Jag har dragit in bredband och som nästa steg skall jag dra nätverkskabel till fler rum.

Vi vill ha 1 Gb kapacitet (ger i vart fall lite framtidssäkerhet även om jag idag bara har 100 Mb).

Där fibern kommer in i bottenvåningen finns en gigabit router (som också förser denna våning med wifi) med fyra portar. En av dessa tänker jag dra (i ett tomt elrör) ett central placerat apparatskåp på övervåningen där en gigabitswitch med 8 portar från vilken kablar går ut till olika rum och till en accesspunkt för wifi (övervåningen).

Jag tänkte mig att så mycket som möjligt av kablarna till ethernet uttag i de olika rummen då det är både snyggare och borde bli mer hållbart över tiden (då alla kablar utom patch kablarna som lätt kan bytas) ligger fast monterade.

Min fråga är vilken typ av kabel man skall köpa och vilka uttag (utanpåliggande väggmontering)?

Jag läste någonstans att man för montering av uttag skall använda en typ av kabel där varje ledare är "singeltråd" medan man för att göra egen "patch kabel" (vilket jagf örmodligen inte behöver göra - dessa är ju väldigt billiga och finns i alla längder) skall man använda en annan typ av kabel som är "mer böjlig" och om jag förstått rätt har "flertådiga" ledare...

Stämmer detta eller har jag fått det om bakfoten?

Vad gäller urtag har jag provat med några jag hade liggande, de var enkla att montera men de verkar begränsa hastigheten till 100 Mbit... hur vet man vilka urtag som klarar 1 Gb - har de också kategorisering precis som kablarna (CAT 5, CAT 6 etc)?
 
Du är rätt ute.

enkardelig kabel är avsedd för fast installation och är det man ska använda till uttag och annan fast ansluten matriel.
Patchkabel ska vara flerkardelig för att vara mjuk och böjlig.
Uttagen kategoriseras på samma sätt som kabel så minst 5E för Gbit enligt standard
 
Klarar du Gb i Cat 5e? Du borde väll upp i Cat 6A?
 
Ja, CAT5E klarar Gb. "Vanlig" CAT5 gör det dock inte.
 
CAT6A skall klara 10 Gb har jag läst men det känns som lite "overkill" för hemma bruk nu tycker jag. Det lär nog dröja i vart fall ett antal år innan det blir mainstream i hemmet (först bör Internet anslutningens hastighet upp rejält etc) så tills dess har jag nog hunnit flytta...

Vad gäller installationskabel undrar jag bara om den kommer att dra i mina elrör om den är styv - det finns nog en del krökar men enda sättet att veta är väl att köpa en bit och prova...
 
Cat 5E klarar Gbit på 100 meter
Cat 6 klarar Gbit på 100 meter och 10 Gbit på kortare sträckor (siffrorna varierar men grovt 40-60 meter)
Cat 6A klarar 10GBit på 100 meter.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att du inte får ha vanliga nätverkskablar i samma rör som enkelisolerade ledare som FK. Normala installationskablar har inte tillräcklig isolationsklass. Drar du nätverk i elrören får du avveckla elinstallationen.
 
Tack för tipset men i mitt fall har det vara varit en ensam koax för marksänd TV som jag inte längre behöver så det är lungt...
 
CAT5 och CAT5E har samma bandbredd, det enda som skiljer är kraven på crosstalk (överhörning mellan paren). Det innebär att i de flesta fall får man ut gigabithastighet även med CAT5 (särskilt vid kortare sträckor). Ska man köpa nytt så är väl prisskillnaden idag inte så stor så man kan köpa 5E eller 6, men har man befintlig CAT5 så behöver man inte slänga den.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.