Tack imported_Byggaren för ditt inlägg ang. gipset.
 
Per72, hur går det för dig?
 
Poggan skrev:
Per72, hur går det för dig?
Jo tack det flyter på hyffsat bra. Jag håller på och spikar regler och isolerar nu. Det är mycket pyssel då jag tar upp håll för nya fönster och altandörr. Jag väntar med rivningen av nästa vägg då jag helst vill göra klart den jag håller på med
 
Sedär ja! Så du gör alltså allt själv! :)

Att riva teglet allt eftersom är smart. Det hade vi själva tänkt göra, då när vi planerade på att göra allt själva.
 
Kommer göra denna operation själv på mitt hus. Kanske går det att skaka liv i denna gamla tråd och få lite bilduppdateringar från er som gjort det? =)
 
Ett arbetsamt sätt att minska värdet på huset. Andra skulle betala mycket för att ha en tegelfasad.
 
Tror inte värdet minskar utan ökar, känner ingen som hade velat byta sin träfasad mot en tegel, inklusive mig själv
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Jag hade en tegelfasad på förra huset och bor nu tyvärr i trä. Bara underhållet har kostat mig massor i trähuset. Visst kan gamla gula tegel kännas tråkiga med det finns andra sätt att piffa upp utan att förstöra.
 
Jag förstår att många kan tycka att det är hål i huvudet att byta tegel mot träfasad. Jag kan väl hålla med om den praktiska biten. Men vårt hus skall få ett nytt tak, då vi har platt tak idag kommer vi få gavelspetsar som då skulle behövt vara i trä i vilket fall som helst. Dessutom är just vår mexitegeltyp lätt skimrande i smutsrosa, framförallt på vintern när omgivningen är kritvit..

Det här med värdet är nog dessutom ganska marginellt.
 
Vi klappade ner 250 kvm mexitegel för två år sedan. Gick hur lätt som helst. Vårt hus hade träpanel från början så vi ville ha tillbaka det.
Och eftersom både jag och sambon är rätt estetiska och intresserade av design så är det ett rätt val. Att värdet påverkats har vi inte upplevt.
MEN jag kan ibland känna att det var ett onödigt jobb för en estetiskt sak som kräver mer underhåll. Meeeen nu vet vi iaf att det är fräscht under och vi har fått en tilläggsisolering.

Fel tegel är ju horribelt enligt mig. Ett tjusigt tegel däremot är ju kanonfint!
 
  • Gilla
Vergirig och 1 till
  • Laddar…
Ja, fel tegel är ful tegel. Och jag sitter med första våning med rosa mexitegel, fult som furringen, men jag gruvar mig för att byta mot något som måste målas vart 10:e år.
 
Nu har vi inte målat heller. Vi har en sioobehandlad panel. Vilket jag i dagsläget inte skulle rekommendera.

Och skulle jag målat så skulle det bli slamfärg tror jag...

Eller måla teglet? Om det är just färgen som stör...
 
J Jannecarlsson skrev:
Vi klappade ner 250 kvm mexitegel för två år sedan. Gick hur lätt som helst. Vårt hus hade träpanel från början så vi ville ha tillbaka det.
Och eftersom både jag och sambon är rätt estetiska och intresserade av design så är det ett rätt val. Att värdet påverkats har vi inte upplevt.
MEN jag kan ibland känna att det var ett onödigt jobb för en estetiskt sak som kräver mer underhåll. Meeeen nu vet vi iaf att det är fräscht under och vi har fått en tilläggsisolering.

Fel tegel är ju horribelt enligt mig. Ett tjusigt tegel däremot är ju kanonfint!
Hej,

Inser att det är snart 4 år sedan du skrev här, men jag ska till att riva 200 kvm mexitegel själv och är lite nyfiken på hur lång tid det tog för er och om ni hade någon teknik som fungerade bra?
 
Jag ska också riva ner mexiteglet i sommar. Tror jag kör emot skopan på lastmaskinen och står i den och slår bort stenarna med handslägga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.