-170 kbm luft /timme) försöker ta sig in där det är lättast och det gör den enklast ju längre ner i huset det finns en öppning, pga att där är undertrycket som störst. Kommer de 160 kbmetrarna in där känner sig frånluften nöjd och behöver inte sträva efter att suga in nån luft från övervåningen. OVK brukar nöja sig med att mäta frånluftsmängden och "glömmer" oftast tilluftsfördelningen. Det är mycket få hus som är såpass täta att det går att justera in luftintagen så det fungerar på övervåningen
 
exerg skrev:
Det är lika illa året om. Ett enkelt ex:Den luft som sugs ut i huset( i ditt fall kanske 150-170 kbm luft /timme) försöker ta sig in där det är lättast och det gör den enklast ju längre ner i huset det finns en öppning, pga att där är undertrycket som störst. Kommer de 160 kbmetrarna in där känner sig frånluften nöjd och behöver inte sträva efter att suga in nån luft från övervåningen. OVK brukar nöja sig med att mäta frånluftsmängden och "glömmer" oftast tilluftsfördelningen. Det är mycket få hus som är såpass täta att det går att justera in luftintagen så det fungerar på övervåningen
Ok. Som det är nu så drar det ganska kraftigt under dörren när man står utanför och stänger den. Frånluften sitter inne i badrummet i rummet bredvid. Så det funkar som det ska så här långt. Men som sagt så kan det vara intressant på vintern där varmluften ev. "trycker" på innifrån kanske. Jag ska göra en ny OVK snart, ska be dem kolla tilluftsdraget för skojs skull då
 
Min erfarenhet med medanisk frånluftventilation och flera våningar är att det suger in luft som bara den i spaltventilerna på nedervåningen på vintern och i övervåningens spaltventiler står luften helt still, eller tillochmed går bakvägen och blir "frånluftventiler" istället. På sommaren samma symptom, men inte samma luftflöde på nedervåningen.

Min lösning var FTX och nu är övervåningen ventilerad, och det är så skönt att kunna andas fräsch luft när man vaknar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.