Hej,

Vi ska lägga klinkers på 28m2, kan man ta detta i en V70(2003a) eller blir det på tok för mycket? Jag kommer kunna fälla 2 av 3 säten där bak.

Mvh
 
Plats går det nog, men jag hade inte kört det i en kombi med tanke på vikten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mycket dålig ide. Först vikten. Sedan lastsäkringen. Krockar du blir du ihjälslagen av dina fina klinkers. Det har faktiskt hänt.
Hyr en liten lastbil istället över dagen.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Grovt räknat får jag det till ca 700kg.
(28m2*1cm*2500kg)
Kan bli lite svårt att lasta på ett sätt som inte gör bilen understyrd.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, misstänkte att det blir en hel del så det får bli lastbil eller beställa hem till dörren.
 
Borde gå tror jag. Om man kan lägga ca 300kg på golvet vid passagerarplatserna och resten i bagageutrymmet så blir vikten jämnt fördelad i bilen och bilens totalvikt borde överskridas särskilt mycket iallafall.

Se till att lastsäkra ordentligt, så att du inte blir mosad av flygande klinker om du krockar.

Kör du med släp så är det absolut inga problem.
 
T
Eller så kör du två gånger.......
 
Kolla vad bilen får lasta. En V70 jag kollade på får lasta knappt 500 kg. Ska du ha någon passagerare med så går det ju bort kanske 75 kg/person där. Blir nog till att köra två gånger i så fall, som sagt. Överlast är det dryga böter på, plus att du inte får köra vidare. Dumt att riskera och kan bli ännu dummare om du krockar eller åker av vägen!
 
Kollade lite och 500kg last (passagerare och prylar) är vad man får ta i en V70. Det blir alltså 200kg överlast om man kör all klinker.

Olagligt alltså, men jag tror inte att det har någon större effekt på fordon och trafiksäkerhet i praktiken. Men kör försiktigt.
 
Släpvagn?
 
Blir det verkligen så mycket? Jag körde hem runt 80 kvadratmeter garageklinkers, det vägde ganska precis 900 kilo (jo, jag körde det på släpkärra, och tog fix och fog på flaket på pickupen).
 
Tack för svaren, vi har bestämt oss för att bara titta ut klinkers nu och beställa hem senare. Min tanke var om vi hittade några bra så ta dem med sig direkt men det känns inte helt bra att lasta så mycket i bilen så det får bli extra frakt från företaget eller att man själv hyr en vagn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.