Vad är det för skillnad på en metallcirkelsåg och en vanlig?

Det finns ju klingor med samma håldiameter till metallcirklsågar som borde passa i min vanliga cikrelsåg. Funkar inte det ? varvtalet är ju i princip samma jag har 3700varv/min på min medans tex makitas metallcirkelsåg har 3600. snäppet mindre diameter men det spelar väll ingen roll så länge hålet är samma...


Tanken är att kapa korrugerad takplåt (tp20)
 
Nu gissar jag.
En metallcirkelsåg är stabilare och klingan har finare tänder.
MEN har du tänk på att spånorna kan vara varma och fastna i färgen/plasten på takplåten.

Jag har alltid endera köpt färdigkapad eller använt nibblare.

Protte
 
japp dethar ja ju tänkt på men läser man runt så verkar det inte vara några problem. Vinkelslip däremoot får man ju INTE använda men där slår det ju gnistor....
 
ja i byggaffären lite snabbt på lunchen och dom hade klingor som skulle klara metall men det va inga fintandade historier precis....så ja vett i ....

Hur kommer man åt med en nibbler? plåten är redan monterad i ränndalen så jag måste ju köra "uppifrån" därav att jag kört medsticksåg och nu suktar lite efter att köra med nått som roterar...
 
Normalt så klipper man till takplåt innan monteringen, att kapa på plats verkar lite som det inte är rätt planerat från början.

Så du har tänkt krypa omkring med en cirkelsåg och sprida omkring metallspån på ditt repfria tak?

Jaja, inte mitt tak!

Protte
 
Ja varför inte, det blir ju inga repor så länge man inte trampar på flisorna. Andra ränndalen kapa jag med sticksåg, spola av med vatten och inte en repa i mina ögon

På ett ställe där jag hade en plåtis ser det ut som kriget.... Buckligt och repigt som om han har lagt en hel plåtverkstad på taket.......
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.